nieuws

Marktaandeel Lidl knalt 15 procent omhoog

Formules

Marktaandeel Lidl knalt 15 procent omhoog

DIEMEN – Het marktaandeel van de Duitse discounter Lidl is in een jaar tijd met maar liefst 15 procent gestegen. Halverwege dit jaar heeft het bedrijf 8,6 procent van de supermarktverkopen in handen. Halverwege vorig jaar was dat 
7,5 procent. Dat komt neer op een 
omzetgroei van €350 miljoen.

Lidl dendert door. Opnieuw heeft de prijsvechter een enorme sprong voorwaarts gemaakt, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen En voor de tweede keer in drie jaar tijd weet de discounter in een jaar een vol procentpunt marktaandeel te winnen. Tussen 2010 en 2011 nam het marktaandeel van Lidl toe van 5,6 tot 6,7 procent; een procentuele toename van bijna 20 procent. 
Dergelijke sprongen zijn zeldzaam in de supermarktbranche in Nederland.

Zonder veel openingen
De omzettoename van Lidl is tot stand gekomen zonder dat het 
bedrijf er heel veel nieuwe winkels bij heeft gekregen. Desgevraagd zegt de woordvoerder van Lidl Nederland dat er nu 374 Lidl-filialen zijn. Halverwege vorig jaar waren dat er 362. De toename van het aantal vestigingen is dus beperkt gebleven.

Ombouw C1000
Insiders menen dat Lidl de versnelling van de groei deels heeft te danken aan de ombouw van C1000-winkels naar AH, Coop of Jumbo. C1000-klanten die geen C1000 meer in de directe omgeving hebben, zouden deels naar Lidl switchen. Ook zou de prijsvechtersformule de vruchten plukken van de enorme reclame-inspanningen en de hoog gewaardeerde agf-afdeling. Lidl zelf wil uit concurrentieoverwegingen niet ingaan op de cijfers.

Aldi
Waar Lidl de markt met vlag en wimpel verslaat, geldt voor Aldi het omgekeerde. Het marktaandeel van Aldi is gedaald van 7,7 procent halverwege vorig jaar naar 7,3 procent nu. Het bedrijf is niet alleen ingehaald door Lidl, maar ziet de grote concurrent al bijna uit het schootsveld verdwijnen.

Reageer op dit artikel