nieuws

Nestlé: sterke frank en zwak Europa

Formules

Nestlé: sterke frank en zwak Europa

VEVEY – De grootste foodfabrikant ter wereld, het Zwitserse Nestlé, heeft in de eerste negen maanden van dit jaar veel last van de sterke Zwitserse frank en de nog altijd terughoudende consumentenbestedingen in Europa.

Het lage consumentenvertrouwen maakt het voor Nestlé lastig om prijsverhogingen door te voeren in Europa. De fabrikant van Nescafé, Mövenpick en KitKat heeft in de eerste negen maanden 66,2 miljard frank omgezet. Dit is omgerekend €54,8 miljard en een afname van 3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit komt vooral door de wisselkoerseffecten.

Buiten beschouwing
Wanneer dit effect en het effect van overnames op de omzet buiten beschouwing worden gelaten, zien de cijfers van Nestlé er dan ook een stuk beter uit met een groei van 4,5 procent. Voor het hele jaar rekent Nestlé erop dat dit cijfer klimt naar 5 procent. Zonder wisselkoerseffecten moet ook de winst toenemen, zo stelt de foodfabrikant bij de presentatie van de cijfers.

Reageer op dit artikel