nieuws

Dick Boer: ‘Te snel de zwartepiet toegespeeld

Formules

Dick Boer: ‘Te snel de zwartepiet toegespeeld

AMSTERDAM – Ahold-topman Dick Boer wijst beschuldigingen van de hand dat de prijsdruk van supermarkten bijdraagt aan voedselschandalen, zoals dat rond paardenvlees. De zwartepiet wordt volgens Boer veel te makkelijk richting de supermarkten geschoven.

Dat stelt Boer in een vraaggesprek met De Volkskrant. Hij noemt het argument van de prijsdruk een ‘merkwaardig verwijt’. ‘Sommige fabrikanten zeggen: voor die prijs kunnen we niet leveren. Als een ander dat wel zegt te kunnen, is dat toch geen rechtvaardiging voor fraude?’, vraagt Boer zich af in het interview.

Zwartepiet
Boer: ‘Wij krijgen veel te makkelijk de zwartepiet toegespeeld. Het is waar dat we vorig jaar een brief hebben gestuurd aan onze leveranciers over een 2 procent lagere prijs. Dat had niet zo gemoeten. We hebben daarover ons mea culpa uitgesproken. Wat onze inkoopmacht betreft: zelfs met zijn inkooppartners heeft Ahold in Europa maar 2 of 3 procent van de markt. Er is echt genoeg concurrentie tussen de retailers.’

Winstgevendheid
Die concurrentie is volgens Boer ook terug te zien in de cijfers van Ahold. ‘De lage prijzen geven wij door aan onze klanten. Dat zie je terug in onze boeken: de winstgevendheid van het concern is afgelopen jaar afgenomen.

Reageer op dit artikel