nieuws

Supermarkttop: ‘2008 wordt knaljaar

Formules

Supermarkttop: ‘2008 wordt knaljaar

DOETINCHEM – 2007 was een enerverend jaar in de
supermarktbranche. Maar hoe denken de topmannen en topvrouwen uit de branche
daarover en wat verwachten zij van het komende jaar? Distrifood voelde Jaap
Lagerweij, Colette Cloosterman-Van Eerd, Jan Brouwer, Frans Fredrix en Bert
Roetert aan de tand.

Als voorproefje op de terugblik in de papieren versie van

Distrifood, die zaterdag bij u op de mat valt, leest u hier de visie

van Schuitema-topman Bert Roetert en een aantal opvallende uitspraken van de

vier overige retailtoppers.

1. Welk moment in 2007 is u in de supermarktbranche het meest

bijgebleven en waarom?

Bert Roetert: ‘Eigenlijk niet één specifiek moment. Het

feit dat de traditionele segmentering aan het wegvallen is, maakt onze branche

heel boeiend.’

Frans Fredrix (Superunie): ‘Het definitieve einde van Edah.

Het bedrijf waarvoor ik mij achttien jaar heb ingezet.’

2. Wat is voor uw eigen formule het meest positieve en negatieve

aspect geweest in 2007?

Bert Roetert: ‘Het meest positieve moment is ongetwijfeld

de ontwikkeling van de oranje C1000-formule en de daarbij behorende

implementatie van de Bakkerijmodule en maaltijdideeën in onze overige

supermarkt. Het meest negatieve aspect vind ik de toename van het aantal brute

overvallen.’

Jaap Lagerweij (Plus): ‘Positief is de uitstekende

omzetontwikkeling in met name de eerste drie kwartalen en negatief de

tegenvallende omzetontwikkeling in het vierde kwartaal.’

3. Op welke omzetstijging kunnen supermarkten in 2008 volgens u

rekenen?

Bert Roetert: ‘Ik reken op een omzetstijging van circa 5

procent voor de hele branche.’

Frans Fredrix (Superunie): ‘Deels door

prijsverhogingen zal de omzetstijging uitkomen op 7 procent.’

4. Op welke omzetstijging rekent u voor uw eigen formule(s) in

2008?

Bert Roetert: ‘Aangezien Schuitema beursgenoteerd

is, kunnen we hier helaas geen uitspraak over doen.’

Colette Cloosterman (Jumbo): ‘Wat ons betreft 10 tot 15

procent. Daar zetten we in ieder geval op in.’

5. Wat baart u voor komend jaar de meeste zorg?

Bert Roetert: ‘Geen andere zorgen dan andere jaren.’

Jan Brouwer (Super de Boer): ‘De niet aflatende druk die de

overheid zet op de inhoud van de portemonnee van de consumenten en

tegelijkertijd het onvermogen om infrastructurele problemen, zoals

verkeerscongestie, op te lossen.’

6. Wat is het voornaamste doel dat u komend jaar met uw organisatie

wilt bereiken?

Bert Roetert: ‘C1000 zal weer op weg gaan naar zijn

eigen plaats in de markt.’

Jaap Lagerweij (Plus): ‘Stabiliteit na het zeer hectische

jaar waarin de voormalige winkels van Edah moeten worden geïntegreerd.’

7. Verwacht u dat eind 2008 het aantal supermarktformules kleiner

zal zijn dan begin 2008?

Bert Roetert: ‘Ja.’

Jan Brouwer (Super de Boer): ‘Ik heb al vaker gezegd dat er

nog een consolidatieslag zal plaatsvinden in de branche. Wanneer en in welke

vorm dit gebeurt is echter speculatie.’

8. Wat wordt volgens u het concurrentiewapen in

2008?

Bert Roetert: ‘Lokale marktbenadering vanuit de

zelfstandige ondernemers is en blijft de kracht van C1000. Hiermee onderscheiden

we ons van concurrenten. In het algemeen zal service een onderscheidende factor

gaan worden.’

Colette Cloosterman (Jumbo): ‘Een sterke formule, waarbij

een goede service leidend is. De kracht daarvan heeft zich voor Jumbo

Supermarkten in het afgelopen jaar in ieder geval ruimschoots bewezen.’

9. Wat wordt volgens u de belangrijkste ontwikkeling op

assortimentsgebied?

Bert Roetert: ‘Uitbreiding van het huismerk ten opzichte

van de merkartikelen en uitbreiding van het assortiment duurzame producten. Ook

denk ik dat het aantal producten met toegevoegde waarde zich zal

verbreden.’

Frans Fredrix (Superunie): ‘Voor wat betreft private label

gaan we met sprongen vooruit. Ook de verluxing van assortiment neemt steeds

verder toe, vooral in vers gaan we omhoog.’

10. Welke supermarkt moet volgens u Supermarkt van het Jaar worden

en waarom?

Bert Roetert: ‘C1000 Gieten, omdat het daar in alle

opzichten een feest is om te winkelen.’

Jan Brouwer (Super de Boer): ‘Ik heb natuurlijk kilo’s

boter op mijn hoofd en in Nederland heeft elke keten hele goede supermarkten en

supermarkten waar je verdrietig van wordt. Zullen we het daarom maar aan de

vakjury in 2008 overlaten?’

Reageer op dit artikel