nieuws

Agf-omzet supers 7 procent hoger

Formules

Agf-omzet supers 7 procent hoger

DEN HAAG – De omzet van aardappelen, groenten en fruit van supermarkten is in de eerste vier maanden van dit jaar met 7 procent gestegen tot 972 miljoen euro.

De toename van de agf-omzet van supermarkten bevindt zich daarmee op hetzelfde niveau als vorig jaar, zo blijkt uit gegevens van het Productschap Tuinbouw.

Stijgende prijzen

In 2010 groeide de agf-omzet van supers met zeven procent tot bijna is 3 miljard euro, met name als gevolg van stijgende prijzen. Supermarkten zijn met afstand de grootste verkopers van agf. Bijna 90 procent van de totale omzet aan verse groenten komt voor rekening van de supermarkt. Albert Heijn heeft een marktaandeel van 38% voor verse groenten; Superunie en C1000 volgen met 28 respectievelijk 11 procent. Bij vers fruit spelen de markt en groentewinkel nog wel een rol van betekenis. Iets minder dan 80 procent van de totale bestedingen aan vers fruit komen in de kassala van de supermarkt terecht.

Tomaat

In de periode van 1 januari tot en met 24 april 2011 hebben Nederlandse supermarkten voor 972 miljoen euro aan verse groenten en fruit verkocht. Dit is 7% meer dan in dezelfde periode in 2010. De omzet van verse groenten steeg met 5 procent, terwijl aan vers fruit 11 procent meer werd uitgegeven. Bij groenten steeg de omzet ten opzichte van vorig jaar vooral van tomaat, ui, paprika en ijsbergsla. Er werd door de consument minder besteed aan producten als broccoli, andijvie en zuurkool. De hogere supermarktomzet van fruit in de eerste 16 weken van 2011 komt vooral op het conto van appels, bananen, kiwi's, peren en aardbei.

 

Reageer op dit artikel