nieuws

AH in top 50 Europese merken

Formules

AH in top 50 Europese merken

DOETINCHEM – Albert Heijn is als enig Nederlands bedrijf terug te vinden in de top 50 van Europa’s meest waardevolle retailmerken. Dat blijkt uit het ‘Best Retail Brands 2014’ onderzoek van merkenadviesbureau Interbrand.

Volgens het ‘Best Retail Brands 2014′ onderzoek is het Albert Heijn merk 866 miljoen dollar waard. Daarmee is Albert Heijn op plaats 26 terug te vinden in de top 50 van Europa’s meest waardevolle retailmerken.

Supermarkten in Top 10
H&M is het meest waardevolle retailmerk in Europa met een merkwaarde van ruim $18 miljard. In de Europese top 10 zijn staan vijf grote grote supermarktconcerns en warenhuizen als Carrefour (4), Tesco (5), M&S (6), Auchan (7) en Aldi (9). Wereldwijd bezien is Walmart het meest waardevolle retailmerk.

Hoge merkwaarde AH
Patrick Stal, managing director van Interbrand Amsterdam verklaart de positie van AH: ‘De hoge merkwaarde van AH is het resultaat van de sterke authenticiteit van het merk en de jarenlange investering in innovatie om relevant te blijven voor de doelgroepen. Ook in de toekomst zal Albert Heijn hierin leidend moeten blijven en zal het merk moeten kijken naar een versterking van zijn onderscheidend vermogen in een steeds scherper concurrerendere markt.’

Trends Europa

Het rapport benadrukt de kansen die voor merken ontstaan doordat de online verkoop in Europa zich doorzet en benadrukt dat deze inmiddels goed is voor rond de 5 procent van de totale verkoop binnen de Europese detailhandel. Een andere trend in Europa is de ‘drive-through hypermarket’ zoals de AH to go in Nederland: Een geheim wapen voor de voedseldetailhandel om omzet te beschermen en de kracht van hun merk verder te versterken. In de Verenigde Staten wordt de Walmart To Go inmiddels naar Europees voorbeeld uitgerold.

Reageer op dit artikel