fotoreportage

Fotorepo: Boon’s Markt in Barendrecht

Formules 3262

Fotorepo: Boon’s Markt in Barendrecht
Foto: Dennis Wisse

BARENDRECHT – De 10e Boon’s Markt is een feit. Het is de vraag of de voormalige MCD in Barendrecht nog een supermarkt is te noemen. Een luxe delicatessenzaak die ook kw verkoopt zou wellicht een betere omschrijving zijn van de winkel. Zoals bedrijfsleider Martijn Bresser het omschrijft: ‘We hebben geen concurrent op versgebied.’

Alsof ze in een buitenlandse supermarkt rondlopen, hoort Martijn Bresser om de haverklap van zijn klanten. Een groter compliment kan de Boon’s Markt-bedrijfsleider naar eigen zeggen niet krijgen. Sinds een jaar of 7 is hij bedrijfsleider in Barendrecht. Hij komt uit een echte Boon-familie. ‘Mijn oma was al afnemer bij Boon. Mijn vader was altijd MCD-ondernemer, meest recent samen met mij in Hellevoetsluis.’ In Barendrecht voelt Bresser, naar eigen zeggen een echte bourgondiër, zich als een vis in het water. Het marktgebied van zijn winkel kenmerkt zich namelijk door een hoog bestedingsniveau.

Veel assortiment vreemd ingekocht

Het geeft de bedrijfsleider de ruimte om in zijn winkel topkwaliteit versproducten te verkopen tegen flinke prijzen. ‘Ik koop aardig wat assortiment vreemd in, met name op versgebied, maar ook dure wijnen. Ik heb van Boon de opdracht gekregen om deze winkel te runnen alsof ik ondernemer ben. We hebben hier veel uitzonderingen ten opzichte van andere Boon’s Markt- en MCD-winkels.’ In het verleden, toen de MCD in Barendrecht een ondernemerswinkel was, was de schoonzoon van de eigenaar slager. Vlees is sindsdien het speerpunt van de supermarkt.

Boon’s Markt werkt met vrouwelijk vlees

In de verbouwde winkel (nu 1650 m2, 400 meter groter dan voorheen) is dat niet anders. Hele stukken koe hangen in de open slagerij en worden onder toeziend oog van de klanten gesneden. De Barendrechtse Boon’s Markt heeft eigen koeien. Niet dat die in een weitje bij de winkel lopen, maar ze worden speciaal voor de winkel geselecteerd. Bresser: ‘We bestellen meerdere koeien per week. Waar het meeste rundvlees in de supermarkt van mannelijke runderen is, werken wij met vrouwelijk vlees. Dat is een kwaliteitsverschil. Ik zeg altijd: we hebben keurslagerskwaliteit voor supermarktprijzen.’ Of, in de woorden van de vrolijke slager in de winkel: ‘Hiermee breng je zelfs een vegetariër aan het twijfelen.’ Dat de Barendrechtse consument de winkel weet te vinden om het vlees, is te zien aan het nummertjesapparaat bij de afdeling en de vijf man personeel die de klanten bedienen. Bresser: ‘Met Kerst staat hier gemakkelijk een rij van 40, 50 mensen. En dat terwijl Barendrecht nog drie keurslagers heeft.’

Nieuw element: counter voor verse maaltijden

Aanpalend aan de vleesafdeling is het nieuwste element binnen de Boon’s Markt-formule geplaatst, een counter waar verse kant-en-klaar-maaltijden ter plekke worden bereid. Het draagt bij aan de ambachtelijke uitstraling van de formule. Ook op deze afdeling is te zien dat de winkel in een welvarend marktgebied ligt: afhankelijk van het gewicht loopt de prijs van sommige (éénpersoons-)maaltijden op naar bedragen tussen de €7 en €8.

Barendrecht heeft brood van drie bakkers

Naast vlees is brood een van de belangrijke categorieën in de 10e Boon’s Markt. In Barendrecht wordt gewerkt met brood van drie bakkers. Behalve de huisbakker van Boon gaat het om Jordy’s, een in Rotterdam en omstreken bekende broodwinkel, en Voordijk, een ambachtelijke broodwinkel uit Ridderkerk. Bresser: ‘Voordijk levert ook wel aan vestigingen van AH en Jumbo, maar wij hebben het meest uitgebreide assortiment, wat bijvoorbeeld ook Plus Verhoeven uit Rotterdam heeft.’ Het assortiment van Voordijk wordt apart gepresenteerd.

Koek en gebak van regionale bakkerij

Behalve brood heeft Boon’s Markt Barendrecht ook koek en gebak van de regionaal bekend bakkerij. Dat het assortiment in trek is, bewijst een ouder echtpaar, dat bedrijfsleider Bresser ongerust aanspreekt. Ze kunnen de koekjes van Voordijk niet vinden. Dolblij lopen ze even later weg, met de gewilde koekjes in hun wagentje. Het valt sowieso op hoe blij veel klanten reageren op de nieuwe winkel. Bresser verbaast het niks. ‘Er was 15 jaar niet geïnvesteerd in deze vestiging. Hoewel de uitstraling nog steeds goed was, was de winkel versleten. Na de verbouwing hebben we dan ook niks meegenomen, nog geen pen. We hebben nergens op bespaard, alleen maar de beste materialen gebruikt. Voor het personeel is het nu een genot om hier te werken.’

Alle omzetverwachtingen worden overtroffen

Volgens de bedrijfsleider is het personeel een van de belangrijke factoren achter het succes van de winkel. Sommigen werken al 25 tot 30 jaar in deze supermarkt. ‘Kwaliteit en aandacht voor de klant staan voorop. We willen echt tijd hebben voor de klant. Vandaar ook dat er veel medewerkers rondlopen’, legt Bresser uit. Vooralsnog waarderen de consumenten de inspanningen van Boon. Bresser wil geen omzetcijfers geven, maar vooralsnog worden alle verwachtingen overtroffen. Behalve de al genoemde afdelingen zijn onder meer de versgebrande noten, huisgegrillde kippen, verse Italiaanse luxe koekjes en de zelfgemaakte vleeswaren in trek. ‘Eigenlijk gaat het met alle vers heel goed’, zegt Bresser. ‘We gaan dan ook altijd voor topkwaliteit. Concurrenten? Die hebben we hier niet, als het om vers gaat.’

Foto's

Reageer op dit artikel