fotoreportage

Fotorepo: Eerste Marqt nieuwe stijl

Formules 3436

Fotorepo: Eerste Marqt nieuwe stijl
AMSTERDAM, 6 december 2018; Nieuw concept Marqt Oostelijke Handelskade. © SEBASTIAAN ROZENDAAL

AMSTERDAM – Marqt wil zich ontwikkelen tot buurtwinkel waar mensen een of twee keer per dag komen voor de boodschap die ze op dat moment nodig hebben. De duurzame supermarktketen heeft in thuisstad Amsterdam de eerste vestiging geopend volgens het concept. ‘Het is echt een volgende fase’, klinkt het.

Ja, de nieuwe vestiging in winkelcentrum Brazilië aan de Oostelijke Handelskade is door z’n producten en signing nog steeds herkenbaar als Marqt, verzekert Thijs Fleuren. Hij is een van de drie directieleden van Marqt en houdt zich bezig met de groei van de organisatie en de huidige operatie. De nieuwste winkel van de formule representeert de volgende fase die Marqt ingaat. De doelen: de impact vergroten en beter inspelen op de behoeften van de consument.

Clockless eating

Aan de Oostelijke Handelskade, grofweg tussen de Indische buurt en het centrum van de hoofdstad in, doet Marqt dit met een winkel (306 m2) waarin de sterke punten uit de huidige winkels worden gecombineerd met nieuwe elementen. Kaas, brood en verse vis waren altijd speerpunten en zullen dat ook in het nieuwe concept zijn. Daar zijn een aantal nieuwe focuspunten bijgekomen. Wat opvalt is de indeling in een viertal hoeken, elk
gericht op een bepaald eetmoment. ‘We zien de ontwikkeling van clockless eating steeds vaker terug in onze winkels. Klanten komen steeds vaker een of twee keer per dag voor een kleine boodschap, in plaats van twee keer per week voor grote boodschappen. Daar spelen we op in. Onze nieuwe vestiging is echt een buurtwinkel, waarin we een oplossing bieden die gezond, gemakkelijk en vers is voor elk moment van de dag. We staan echt dichtbij de klant’, zegt Fleuren.

Niet achter een toonbank

Dat laatste kan in het geval van Marqt heel letterlijk worden genomen, want de medewerkers bij de bedieningsafdelingen staan niet langer meer achter een toonbank. ‘Ze bedienen klanten nu terwijl ze naast ze staan, in plaats van er tegenover’, legt Fleuren uit. Grote kans dat klanten elke dag door dezelfde medewerkers worden geholpen, want het personeelsmodel ging flink op de schop voor deze testlocatie. ‘In onze andere winkels hebben we 30 tot 40 medewerkers. Hier 14, van wie het merendeel fulltime. Dat maakt het team heel herkenbaar voor de buurt.’

Linksom of rechtsom

In de winkel is flink gesneden in het kw-assortiment, ten faveure van vers. ‘Kw gaan mensen toch steeds vaker online kopen’, zegt Fleuren. ‘Uiteraard verkopen we nog steeds wel een volwaardig kw-assortiment. Breed, maar niet heel diep. Zodat we ook onze huidige klanten kunnen ontzorgen die grote boodschappen willen doen. Die basis blijft. Maar de binnenste schil van de winkel bestaat volledig uit vers, met een groot bedieningsgedeelte.’ Daarbij hebben klanten de keuze uit linksom en rechtsom. ‘Linksom is een kort rondje voor de snelle boodschap, rechtsom is de lange ronde, langs alle versafdelingen en kw.’

Watertap en blender

Nieuw is een blender op de winkelvloer, waar klanten vooraf samengestelde mixen ter plekke kunnen laten blenden. Ook nieuw is de samenwerking met Waternet, in de vorm van een tappunt voor kraanwater. ‘We verkopen ook nog wel flesjes water, maar we moedigen klanten aan om ter plekke water te tappen’, zegt Fleuren. Marqt introduceert ook het principe van dry misting op de (onverpakte) groenteafdeling. ‘Dat is echt een eyecatcher geworden in de winkel’, klinkt het. Ook opvallend is het wisselmeubel, waar gedurende de dag het aanbod varieert op basis van het eetmoment.

1-2-3 Aan Tafel

Marqt rouleert sowieso veelvuldig, want een van de meest opmerkelijke elementen is de module 1-2-3 Aan Tafel, een meubel waarin elke paar weken een ander product centraal staat. Momenteel is dit paddenstoel, maar het kan van alles zijn. Klanten hebben daar de keuze uit een kant-en-klaarmaaltijd met dit ingrediënt, een eenvoudige maaltijdoplossing, of alle benodigheden voor een uitgebreide maaltijd. De kant-en-klaarmaaltijden, die in de eigen keuken van Marqt worden bereid, kunnen eventueel ter plekke worden opgewarmd en genuttigd. ‘We hebben een klein zitgedeelte aan de bar waar een stuk of zes mensen kunnen eten’, legt Fleuren uit. ‘Met al die mogelijkheden willen we de hele buurt kunnen voorzien van een maaltijd.’

Groene vleesalternatieven

Een maaltijd die, wat Marqt betreft, steeds vaker zonder vlees zal zijn. De keten zegt een voortrekkersrol te willen spelen in de gang naar alternatieven voor vlees. Het speciale schap met plantaardige proteïnen speelt daarin een belangrijke rol. Hier vinden klanten paddenstoelen, peulvruchten, noten en vleesvervangers. ‘Die presenteren we bij elkaar, zoveel mogelijk vooraan in de winkel en nog voor vis en vlees. Daarmee willen we mensen inspireren. De grootste uitdaging zit ’m in consumenten adviseren over deze producten. Daar zijn onze medewerkers voor opgeleid. We blijven wel vlees verkopen, al is ons aanbod wel verkleind. Het is echter niet aan ons om helemaal te stoppen met vlees’, aldus Fleuren.

Nog zeker één testwinkel

De directeur zegt ‘enorm trots’ te zijn op de winkel die is neergezet. ‘We gaan hiermee echt een volgende fase in. Marqt moet meer dan ooit de hulp in de keuken zijn. Waarbij producten uit de Schijf van Vijf voorop staan, met maaltijden en recepten met zo min mogelijk toevoegingen en een omzetaandeel in vers van meer dan 50 procent.’ In het eerste kwartaal van 2019 gaat Marqt op minimaal een andere locatie hetzelfde concept ook neerzetten. Fleuren: ‘Op basis daarvan kijken we wat wel en niet aanslaat en zullen we elementen gaan terugrollen naar bestaande winkels.’

Foto’s: Sebastiaan Rozendaal/Dutch Photo Agency

Foto's

Reageer op dit artikel