nieuws

AH XL stoot Jan Linders van troon

Formules

AH XL stoot Jan Linders van troon
Distrifood/Joep Meijsen

ZAANDAM – AH XL staat weer op de eerste plaats van het Zomerrapport 2014. Daarmee verdringt AH XL Jan Linders van de bovenste plaats van het podium. De Limburgse formule staat nu derde, ook Jumbo krijgt een hoger rapportcijfer.

AH XL staat voor de negende keer in elf edities van het Zomer- en Kerstrapport bovenaan. Dat betekent echter niet dat alles rozengeur en maneschijn is voor de grootste winkels van de marktleider. Het rapportcijfer van AH XL stond anderhalf jaar geleden in het Kerstrapport nog op 7,89. Voor het vierde rapport op rij daalt AH XL echter. De keten komt nu uit op 7,69. Omdat de nummer één uit het vorige Kerstrapport, Jan Linders (van 7,81 naar 7,62), nog harder achteruitgaat, is het toch voldoende voor de eerste plaats. Jumbo blijft stabiel met het rapportcijfer 7,66.

Nivellering zet verder door
AH XL en Jan Linders zijn niet de enige twee ketens die de algemene waardering zien dalen. Dit is het geval bij bijna de volledige top zes van het Kerstrapport. Aangezien het gemiddelde rapportcijfer voor alle Nederlandse supermarkten wel gestegen is, met een 7,49 wordt een nieuw record neergezet, betekent dit dat de verschillen tussen de ketens in het onderzoek steeds geringer worden. Het verschil tussen de nummer één (AH XL) en de nummer laatst (Aldi) bedraagt nog 0,63 punt. In het Kerstrapport was het verschil tussen de kop en de staart van de ranglijst nog 0,74 punt.

Plus
Sterkste stijger op de ranglijst is Plus. De formule verbetert zich op bijna alle aspecten, stormt vanaf de gedeelde elfde plaats de top tien binnen en staat plotseling nipt naast het podium op de vierde plaats. Onderzoeksdirecteur Joop Holla verklaart de opmars van Plus door de ombouw van steeds meer winkels naar de Briljant-formule. ‘Die formule slaat enorm goed aan bij consumenten en naar mate er meer Plus-supermarkten worden omgebouwd begint dit zijn weerslag te krijgen in de waardering in het Zomerrapport. Er is sprake van een Briljant-effect.’

Lidl
Lidl, nu op plaats zes, neemt op het aspect kwaliteit de eerste plaats over van AH XL. Aangezien de van oorsprong Duitse discounter op het aspect prijs Nettorama van de troon stoot, is Lidl op twee belangrijke onderdelen van het Zomerrapport nu de nummer één, terwijl de keten op de algemene ranglijst van de achtste naar de zesde plaats oprukt.

Alle details over het Zomerrapport 2014 zijn te vinden in het juni-nummer van Foodmagazine

Reageer op dit artikel