nieuws

C1000: ‘Creëer een ‘marktaanbod

Formules

C1000: ‘Creëer een ‘marktaanbod

AMERSFOORT – Het omzetaandeel agf blijft stijgen in de supermarkt, ook bij
C1000. Motor achter de groei is de waardecreatie door het bewerken en verpakken
van groenten en fruit.


Bij groenten is de verschuiving richting gemaksproducten opvallend, zegt

categorymanager Gerben Walsma van C1000. ‘Vooral de traditionele kookgroenten,

sla en aardappelen verkopen we steeds meer vanuit het panklaarschap. Bij fruit

is deze tendens ook zichtbaar, al is de impact minder groot.’



Toegevoegde waarde

Opvallend is de toename van voorverpakte groenten en fruit. Toch is verpakken

geen doel op zich, stelt Walsma. ‘Het moet een toegevoegde waarde bieden in

kwaliteit en presentatie. De consument hecht veel waarde aan een agf-afdeling

met een natuurlijke uitstraling. Om deze reden moeten wij continu zoeken naar

een juiste balans tussen onverpakt en verpakte producten.’



Speerpunt

Over de ontwikkelingen van agf bij C1000 toont Walsma zich tevreden. ‘Agf

heeft een belangrijke positie binnen de winkel. Volgens GfK stijgt het fair

share van C1000 in agf.’ C1000 heeft de ambitie om agf een speerpunt van de

formule te maken en maakt daar werk van. ‘Dit heeft betrekking op de gehele

keten – van teler tot aan de consument. Versheid en kwaliteit staat bij agf

voorop, want die twee gaan hand in hand en stralen af op je imago als

supermarkt.’



Behoefte

Commercieel gezien ligt de focus op de agf-behoefte van gezinnen.

‘Belangrijke pijlers daarbinnen zijn gezondheid, gemak en genieten. Die drie

aspecten bieden genoeg mogelijkheden om te segmenteren en te focussen op

specifieke doelgroepen. De factor prijs en voedselveiligheid zijn

randvoorwaarden die altijd optimaal ingevuld moeten zijn.’



Introductie

C1000 probeert geregeld wat nieuws uit op de agfafdeling. Zo’n introductie

moet goed voorbereid worden. ‘Nieuwe producten in agf zijn moeilijk. De

omloopsnelheid is in het begin vaak erg laag, waardoor de versheid onder druk

komt te staan. Maar nieuwe producten zijn absoluut noodzakelijk voor afwisseling

en fun. Om succesvol te zijn, moet je zorgen voor een goede begeleiding, zowel

intern als bij consument. Een goed voorbeeld van zo’n introductie is

bijvoorbeeld de kluitsla (Salanova) van C1000.’



Impuls

Impuls creëren is cruciaal op de agf-afdeling. Bijna een op de drie aankopen

is niet gepland. ‘Laat ik voorop stellen dat alles begint met een goede en

duidelijke presentatie in het schap. Zoek daarom met je agf-afdeling aansluiting

op de seizoenen en creëer een ‘marktaanbod’, dus een kwalitatieve, verse

uitstraling. Verder komen we met scherpe folderacties, instore-aanbiedingen en

zijn er aparte meubels waarin we maaltijdsuggesties presenteren.’



Trend

Wat ziet Walsma als grote trends in deze verscategorie? ‘Een belangrijke

trend is het veranderende kookgedrag. De consument besteedt veel geld aan dure

keukens en kookboeken, toch neemt het aantal uren dat hij aan koken besteedt nog

steeds af. Daarom zijn bijvoorbeeld traditionele producten als bloemkool op hun

retour. Hier tegenover staat de opkomst van ‘componentgroenten’, zoals paprika

en courgette. Veel gebruikt in de bekende

maaltijdpakketten.’

Reageer op dit artikel