nieuws

Nog meer verantwoorde vis

Formules

Nog meer verantwoorde vis

Rutger van den Bout, category manager diepvries bij
Hoogvliet, ziet duurzaamheid als dé trend in vis. Vissoorten die op de rode
lijst staan, zijn daarom gesaneerd om een duidelijk signaal aan de markt af te
geven. Maar de ‘G’ van ‘Goed gedrag’ leidt niet direct tot meer visaankopen.
Aankoopbepalend blijven vooral de ‘G’s’ van gezondheid en gemak.

In groei bleef vis in het verleden wat achter in de diepvriesmarkt. Dat is

rechtgezet, constateert Rutger van den Bout, category manager Diepvries bij

Hoogvliet. ‘Vis zit pakweg op 12,5 procent omzetaandeel in diepvries en groeit.

Wel staat het volume wat onder druk.’ Vis is vrij hot op dit moment, concludeert

hij: ‘In Nederland wordt vis steeds belangrijker voor de consument. Naturelvis

stijgt aardig, omdat het een beter gezondheidsimago heeft. Daardoor zit

diepvriesvis nu 5 procent in de plus ten opzichte van 2007. Er zit zeker nog

potentieel in de categorie gezien de gezondheidsclaims rond vis.’

Koelvers

Koelvers groeit meestal harder dan diepvries, maar voor vis gaat dat niet

op. ‘Verse vis wordt gekocht voor de avond zelf, diepvriesvis negen van de tien

keer om wat in huis te hebben. Daarvan koopt de consument meer volume, zeker nu

vis in 750- gramszakken opkomt. Daar hebben we succes mee. Het is voordeliger en

dat is belangrijk voor het publiek dat wij trekken.’

Speerpunt

In 2008 heeft Hoogvliet hard getrokken aan de categorie diepvriesvis. Van

den Bout verklaart waarom: ‘Afgelopen jaar heb ik vis in mijn categorie tot

speerpunt gemaakt om een verbeterslag in onze fair share te maken. In 2007 zaten

we rond de 90. We liepen iets achter op de markt. In 2008 zijn we met een meer

uitgebalanceerd assortiment gekomen. Daarbij hebben we goedgeluisterd naar de

consument en gelet op trends als gezondheid en gemak. Daar hebben we de

presentatie en het promotiebeleid op afgestemd. Mede door goede acties behaalden

we een omzetindex van 25. Het fair share zit nu op 102!’

Zakken

Vis in zakken, zoals panga- en tilapiafilets, is in meer winkels en in

grotere hoeveelheden te verkrijgen. ‘Hierdoor heeft naturelvis een grote groei

doorgemaakt. Andere producten lopen daar goed in mee, waardoor de categorie als

geheel aantrekt.’

Duurzaamheid

Het afgelopen jaar is ook aangegrepen om duurzame vis op de kaart te

zetten. ‘Gemak speelt nog steeds een belangrijke rol, maar duurzaamheid heeft in

2008 voorop gestaan bij retailers. Ook Hoogvliet wil laten zien dat we werk

maken van duurzaam ondernemen. We hebben het volledige assortiment onder de

loep genomen. Als category manager ben ik uitgegaan van de onderverdeling in

rode vis – foute vis dus, oranje vis die iets beter scoort en groene vis die

prima is. We hebben alternatieven gezocht voor ‘rode vis’. Veel vis is nu

MSC-gecertificeerd (Met Marine Stewardship Council-keur, red.). ‘Rode vis’ is

gesaneerd en vervangen door groene varianten en soms, als dat niet anders kon,

door oranje.’

Innovaties

Als het gaat om innovaties is Van den Bout goed te spreken over de Kombino

van Iglo. Dit is een soort grote visstick met een vulling van tomaat-mozarella

of spinazie. ‘Die slaat goed aan en is ook lekker.’ In het kader van de

assortimentsuitbreiding werd een wokassortimentvan Queens toegevoegd. ‘In drie

varianten en die doen het hartstikke goed. Die wokblokjes zijn met de kerst

extra onder de aandacht gebracht, want ze zijn geschikt voor gourmetten.’

Groente

Vismaaltijden met groente doen het juist niet goed. ‘Die scoren hier onder

de maat. Maar echte flops in diepvriesvis? Nee, ik ben dik tevreden over deze

diepvriescategorie. Het blijft voor ons belangrijk dat nieuwe producten duurzaam

zijn. Zo nee, dan nemen we het niet op. Het voornemen is om dit jaar nog meer

verantwoorde vis op het schap te brengen.’

Publicatiedatum: januari 2009

Reageer op dit artikel