nieuws

Lidl krijgt lof voor sociaal beleid

Formules

Lidl krijgt lof voor sociaal beleid

DOETINCHEM – Lidl toont in Nederland een aanmerkelijk
socialer gezicht dan in de andere Europese landen waar het actief is. Terwijl
vakbonden later dit jaar actie gaan voeren tegen de werkomstandigheden op de
winkelvloer bij Lidl, krijgt de Nederlandse tak alle lof
toegezwaaid.

Dat meldt Foodmagazine in de editie die vrijdag

verschijnt. Het maandblad gaat in zijn coverstory in op de ontwikkeling die Lidl

heeft doorgemaakt in Nederland. De discounter viert deze maand zijn tienjarig

bestaan op de Nederlandse markt. Lidl is in Europa actief in zeventien

landen.

Wantoestanden aankaarten

De vakbonden gaan in een groot aantal Europese

landen op maandag 10 december en zaterdag 8 maart 2008 actievoeren om Lidl

ervan te doordringen dat de wantoestanden moeten worden aangepakt. Nederland en België worden

hierbij ontzien. Volgens insiders is Lidl in de afgelopen tien jaar veranderd van

een in zichzelf gekeerde organisatie naar een redelijk sociaal bedrijf.

Zo neemt Lidl in Nederland sinds kort ook deel aan het cao-overleg en zijn

de vakbonden welkom op het hoofdkantoor. Hierin onderscheidt Lidl zich sterk

van Aldi, dat qua arbeidsomstandigheden nog steeds keihard en ouderwets opereert, meent een ingewijde

uit de discountmarkt.

Keerpunt in Nederland

Volgens FNV-bestuurder Lex Makkinje, die Lidl in zijn portefeuille

heeft, is 2004 het keerpunt geweest bij de Duitse discounter. ‘Gelukkig

hoeven we Lidl niet meer zwart te maken in de media om in gesprek te komen met

de directie. Ik heb gezegd: als jullie op directieniveau niet het een en ander

veranderen, dringt dat niet door tot de winkelvloer. Daarna gingen de luikjes

open. Nu bellen ze me zelfs over alle voorkomende zaken waarvan ze weten of

vermoeden dat ik daarover geïnformeerd wil zijn, zoals bijvoorbeeld de overname

van enkele Edah-filialen. Vroeger moesten we dat soort dingen uit de krant

halen.’

Lees ook:

Lidl

knalt rond 10-jarig jubileum


href=”/buitenland/id606-41632/lidl_wil_naar_de_verenigde_staten.html”>Lidl wil

naar de Verenigde Staten


href=”/formules/id101-6303/39marktaandeel_aldi_lidl_kan_naar_20_procent39.html”>Marktaandeel

Aldi, Lidl kan naar 20 procent

Reageer op dit artikel