nieuws

‘Zelfscanning AH is pure bezuiniging

Formules

‘Zelfscanning AH is pure bezuiniging

ROTTERDAM – De plannen van Albert Heijn om een groot aantal
vestigingen de komende jaren te voorzien van zelfscanapparatuur, worden niet
onverdeeld positief ontvangen. ‘Deze ontwikkeling wordt vooral doorgevoerd uit
kostenoverwegingen’, stellen adviesbureau Ernst & Young en FNV
Bondgenoten.

Een woordvoerder van FNV Bondgenoten reageert

tegenover het Algemeen Dagblad furieus op de plannen van

marktleider AH en vreest voor een groot verlies aan banen. ‘Extra service?

Lariekoek. Natuurlijk scheelt het veel kosten als zelfscanners de caissières

vervangen. Per maand heb je het al gauw over bruto 1250 euro.’

Albert Heijn is overigens niet de enige keten die de

invoering van zelfscanapparatuur in supermarkten voorbereidt. Onder meer C1000,

Vomar, Hoogvliet en Jumbo hebben vergevorderde plannen of werken al met zelfscanning in (een deel van) de winkels. In

Amerika zijn supermarkten al sinds midden jaren ’80

uitgerust met zelfscanapparatuur. In 2003 beschikte 29 procent van

de supermarkten in de VS over zelfscanners.

Volgens Laurens Sloot van het Erasmus Food Management Instituut (EFMI) is

de invoering van zelfscanning een gevolg van het streven door supermarkten naar

een ‘optimale kostenefficiëntie’. Volgens Sloot is hier niets mis mee.

‘Supermarkten spelen in op een trend. Mensen hebben een hekel aan wachten en

scannen liever dan dat ze drie minuten in de rij staan.’

Onpersoonlijk

Onderzoek van Ernst & Young

spreekt die bewering van Sloot gedeeltelijk tegen. 61 procent van

de door hen ondervraagde Nederlanders zegt geen behoefte te hebben aan (nog)

meer onpersoonlijke bediening.

Onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK Panelservices relativeert dit

resultaat. ‘Mensen zijn sowieso tegen veranderingen. Begin jaren ’80 waren

consumenten ook tegen het zelf pakken van groente en fruit.’

Wachtrijen

Albert Heijn en Schuitema ontkennen tegenover het AD met klem dat

zelfscanning wordt ingevoerd om te snijden in loonkosten. ‘Lang wachten voor de

kassa is één van de grootste klantenergernissen. Door hem de keuze te geven

tussen caissière en zelfscanner kan de klant zelf de snelheid van het winkelen

bepalen.’ Het openen van extra kassa’s is volgens de AH-woordvoerster niet

altijd een oplossing vanwege de ‘grillige klantenstromen’.

Een woordvoerder van Schuitema wil eveneens niets weten van een

kostenmaatregel. Zestien C1000-vestigingen werken inmiddels met zelfscanning.

‘We willen de irritatie van het lange wachten wegnemen. Trouwens, het

zelfscansysteem is duur in aanschaf en onderhoud.’

Steekproef

Fraude is volgens de AH-woordvoerster Els van Dijk geen issue, hoewel

het relatief eenvoudig lijkt ‘per ongeluk’ een product vergeten te scannen.

‘Fraude is niet aan de orde. Bij de kassa’s staat een servicemedewerker die

regelmatig en steekproefsgewijs controleert. Als dit systeem fraudegevoeliger

zou zijn, zouden wij het natuurlijk nooit invoeren’, aldus Van Dijk op vragen

van Distrifood.nl.

Reageer op dit artikel