fotoreportage

Fotorepo: Nieuwe Dagwinkel-formule

Formules 1643

Fotorepo: Nieuwe Dagwinkel-formule

VREESWIJK – Met de lancering van de nieuwste generatie Dagwinkel is moederbedrijf Van Tol verder weggestapt van de traditionele supermarkt. De eerste winkel met de nieuwe formule, in Vreeswijk, heeft meer dan ooit de look & feel van een speciaalzaak, met veel aandacht voor ambacht en versbereide producten.

Het is een paar dagen na de opening van de winkel, en klanten zijn duidelijk nog zoekende. Een oudere dame zoekt de eieren, ondernemer Patrick Wortman wijst ze haar aan. ‘Eerder stonden ze altijd achterin de winkel’, zegt de vrouw. Het is typerend voor de metamorfose die Dagwinkel, en de vestiging in Vreeswijk al helemaal, heeft ondergaan. Klanten komen niet langer de winkel binnen op kruidenierswaren, en de versafdelingen zijn niet langer meer achterin de winkel gesitueerd.

Bedieningsafdeling voorin de winkel

Wie nu de winkel binnenkomt, loopt direct via agf tegen de bedieningsafdeling aan. Hier worden vleeswaren en kaas vers gesneden, noten gebrand en broodjes afgebakken. Ook staat er een grill, waarin diverse soorten grillworst, kippenpoten en spareribs worden gegrild. Tegenover de bedieningsafdeling bevinden zich de koelingen met panklare agf, vlees en zuivel. Pas in de achterste helft van de winkel is plek voor kruidenierswaren en de diepvriesafdeling.

Meer speciaalzaak dan supermarkt

De nieuwste formule van Dagwinkel is met de nieuwe opzet meer een speciaalzaak dan een supermarkt te noemen, constateert Wortman tevreden. Samen met zijn compagnon Peter Kattenberg heeft hij de eer het nieuwe format in de praktijk te testen. Dat betekende voor de ondernemer wel dat hij nieuwe dingen moest leren. ‘Ik sta al vanaf mijn vijftiende in de supermarkt’, aldus de dertiger, ‘maar ik had nog nooit vleeswaren of kaas gesneden. Het gaat me vooralsnog goed af, als je maar een beetje gevoel voor vers hebt.’

‘Lekker Dichtbij’ nieuwe pay-off Dagwinkel

Van Tol lanceerde naar aanleiding van de nieuwe formule ook een nieuwe pay-off voor Dagwinkel, Lekker Dichtbij. Commercieel directeur Michael van den Hurk over de nieuwe aanpak: ‘Op basis van verschillende data-
analyses en met medewerking van verschillende A-merkfabrikanten is door ons category management een uitgekiend buurtassortiment ingevoerd.’ Dat komt onder meer tot uiting in meer ruimte voor Meesterhand, het eigen ambachtslabel waaronder bijvoorbeeld verse kaas, vleeswaren, nootjes, bonbons en zelfgebakken desembroden vallen. De nieuwe opzet van de winkel heeft volgens Van den Hurk nog een ander voordeel: doordat de versafdeling en de kassa vlak naast elkaar liggen, kan snel worden geschakeld door medewerkers. ‘In daluren hebben ondernemers zo de mogelijkheid om met minimale bezetting de winkel te kunnen draaien.’

Derde winkel voor ondernemersduo

Wortman en Kattenberg werden eerder dit jaar benaderd door Van Tol om de winkel in Vreeswijk over te nemen van Bas van Meegen, die de Dagwinkel in het Utrechtse dorp een dikke zes jaar had gerund. Kattenberg en Wortman zijn sinds drie jaar ondernemer bij Van Tol. Ze begonnen met een Dagwinkel in Driebruggen, en kregen er eind 2016 in Nieuwerbrug aan den Rijn een tweede vestiging bij. ‘Toen wij destijds ondernemer werden, hebben we hier in Vreeswijk eens een dag meegelopen, en later zijn we hier ook nog wel eens geweest. We kenden de winkel’, aldus Wortman. Dat Van Tol voor het duo koos om de zaak in Vreeswijk nieuw leven in te blazen, is volgens Wortman geen toeval. ‘Wij hebben bewezen dat we dit aankunnen. Niet alleen bij Van Tol, maar ook eerder, toen we bij andere formules werkten.’

Mooie marge op vers

De twee zijn trots dat de nieuwe formule de primeur beleeft in hun winkel. ‘Toen we hoorden van de plannen van Van Tol, vonden we dat uiteraard een goed idee. Sommige andere Dagwinkels hebben één of meerdere van de versmodules al wel, maar dan vaak achterin de winkel. Op vers zit natuurlijk een heel mooie marge, dus als je als klant daarop de winkel binnenloopt, geeft dat meteen een heel ander gevoel. Dat is dan wel een voordeel van een beperkt aantal meters; dat je alles meteen ziet.’

Overtuigd van succes in Vreeswijk

Wortman is ervan overtuigd dat de nieuwe formule in Vreeswijk zal aanslaan. ‘Wij gaan er een succes van maken. Hoe? Door veel zelf in de winkel aanwezig te zijn. We vinden het leuk op de vloer, zijn het liefst zo min mogelijk op kantoor. Natuurlijk moet je de administratie doen of roosters maken. Maar dat doe ik voor m’n rust, soms ook thuis.’ Wortman en Kattenberg zijn het liefst praktisch bezig. Kassa draaien, de vracht lossen of kippen grillen. ‘Dat meewerken in de winkel houdt het leuk’, zegt Wortman. ‘En we vinden het ook belangrijk. Met name in onze twee andere winkels werken we veel met mensen met weinig ervaring, op deze manier kun je ze het vak ook het best leren.’

Formule van de toekomst

Wat het ondernemersduo zelf moet leren, is de tijd verdelen tussen de drie winkels. Eén was overzichtelijk, twee ging ook soepel, maar drie vestigingen is een ander verhaal. Hoe ze het precies gaan verdelen, weet Wortman nog niet. Maar hij heeft er vertrouwen in dat het goed komt. ‘Peter en ik kennen elkaar zeventien jaar, we hebben vaak aan een half woord genoeg. Wat we in ieder geval willen, is in alle winkels ons gezicht veel laten zien.’ Voorlopig is Vreeswijk het grootste aandachtspunt. Wortman hoopt dat veel collega-ondernemers van Van Tol komen kijken. ‘Dit is de formule van de toekomst voor Van Tol. Het geeft echt een mooi beeld om alle versmodules zo bij elkaar te zien.’

Foto's

Reageer op dit artikel