nieuws

Analist: Ahold heeft last van Lidl

Formules

Analist: Ahold heeft last van Lidl

AMSTERDAM – Analist Fernand de Boer van zakenbank Petercam vreest dat de sterke groeicijfers van Lidl een negatieve invloed zullen hebben op de resultaten van Ahold.

‘Je kan niet zeggen dat ze er echt door geraakt worden, maar als er een heel hard groeit, zal de ander minder snel groeien’, zegt De Boer in de Telegraaf. Ahold opent donderdag voorbeurs de boeken over het tweede kwartaal. De analist is van mening dat de zoektocht van consumenten naar goedkopere alternatieven voor verse producten effect heeft op de cijfers van Ahold.

Omzetgroei

De Boer verwacht een beperkte omzetgroei en een flink lager operationeel resultaat voor Ahold. In de Verenigde Staten heeft de supermarktonderneming volgens de analist mogelijk juist last van het ontbreken van enige inflatie. Ook daar zal de marge net iets lager liggen. Gemiddeld verwachten analisten dat de omzet van Ahold in het tweede kwartaal met 1,6 procent is gestegen tot €7,8 miljard. De nettowinst zou 14,8 procent lager uitkomen op €208 miljoen. Het bedrijfsresultaat bedraagt naar verwachting €321 miljoen tegen €326 miljoen in het tweede kwartaal vorig jaar.

Marktaandeel
Distrifood onthulde afgelopen weekeinde hoe sterk Lidl zich het afgelopen jaar heeft ontwikkeld. Het marktaandeel van Lidl is gestegen van 7,5 naar 8,6 procent.

Marktaandeel Lidl knalt 15 procent omhoog >>>

Reageer op dit artikel