nieuws

Prijsimago van Albert Heijn verslechtert

Formules

Prijsimago van Albert Heijn verslechtert

DOETINCHEM – Klanten van Albert Heijn zien een prijsverschil tussen Albert Heijn en de concurrentie van 7 procent. Dit is het grootste gat sinds de zomer van 2006.

Enkele maanden geleden was het verschil tussen AH en de concurrentie nog maar 5 procent, zo blijkt uit cijfers van GfK ten behoeve van het Kerstrapport van Foodmagazine. Klanten geven gemiddeld een 6,87 voor het prijsniveau van Albert Heijn. Het gemiddelde rapportcijfer van alle concurrenten samen 
bedraagt 7,35. In het Zomerrapport van enkele maanden geleden 
bedroegen deze cijfers gemiddeld nog 6,96 en 7,36.

Prijscampagne
De verslechtering van het prijsimago van Albert Heijn is 
opmerkelijk, omdat de marktleider kort na de zomer een prijscampagne startte waarbij permanente prijsverlagingen werden doorgevoerd die juist bedoeld waren om het imago van AH als dure supermarkt verder te verbeteren. Ook de lancering van AH Basic in plaats van Euroshopper als budgetmerk moest het prijsimago van het bedrijf een zet in de goed richting geven. Die doelstellingen zijn, zo blijkt nu, niet gehaald.

Trendbreuk
Het verschil in prijsperceptie van 7 procent betekent een trendbreuk voor de marktleider. Sinds de zomer van 2009 lag het verschil altijd tussen de 4 en 6 procent. De marge was in de zomer van 2006 voor het laatst hoger dan 7 procent. Het verschil tussen Albert Heijn en de concurrentie bedroeg in die zomer 10 procent.

Nadeel
Branche-experts vermoeden dat de campagne met de prijsverlagingen dit najaar eerder in het nadeel van Albert Heijn heeft gewerkt. Door bij de start van de campagne de snelgroeiende concurrent Lidl bij naam te noemen, zou topman Sander van der Laan juist weer consumenten bewust hebben gemaakt van het prijsverschil tussen de 
supermarkten.

Prijsimago
Overigens doet Albert Heijn het qua prijsimago nog altijd veel beter dan in de jaren direct na de millenniumwisseling. Kort voor het ontketenen van de prijzenoorlog kreeg AH van consumenten maar een 5,87 als rapportcijfer voor prijs. In het Kerst-rapport van 2010 was het cijfer op zijn hoogtepunt, 6,97.

Jan Linders
Het verslechterde prijsimago is niet het enige slechte nieuws voor Albert Heijn in het Kerstrapport van 2013. Zo worden de XL-winkels van de marktleider door Jan Linders van de eerste plaats gestoten. De van oorsprong Limburgse supermarktketen is de nummer twee in service en de nummer drie in voordeel en neemt daarmee voor het eerst plaats op de hoogste trede van het erepodium. De reguliere supermarkten van Albert Heijn dreigen bovendien hun plek in de top-10 van het klassement kwijt te raken.

Reageer op dit artikel