nieuws

Klant hunkert naar nieuwe zoutjes

Formules

Klant hunkert naar nieuwe zoutjes

Met trendy smaken, minder vet-varianten en portieverpakkingen proberen zoutjesfabrikanten hun marktaandeel te vergroten. Dat lukt maar ten dele, omdat de consumptie niet écht toeneemt. Wel heeft de consument oren naar nieuwe concepten, stelt Edwin Peeters van Spar.

Naturel, paprika en bolognese. Dit zijn dé smaken waar het Nederlandse publiek voor kiest bij chipsaankopen. ‘Cheese-onion heeft zich ertussen genesteld. Maar alle varianten daarbuiten blijven kleine smaken’, analyseert Edwin Peeters, category manager cocktail, chips en noten bij Spar.

Beste innovatie

Lay’s Sensations noemt hij binnen chips de beste innovatie van de afgelopen

jaren. ‘Sensations is een blijvertje. De groei gaat ten koste van

Superchips, maar de marge op Sensations is een stuk beter dan op Superchips.’

Wel is de uitgebreide smaakrange voor Spar-winkels te veel van het goede. De

schapruimte is gewoonweg niet toereikend. Reden te meer om kritisch te kijken

naar de opname van naar nieuwe smaken.

Weinig beweging

Vorig jaar zat er weinig beweging in de categorie, stelt

Peeters. ‘Pinda’s, noten, chips, Hamka’s enzovoorts zaten landelijk

gemiddeld allemaal op 1,5 procent stijging. Hoewel we in deze groepen graag

boven fair share scoren, zaten we er precies op.’

Speciaalkanaal

In ‘verse’ noten weet Spar wel te scoren. Mogelijke verklaring is de

buurtfunctie van de winkels. De Spar-supermarkten voorzien hier in een behoefte

die vroeger werd ingevuld door het speciaalkanaal. ‘Cupjes doen het heel goed.

De verhouding vers/houdbaar slaat bij ons door naar vers. Dat is goed voor de

marge. Ook de zakken met rijstzoutjes die we via Superunie betrekken lopen

prima. En kaaszoutjes zijn een heel gewild product.’

Behoudend koopgedrag

De Spar-klanten zijn in hun koopgedrag vrij behoudend. Op trendy smaken zit

het publiek meestal niet te wachten, zegt Peeters. ‘Je ziet bij ons relatief

veel oudere mensen komen. Dat zijn traditionele kopers die ook eerder voor

vertrouwde A-merken kiezen. Pringles Light Aromas redden het bijvoorbeeld niet.

Gezondheidsmix

Het valt Peeters op dat er veel geïntroduceerd wordt, maar dat weinig

nieuws weet door te breken. ‘De health-mixen van Jack Klijn zijn zodanig

samengesteld dat je je vitaler gaat voelen. Dat is een ander geluid. Dat vind ik

een echte innovatie. Weer eens wat anders dan het zoveelste

smaakje.’

Reageer op dit artikel