nieuws

Waardering voor buitendienst groeit

Formules

Waardering voor buitendienst groeit

ROTTERDAM – Supermarkten zijn toenemend tevreden over de buitendiensten van
fabrikanten. Het gemiddelde waarderingscijfer is in 2007 gestegen naar een 7,4.
Vorig jaar kregen de buitendienstmedewerkers nog een rapportcijfer van
7,3.


Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar de beste ‘Buitendienst van het

Jaar’ Distrifood in samenwerking met Integron Performance Management. ‘De groei

van 0,1 punt naar een 7,4 moet gezien worden als een significante verbetering’,

zegt Stephan van Gelder, managing director bij Integron. ‘Van de in totaal 65

buitendiensten die zijn beoordeeld zijn er 31 vooruitgegaan, 21 kregen een

lagere beoordeling en twee een gelijk rapportcijfer dan vorig jaar.’

Beoordelen

Het onderzoek naar de Buitendienst van het jaar wordt verricht onder

supermarkten groter dan 400 vierkante meter vvo die regelmatig

buitendienstmedewerkers ontvangen. In 2006 kwamen daarvoor 1526 supermarkten

voor in aanmerking, dit jaar is het onderzoek verricht onder 1928

supermarkten. Diegene die bij de supermarkten de buitendienst ontvangt,

meestal de ondernemer of de bedrijfsleider, beoordelen de buitendiensten op

kwaliteitsaspecten. Het gaat daarbij om zaken als professionele uitstraling,

klantgerichtheid, kennis en categorymanagement, aanbieden van acties, geven van

juiste informatie en nakomen van afspraken.

Meest vooruit

De categorie die in waardering het meest vooruit is gegaan is zuivel/kaas.

Het rapportcijfer steeg van 7,33 in 2006 naar 7,52 dit jaar. De buitendiensten

in de categorieën agf en brood kregen een fors lagere beoordeling. Het

rapportcijfer daalde van 7,63 naar 7,23.

Betere scores

De punten professionele uitstraling en nakomen afspraken hebben in het

nieuwe onderzoek duidelijk betere scores. ‘De professionele uitstraling van een

buitendienst zegt iets over de slagvaardigheid. Daarom is dit van groot belang.

Het nakomen van afspraken is de nummer één verwachting in de zakelijke

dienstverlening. Door de ondernemers wordt dat punt ook het meeste gewaardeerd’,

aldus Van Gelder, ‘fabrikanten zijn zich er steeds meer van bewust dat het

nakomen van afspraken belangrijk is, dat zijn ze gaan voelen. Uit het onderzoek

blijkt dat supermarkten daarin beter gehoord worden: afspraak is nu

afspraak.’

Groei buitendiensten

Het aantal onderzochte buitendiensten is dit jaar met twaalf gegroeid naar

65. Supermarkten mogen buitendiensten alleen maar punten geven als ze ook echt

door die fabrikant zijn bezocht. Nedac Sorbo is de actiefste van alle

buitendiensten, zo blijkt. 80 Procent van de ondervraagde supermarkten heeft de

Sorbo-buitendienst op bezoek gehad, waarmee het bedrijf de hoogste

penetratiegraad heeft. Kraft Foods komt met 14 procent op de laatste plaats qua

aantal winkelbezoeken.

Maatkostuum

De Integron-directeur ziet de rol van de buitendienst in de toekomst

belangrijker worden. ‘De prestaties van de buitendiensten zitten in het goede

verzet. In de toekomst zullen supermarkten een maatkostuum met acties eisen om

zich lokaal te kunnen onderscheiden. Fabrikanten moeten werken naar een

tailormade oplossing voor de verschillende formules.’Ondanks dat de markt

continue in beweging is, is de vraag van de supermarkten aan fabrikanten nog

altijd dezelfde. ‘Het is eigenlijk heel simpel. De eerste verwachting is dat

fabrikanten met acties komen die veel omzet opleveren en veel volk trekken.

Daarna komt de vraag naar informa-tie over schap en

category.’

Foto: Stephan van Gelder, managing director Integron Performance

Management, leidde het onderzoek voor de Buitendienst van het

Jaar.

Lees ook:
href=”/ts_di/distrifood.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsdi_page_fabrikanten/tsdi_portlet_news_singleeditorschoice1_fabrikanten1_actionOverride/___2Fportlets___2Fts___2Fge___2Fnews_singleeditorschoice1___2Fcontent___2FshowDetailsList/_windowLabel/tsdi_portlet_news_singleeditorschoice1_fabrikanten1/tsdi_portlet_news_singleeditorschoice1_fabrikanten1id/55604/_desktopLabel/distrifood/index.html”>H.J.

Heinz Buitendienst van het Jaar 2007

Reageer op dit artikel