fotoreportage

Fotorepo: Nieuwe Jumbo broers Leussink

Formules 6560

HENGELO – De broers Niek en Tijn Leussink heropenden afgelopen week een voormalige Emté 3.0 als ondernemers-Jumbo in het Overijsselse Hengelo. Met slechts vijf weken aan voorbereidingstijd werd een moderne supermarkt neergezet met veel modules van Jumbo, elementen van de broers zelf en een kleine erfenis van Emté.

Meer licht in de winkel en veel meer assortiment. Dat zijn twee van de veranderingen die Niek en Tijn Leussink hebben doorgevoerd in hun nieuwe Jumbo aan de Oude Molenweg in Hengelo, Overijssel. ‘Als je hier een paar weken geleden was binnengekomen, had je een relatief donkere winkel gezien’, zegt Tijn Leussink terwijl hij vanaf de ingang de heropende supermarkt inkijkt. ‘We hebben ervoor gekozen geen
zijwanden te nemen, zodat er met grote ramen veel meer licht de winkel in komt. We hebben het plafond laten witten en voor lichte vloertegels gekozen.’

Drukke week voor familie Leussink

Het is een drukke week voor de Jumbo-broers. Op maandag hebben ze de sleutels gekregen van de Jumbo in winkelcentrum Hasselo, op woensdag de heropening aan de Oude Molenweg en die middag nog gaat Tijn Leussink met het personeel van de Jumbo in Neede naar Veghel voor de training. Toch hebben de twee broers bepaald geen slaperige blik in de ogen van stress en gebrek aan slaap. ‘Ik heb prima geslapen vannacht. We lagen hier zelfs iets voor op schema bij de verbouwing’, zegt Tijn.

Gouden ombouwteams van Jumbo

Niek vult aan: ‘De ombouwteams van Jumbo hebben enorm veel ervaring, dat zijn echt gouden teams. Met sommige mensen hebben we al zo veel samengewerkt dat je elkaar goed aanvoelt. Dat was ook nodig, want we hadden hier relatief weinig tijd. Normaal neem je 26 weken voor voorbereiding en uivoering, nu hadden we er maar vijf. Toen we het tekenteam benaderden met wat wijzigingen op het laatste moment, zeiden ze ‘Je snapt dat we hier nu niet de polonaise lopen’, maar het gebeurde perfect.’

 

Bestaande ruimte beter benut

Daarbij hebben de broers een keuze gemaakt uit alle modules die Jumbo inmiddels aanbiedt. ‘De supermarkt is iets groter geworden dan de oude Emté. We konden achterin de winkel iets aan ruimte winnen, maar we hebben vooral de bestaande ruimte beter benut. We hebben 50 procent meer assortiment dan de oude supermarkt, zo’n 25.000 artikelen. Klanten kunnen nu weer alles vinden wat ze zoeken. We leggen ook veel nadruk op prijs, onder meer met een sterke actiestraat met veel massa. Emté 3.0 was een mooie formule, maar zijn tijd misschien een beetje vooruit. Ik denk dat deze winkel beter aansluit bij dit marktgebied’, aldus Tijn. Als voorbeeld noemt hij de zuivelafdeling, die nu de hele achterwand inneemt en de grotere broodafdeling. ‘Daar gaan we goede indexen mee draaien.’

Niet alle sporen van Emté verdwenen

Toch zijn niet alle sporen van Emté uit de winkel verdwenen. Enkele van de populairste assortimentsgroepen hebben de verbouwing overleefd. ‘We blijven verse noten branden in de winkel zoals Emté dat deed en ook de Bossche bollen blijven in het assortiment. En we gaan ook braadworsten verkopen met kruidnagel erin, dat is ook iets van Emté.’ Daarnaast zijn bijvoorbeeld de kassa’s hetzelfde gebleven. Niek: ‘Ook alle personeelsleden, inclusief het management, zijn meegekomen en we hebben flink geworven voor nieuwe mensen.’ Het personeel was eigenlijk al voorbereid op een toekomst als Jumbo-filiaal, maar vijf weken geleden werd er toch overeenstemming bereikt over overdracht aan Niek en Tijn Leussink.

IJskelder met bier

Verschillende zaken die al in de andere Leussink-supermarkten zichtbaar zijn, komen in Hengelo terug. Dat geldt voor het eigen streekmerk Ons Noaberschap, voor brood en gebak van streekbakker Nollen en voor de in Haaksbergen gelanceerde gekoelde bierkelder in samenwerking met Grolsch. Van achter bij te vullen, zodat dorstige klanten zelfs op drukke zomerdagen altijd gekoeld bier kunnen kopen. ‘In de zomer verkopen we gemiddeld 7 containers bier per dag’, zo omschrijft Tijn Leussink het succes van de module.

Steeds meer ondernemers willen ijskelder

Het succes van de ijskelder is ook niet onopgemerkt gebleven binnen Jumbo. Niek: ‘Op het hoodfkantoor krijgen ze steeds meer aanvragen van ondernemers die ook zo’n ijskelder willen en je ziet ze ook bij meer Jumbo’s opduiken. Het is inderdaad een eenvoudig idee, maar het is echt een groot succes. Klanten komen voor een kratje bier, maar nemen direct ook nog een zakje chips of andere dingen mee.’ Door de naam Leussink toe te voegen op het straatbordje in de illustratie bij de bierkelder maken de broers het idee persoonlijker. Niet voor alle Jumbo-modules was direct ruimte in de winkel. ‘Van een aantal dingen hebben we gezegd dat we die niet direct gaan doen. Zo vind ik schepvis een mooie module. Die hebben we twee weken geleden in Aalten toegevoegd. Die winkel is nu vier jaar open en dan is de toevoeging een mooie manier om klanten te verrassen en te laten zien dat we blijven vernieuwen. Jumbo biedt een steeds groter menu aan modules om uit te kiezen.’

Rol van broers Leussink gaat veranderen

Ook de rol van de broers zelf gaat veranderen. Bij drie supermarkten konden ze dagelijks nog in de winkels zijn, bij zeven wordt dat lastiger. ‘Operationeel gaan we meer met buddy’s werken, waarbij we verschillende van onze supermarkten aan elkaar koppelen. Dat levert zelfsturende teams op. Dat biedt ook kansen aan de ambitieuze mensen in onze winkels om door te groeien. Commercieel blijven we wel veel zelf doen, ook omdat we dat leuk vinden. Met zeven winkels wordt het ook makkelijker om kennis in te huren.

Foto's

Reageer op dit artikel