nieuws

Strijd om kerstomzet barst los

Formules

Strijd om kerstomzet barst los

DOETINCHEM – De strijd om de kerstomzet barst vanaf deze
week los. Supermarktketens kondigen een aanval aan op het traîteur-assortiment waar Albert Heijn vorig
jaar zo succesvol mee was. Bij nagenoeg alle formules stromen
vanaf deze week luxe en culinaire versproducten in.




De duidelijkste aanval komt – nu

de pepernoten en speculaasspoppen worden afgeprijsd – van Super de Boer. De fullserviceformule

voegt aan zijn huismerk Super het kerstlabel Feest Smakelijk toe. Laurus

heeft voor de feestdagen vijftig producten geselecteerd die het speciale

Feest Smakelijk-label dragen. Van een ovenschotel met hertenkoteletten en een filetrollade tot feestsla met

dressing en chocolade tompouces.

Supermarkttraitteur

Albert Heijn verraste vorig jaar vriend en vijand door met een speciaal

kersttraitteur-assortiment te komen. Deze range Excellent Feesttoppers

bestond uit een aantal luxe gemaksgerechten voor het kerstdiner. Ook

de horecaformule La Place verkocht vorig jaar maaltijdcomponenten voor het

kerstdiner en wierp zich daarmee in de strijd om de kerst(food)omzet.

Behalve Super de Boer komt ook de Noord-Hollandse keten Vomar dit jaar met

een eigen lijn kerstgerechten genaamd ‘Feest op Tafel’.

Kleine inspanningAlbert

Heijn komt komende kerst met 75 nieuwe artikelen. Vanaf 11 december liggen speciale verpakking met

zilveren etiket in de AH-supermarkten. ‘We hebben de producten ontwikkeld met

onze leveranciers. Na de zomer zijn we begonnen met het samenstellen van aparte

recepten’, stelt een woordvoerster. Het zijn volgens haar culinaire producten

die met een kleine inspanning op tafel kunnen worden gepresenteerd.

C1000 en PlusIn tegenstelling tot AH en SdB kiezen C1000 en

Plus ervoor de kerstproducten niet onder een speciaal kerstlabel in de schappen

te leggen. Wel breiden de formules het kerstassortiment sterk uit. ‘We

bieden tijdens de kerstdagen exclusievere producten dan consumenten van C1000

gewend zijn. We willen deze kerst onze klanten vooral inspireren en verrassen en

meer keuze bieden in exclusieve producten’, stelt Schuitema-woordvoerder Mirjam

Weerd.

Commercieel directeur Jacques de Kort van Plus Retail zegt tegenover

Distrifood.nl dat Plus voor de feestdagen in alle categorieën exclusief

assortiment toevoegt, waaronder luxe vlees- en vissoorten.

JumboDe kersproducten die bij Jumbo instromen krijgen

ook geen speciaal kerstlabel. Wel voegt de prijsvechter luxe assortiment toe. Dit zijn

vooral producten uit het reguliere assortiment die extra worden aangekleed en

apart worden gepresenteerd op het schap, zo bevestigt Jumbo’s commercieel

directeur Colette Cloosterman – Van Eerd.

Golff en Em-Té De Sligro-formules

Golff en Em-Té komen ook met een sterke assortimentsuitbreiding.

De formules profiteren in de decembermaand van het bedrijf Schmidt Vis dat ook onderdeel

is van moederconcern Sligro. Woordvoerder Wilco Jansen: ‘Daardoor is het normaal

toch al ruime visassortiment in de supermarkten nog uitgebreider met onder meer

oesters en Franse coquilles.’

Reageer op dit artikel