fotoreportage

Fotorepo: THT geen punt bij Datum Voordeelshop

Formules 4914

Fotorepo: THT geen punt bij Datum Voordeelshop
Datum Voordeelshop: Foto: Ronald Hissink

ALMELO – Producten met een korte THT-datum of die daar zelfs over zijn, tegen absolute dumpprijzen in een basic winkel. Het is in een notendop het concept van Datum Voordeelshop, een spin-off van de succesvolle drogisterijketen Die Grenze. In Emmen en Almelo zijn de eerste twee filialen sinds kort open.

De telefoon van Bert Hesselink staat roodgloeiend. Het ene na het andere gesprek en bericht komen binnen. De handel stopt nooit. Of hij nog drie extra containers Rexona-deodarant kan regelen. Of hij interesse heeft in een partij chocolaatjes met een houdbaarheidsdatum van een maand. Hij laat in WhatsApp een foto zien. ‘Is goed’, is het enige dat hij terugstuurt. Hesselink is een handelaar in hart en nieren. Jarenlang stond hij als groenteboer op de markt. Broer Willy staat er nog steeds, met eieren.


Lees onder de video verder


Hesselink begon met Die Grenze

In 2007 had Bert Hesselink een pand in Denekamp, een dorp in Twente tegen de Duitse grens aan. Er was een hokje van 20 vierkante meter over en daar begon Hesselink met de verkoop van wat zelfzorgmedicijnen. Wat daaruit ontstond, had de ondernemer zelf niet kunnen bevroeden. Na medicijnen kwamen er verzorgingsproducten bij, parfums en uiteindelijk ook food. Het kleine winkeltje in Denekamp werd steeds groter en één winkel werden er twee, en zo ging het alsmaar door. Inmiddels heeft Medikamente Die Grenze, kortweg Die Grenze genoemd, 28 vestigingen. Het gros in Twente, maar de keten bedient een gebied tussen Winschoten en Dinxperlo, in het zuidelijkste puntje van de Achterhoek. Het principe van de keten: scherp geprijsde, goede producten en niet teveel poespas.

Aanbod werd te groot

In de loop der jaren zag Hesselink het aanbod steeds groter worden, met name in food. Zo groot, dat het te veel was om in de vestigingen van Die Grenze onder te brengen. Het bracht hem 2 jaar geleden op het idee om dit via aparte winkels te gaan verkopen. Het plan bleef even liggen, maar nu is de Datum Voordeelshop een feit. In Almelo opende een eerste vestiging, in Emmen volgde deze week nummer twee.

Vasthouden aan visie

Ook bij Datum Voordeelshop is het principe simpel. Het is een les die Hesselink leerde toen hij nog op de markt stond. ‘Hou het simpel en ga niet zwalken. Destijds stonden er tien groenteboeren op de markt. Ik was de duurste, maar had wel de beste producten. Dat wisten klanten ook. Bij Hesselink betaal je veel, maar krijg je het beste. Het is belangrijk dat je een visie hebt waar je aan vasthoudt. Kijk naar Albert Heijn. Daar weet je
gewoon dat ze alles hebben. En van Aldi weet je dat het goedkoop is, maar dat ze geen compleet aanbod hebben. Het gaat allemaal om verwachtingen.’

 

‘Ik krijg regelmatig de NVWA op bezoek voor controle en die geven alleen maar complimenten’

Bert Hesselink van Datum Voordeelshop en Medikamente Die Grenze over de verkoop van levensmiddelen die voorbij de THT zijn

Producten over datum verkocht

De formulenaam Datum Voordeelshop is wat dat betreft een goede. De naam maakt volgens Hesselink meteen duidelijk waar het concept voor staat. Goedkope producten, die tegen de datum lopen. Of over de datum, want ook die worden verkocht. ‘De THT-datum dan, voor de duidelijkheid. Dat is een verschil met ‘Niet gebruiken na’, dat mag niet worden verkocht. Maar producten die voorbij hun THT-datum zijn, mogen wel. Mits je het duidelijk aangeeft in de winkel. Bij Die Grenze doen we het ook. Ik krijg regelmatig de NVWA op bezoek voor controle en die geven alleen maar complimenten. Men vindt het mooi dat we niets zomaar weggooien. En
iedereen weet dat veel producten tot wel jaren na de THT-datum te gebruiken zijn.’

Aspect voedselverspilling leuke bijkomstigheid

Hesselink is zo eerlijk om toe te geven dat het voedselverspillingsaspect niet zijn belangrijkste drijfveer is. ‘Dat is een leuke bijkomstigheid.’ Het is de handel die de ondernemer ziet in de restpartijen die het voor hem aantrekkelijk maken. Hij ziet de behoefte aan goedkope levensmiddelen in de markt. ‘Wij hebben eigenlijk twee soorten klanten. De categorie mensen met weinig geld die hun boodschappen niet kunnen doen bij een
supermarkt en de categorie mensen die zuinig zijn.’ In die laatste groep valt volgens Hesselink misschien wel iedereen, want ‘te veel betalen wil niemand’, voegt hij toe.

Winkelinrichting voor €20.000

Op de dag dat Distrifood de winkel in Almelo bezoekt, is het er behoorlijk druk, met veel verschillende typen klanten. ‘Zojuist kwam er een Pool die een hele aanhanger vol laadde en daarna nog eens terugkwam en weer met een volle kofferbak vertrok’, verzucht het kassameisje. Verder groepjes jongeren die met enkel een blikje Coca-Cola vertrekken, moeders met kinderen die winkelwagentjes volgooien en oudere klanten die een paar artikelen in een mandje stoppen. Dat alles in een decor dat het element Voordeel uit de formulenaam goed weergeeft. De inrichting is basic, met twee kassa’s op een lange balie, de meeste producten op pallets en eenvoudige prijssigning. ‘Ik richt deze winkels in voor €20.000’, zegt Hesselink erover. ‘Heel basic. Ook wel anders dan Die Grenze. Die zijn ook basic ingericht, maar wel netjes. En strakker dan Datum Voordeelshop.’

Condooms en vibrators

Het aanbod wisselt voortdurend. Producten zijn ook niet per se in lijn met het seizoen. Zo wordt er volop kerstchocolade aangeboden en geeft Hesselink ter plekke opdracht om een pallet met grote zakken pepernoten de winkel in te rijden. Op zijn onafscheidelijke telefoon laat hij ondertussen de advertentie zien die een dag later in de regionale krant komt. ‘Ze zijn er weer!’, staat in grote letters naast een afbeelding van chocoladekerstmannen van Milka, die per 8 voor €1 worden verkocht. ‘Als we adverteren doen we dat altijd met een knipoog. Met Valentijnsdag adverteerden we met condooms en vibrators en in februari deden we het met pepernoten. Kreeg ik een hoop boze reacties van mensen. Dat is toch mooi?’

 

‘Met Valentijnsdag adverteerden we met condooms en vibrators’

Bert Hesselink over adverteren met een knipoog

Volle vrachtwagens

Hesselink heeft geen doel wat betreft het aantal Datum Voordeelshop-vestigingen. Dat had hij met Die Grenze ook niet. Hij kijkt wat er op zijn pad komt en of er potentie is. Bang voor een tekort aan aanbod is hij niet. ‘Er is zo ontzettend veel aanbod. En doordat ik het al jaren doe, heb ik veel inkoopkanalen. Voor een goede prijs heb je bepaalde volumes nodig. Wij kopen soms producten per volle vrachtwagen. Alles wat maar een beetje
afwijkt van het normale willen de grote partijen niet. Ik wel.’

Pallet meloenen

In Almelo is het bedrijf voorbereid op groei. De huidige 400 m2 vvo kan worden verdubbeld met een ruimte die achter de winkel ligt en nu leeg staat. In Emmen is ook ruimte zat. Hesselink huurt er drie verdiepingen van het voormalige V&D-pand. Andere winkelopeningen staan voorlopig niet op het programma. ‘Maar dat kan zo weer veranderen. Er is niet veel nodig om deze formule neer te zetten. Hier is alleen een muurtje gewit.’
Het assortiment bestaat voorlopig alleen uit dkw en non-food. Diepvries zou een volgende logische stap zijn. ‘Vers wordt een stuk ingewikkelder. Maar uitsluiten doe ik het niet. Als ik morgen een pallet meloenen krijg aangeboden, kan het zomaar zijn dat ik die in de winkel zet.’

Foto's

Reageer op dit artikel