nieuws

Jumbo wint wederom Zomerrapport

Formules

Jumbo wint wederom Zomerrapport

DOETINCHEM – Jumbo is de winnaar van het Zomerrapport
2008. Het is de elfde keer dat de formule uit Veghel als beste naar voren komt
in het GfK-onderzoek, in opdracht van FoodMagazine. Albert Heijn eindigde
verrassend als tweede, de positie van de marktleider was nog nooit zo
hoog.

Dat Jumbo (score 7,68) weer wint komt omdat de formule zowel de bestaande

winkels op peil weet te houden als een flink aantal nieuwe (en grote) winkels

aan het bestand weet toe te voegen. Jumbo heeft tweetiende voorsprong op Albert

Heijn. Ter vergelijking: als je vanaf plaatst twee nog eens tweetiende punt naar

beneden zakt, zit je op plaats 15 van de ranglijst. Het verschil tussen Jumbo en

de rest is dus groot te noemen.

Albert Heijn

De tweede plaats van Albert Heijn (score 7,50) is deels te danken aan de

concurrentie die het laat afweten. De marktleider scoort stabiel, terwijl Jan

Linders, Poiesz en Supercoop steken laten vallen. De keten krijgt op alle punten

een waardering die op of boven het landelijk gemiddelde ligt, met uitzondering

voor ‘lage prijzen’.

Deen

Deen (score 7,49) blijft de stijgende lijn vasthouden en staat nu op plaats

drie. In het Kerstrapport 2007 stond de formule nog op plaats zes. Op alle

aspecten haalt Deen een bovengemiddeld niveau. Alleen de kwaliteit ligt onder

het landelijke gemiddelde.

Nettorama en Dekamarkt

Ook Nettorama (4) en Dekamarkt (5) halen betere resultaten in vergelijking

met het Kerstrapport. Nettorama gaat van ‘8’ naar ‘4’, vooral door verbeteringen

op vers en de vriendelijkheid van het personeel. Ook scoort de formule zoals

altijd sterk op lage prijzen. Dekamarkt springt van ‘12’ naar ‘5’. De klanten

vinden de winkels veel netter, het vers en de kwaliteit gaan gestaag vooruit en

ook de prijzen worden beter.

Golff

Golff maakt een reuzensprong. In het Kerstrapport 2007 stond de formule nog

op plaats 21, nu staat Golff op plaats 11. De netheid is sterk verbeterd, het

vers, de keuze en de kwaliteit gaan omhoog en ook het personeel is vriendelijker

in de ogen van de klant. In schoolcijfers gaat de keten met 0,23 punt vooruit,

de grootste stijging in dit rapport.

Poiesz

Poiesz stond met kerst nog op de derde plaats en moet het nu doen met plek

vijf. Dit komt voornamelijk door het minder vriendelijke personeel en een

dalende waardering voor het prijspeil. Ook scoort Poiesz minder op netheid en

vers.

Jan Linders

Andere formules die opvallend zakken zijn Jan Linders en Supercoop. Jan

Linders heeft een behoorlijk probleem door van plaats twee naar positie twaalf

te zakken. Het rapportcijfer van Jan Linders daalt met 0,25 punt in vergelijking

met het Kerstrapport (van 7,57 naar 7,32). In netheid, vers, kwaliteit, prijzen

en vriendelijkheid scoort de formule lager tot behoorlijk lager. Het aanwijzen

van eerdere leveringsproblemen van producten heeft de klant met de neus op de

out-of-stock gedrukt. De waardering voor aanwezigheid van alle producten gaat

bijna met een vol punt achteruit.

Supercoop

Supercoop keldert van plaats drie in het Kerstrapport naar dezelfde plek

als Jan Linders. De klant is niet tevreden over de netheid, het vers, de

aanbiedingen en de prijzen. Opvallend is dat de kwaliteit juist is verbeterd en

weer terug is op het niveau van een jaar geleden.

Super de Boer

Super de Boer staat nu op plaats 15 en heeft in jaren niet zo hoog gestaan.

Vers, keuze, aanbiedingen en personeel gaan in score vooruit, maar de waardering

voor het prijspeil daalt wat. Opvallend, aangezien de directie juist een

belangrijk aandachtspunt heeft gemaakt van het prijsimago.

Spar

Spar sluit de rij op plaats 24. In totaal gaat Spar met 0,26 punt achteruit

in vergelijking met het Kerstrapport en is daarmee wat betreft punten de

grootste daler. Het grootste voordeel dat de klant nog kan ontdekken bij Spar is

dat je snel langs de kassa kunt. Maar zelfs het personeel van Spar, zo vaak als

het vriendelijkste van Nederland beoordeeld, scoort nu nog maar nauwelijks hoger

dan het landelijk gemiddelde.

Lees ook:


href=”/formules/id101-81518/jumbo_trots_op_deze_prijs_juist_nu.html”>Jumbo:

‘Trots op deze prijs, juist nu’

Reageer op dit artikel