nieuws

Explosieve groei primaire klanten Lidl

Formules

Explosieve groei primaire klanten Lidl

SITTARD – Lidl is de grote winnaar in de strijd om primaire klanten. Intussen ziet 13,3 procent van de Nederlandse consumenten de Duitse prijsvechter als zijn voornaamste supermarkt. Albert Heijn ziet het percentage primaire klanten juist fors dalen.

Dat blijkt uit het grootschalige Consumentenonderzoek dat accountantsbureau Deloitte jaarlijks uitvoert als aanvulling op de Bedrijfsvergelijking, waarin de ontwikkelingen rond zelfstandig ondernemerschap op een rijtje worden gezet. In de editie van 2013 gaf nog maar 10,7 procent van de consumenten aan Lidl te zien als primaire supermarkt. Een jaar later is dit percentage met een kwart gestegen tot 13,3 procent. Alleen AH en Jumbo hebben nog meer primaire klanten.

Steeds vaker bij discounter
Ook het totale aantal klanten dat Lidl-winkels bezoekt, inclusief secundaire en tertiaire klanten, stijgt nog altijd hard. Vorig jaar kwam 36,6 procent van de consumenten bij Lidl over de vloer, een percentage dat intussen is gegroeid tot 44,1 procent. De cijfers van Deloitte tonen de groeiende kracht van discount in Nederland. Van de Nederlandse consumenten ziet 5,1 procent Aldi als primaire supermarkt, tegen 4,1 procent vorig jaar. Dit betekent dat bijna één op de vijf Nederlanders een discounter als primaire supermarkt heeft.

Albert Heijn
Het onderzoek van Deloitte laat zien dat nog 28,3 procent van de consumenten Albert Heijn als primaire supermarkt ziet, tegen 31,1 procent in 2013. Tegelijkertijd stijgt het percentage klanten dat AH als secundaire supermarkt ziet van 17,4 procent naar 19,7 procent. Het totale percentage klanten dat weleens bij AH komt, is iets gestegen van 57,6 procent naar 58,8 procent. ‘Het speelveld in supermarkten is sterk gewijzigd in 2014’, concludeert partner Paul Op Heij van de branchegroep retail van Deloitte.

Foodretaildag
Jumbo bindt door de ombouw van C1000-supermarkten steeds meer vaste klanten aan zich. In 2013 zag 11,4 procent van de consumenten Jumbo als de primaire supermarkt, een jaar later is dit al 14,9 procent. Bij C1000 nam dit percentage door dezelfde ontwikkeling af van 10,1 procent naar 4,9 procent. Ook Coop profiteert van de ombouw van C1000-supermarkten. Inmiddels ziet 1,3 procent Coop als primaire winkel, tegen 0,9 procent vorig jaar. Deloitte presenteert het hele Consumentenonderzoek en de Bedrijfsvergelijking op 9 september tijdens de jaarlijkse Foodretaildag in Utrecht. Sprekers zijn onder anderen Jumbo-bestuurders Jan Heuving en Ton van Loon, alsmede Plus-ondernemer Krijn Vermeulen.

Reageer op dit artikel