fotoreportage

Fotorepo: slechtziend door AH XL

Formules 4988

Fotorepo: slechtziend door AH XL

EINDHOVEN – Visio, de club die slechtzienden ondersteunt, stuurt zienden die ‘blind’ zijn gemaakt met slechtzienden de XL in. Het doel: problemen signaleren en in een hackathon van drie dagen oplossen. Distrifood loopt mee. ‘Wij slechtzienden houden ook van kleine prijzen, kunnen die alsjeblieft groot afgedrukt?’

De vraag is gerechtvaardigd: hoeveel van de 35.000 klanten per week in de AH XL in Eindhoven zijn eigenlijk slechtziend? Assistent-supermarktmanager Frank van Gaart antwoordt heel open en eerlijk. ‘Ik zie er nooit één in deze winkel.’ Als de verslaggever (linkeroog 100 procent zicht, rechteroog 40 procent) het navraagt bij de slechtzienden om hem heen, blijkt hij gelijk te hebben: Corien van Keulen (10 procent zicht in beide ogen) en ergotherapeute Tara Fokké (15 procent zicht in beide ogen) vertellen dat slechtzienden de AH XL te groot vinden. Ze gaan liever naar de kleine AH in de wijk. Dat beeld klopt bij navraag bij de rijkelijk aanwezige slechtzienden.

AH XL heeft zijn deuren geopend voor Visio in het kader van een hackathon. De winkel laat slechtzienden samen met visueel gehandicapt gemaakte zienden rondlopen in de winkel om beter inzicht te krijgen in de klantbeleving. De ideeën worden vergaard en in een drukpan-brainstormsessie van meerdere dagen moet het leiden tot concrete aanbevelingen.

‘Als wij aan het eind van de rit iets oplossen voor slechtzienden, dan zijn wij er nog niet. De ideeën moeten leiden tot een betere klantbeleving, ook voor slechtzienden. Albert Heijn gaat niet veranderen op basis van een niche-groep’, zegt Peter in ’t Veen bij de koffie achteraf. In ’t Veen is Microsoft account technology strategist en heeft Ahold-Delhaize en ook Jumbo in zijn klantenportefeuille. Microsoft is één van de vele bedrijven die, naast AH, de hackathon ondersteunt. ‘De truc is dat wij iets bedenken wat we kunnen invoeren in alle winkels van AH, maar ook Plus, Deen noem maar op. Ideeën die het voor alle klanten gemakkelijker maken’. Hij noemt het ‘inclusive ideas’, waarbij dus klantengroepen worden ingesloten, niet speciaal behandeld.

Startschot van de brainstormdagen in AH XL

De tocht van slechtziende met slechtziend gemaakte ‘hackathon’-deelnemers is het startschot van de brainstormdagen die tot concrete aanbevelingen moeten leiden. De opdracht voor de koppels: ‘Hier heb je €5 en een boodschappenlijstje. Koop de producten zodat we iets hebben voor de borrel na de afloop.’ Voor de borrel komen 60 mensen samen: slechtziend en slechtziend-deskundig en ziend en niet-slechtziend-deskundig.

Voor de verslaggever leidt het tot verrassende inzichten. De eerste is: zelfs het woord inzicht gaat uit van een ziende wereld. En die wereld staat ver af van de slechtzienden. Zij wijzen op heel praktische dingen. Ton (linkeroog door ongeluk 0 procent, rechts 1 procent): ‘Ook slechtzienden houden van kleine prijzen. Dus maak ze alsjeblieft groot.’ Ton loopt al meer dan 20 jaar met een loepje door de supermarkt. Het ding vergroot 10x en zonder het loepje gaat Ton niet van huis.

Moeten ‘deskundigen’ echt drie dagen brainstormen als jij er al decennia ervaring op hebt zitten, vragen wij Ton. Het eerste idee schudt hij dan ook meteen uit de mouw: ‘Die scannertjes waarmee je de prijs kunt controleren. Waarom spreken die niet?’ Wij steken ons licht ook op (wederom een ziende uitdrukking) bij de andere slechtzienden. Zij komen met een bak vol ideeën en aanbevelingen. Opvallend is dat verschillende van hen beginnen over de tht-data. Voor een slechtziende – en ook voor de verslaggever – is dat een enorme, soms vergeefse, zoektocht. Als de barcode overal goed zichtbaar is en de ingrediëntendeclaratie gestandaardiseerd, waarom staat de tht er niet in grotere zwarte letters tegen een witte achtergrond op?

Soms komt de ‘kritiek’ uit heel onverwachte hoek. Slechtzienden houden van contrast. Maar ja, alle mandjes van de AH XL zijn hetzelfde blauw, zo wordt ons verteld. Een slechtziende dame tegen de verslaggever: ‘Om mijn AH-mandje te herkennen als ik hem even heb neergezet, leg ik er altijd een felgele plastic tas in.’ Geen provocatie, maar een hulpmiddel dus die Jumbo-tas in het hol van de AH-leeuw. Overigens nog een tweede compliment voor Jumbo: de bedrijfskleding is veel contrastrijker dan die van AH. Voor een slechtziende is een Jumbo-medewerker daardoor veel makkelijker te herkennen.

Massaliteit is drempel voor slechtzienden in AH XL

Dat de slechtzienden de XL mijden komt door de massaliteit. ‘Ik maak een lijstje achter mijn grootletterscherm via Appie. Die zet het op volgorde voor mijn winkel en dan bel ik. Bij de balie staat dan een medewerker die mij helpt.’ Het is een manier waarop veel supermarkten hulpvaardig zijn om de groeiende groep, van nu 280.000 slechtzienden, te helpen. ‘Vaak vragen ze dan om op minder drukke uren te komen, dat begrijp ik.’

Technologie is een vloek en een zegen

Technologie blijkt een vloek en een zegen voor de slechtzienden. Uit onderzoek blijkt dat 98 procent van hen zijn dagelijkse boodschappen zelf doet. Maar technologie leidt bijvoorbeeld tot cashloze supermarkten. Geld kun je voelen, je pincode niet. ‘Ik roep soms in arren moede mijn pincode bij de kassa van mijn supermarkt’, zegt de 86-jarige mevrouw Mook (1 procent zicht) op een tijdens de aftrap getoond filmpje, in een Plus. ‘Ik hoop dan maar dat zij mij vertrouwen.’ En ook de opkomst van elektronische prijslabels leidt tot nog slechtere prijsaanduidingen, vooral door het gebrek aan contrast. Om die reden is er heel veel waardering voor de enorme, verlichte letters in de AH XL waarmee de marktleider zijn afdelingen aanduidt. Veel slechtzienden hebben heel ook veel baat bij hun mobiele telefoon. Zij maken een foto van het schaplabel en vergroten dat op het scherm om de kleine prijsjes te kunnen zien. Het maakt van boodschappen doen een tijdrovende klus.

Waar zijn de nootjes als ik bij drank sta?

De slechtziendgemaakten delen hun ervaringen: ‘Alles lijkt op elkaar. Ik weet niet hoe ik de goede kant op moet lopen. Waar zijn de nootjes als ik bij drank sta?’ Het commentaar van de slechtzienden: ‘En als je het weet, dan verbouwen ze de tent weer voor sinterklaas of kerst.’ Nog een ervaring: ‘Waar laat je je stok als je een potje appelmoes en een loepje vasthebt?’ En die deuren bij de koeling zijn een ramp voor een blinde met mandje, potje in de hand, mobiele telefoon als loep en schouder tegen het koude glas, neus gedrukt op de prijs. Ook vergeten slechtzienden boodschappen simpelweg omdat ze ze niet zien liggen.

De verslaggever stelt heel naïef de vraag of je je hond mag meenemen de supermarkt in. Slechtziende Corien bestraffend: ‘Je hebt ontheffing. Maar dat doe je niet joh, dat is hartstikke onhygiënisch.’ Corien is overigens wel wat gewend. Als zij weer eens staat te worstelen met een prijsaanduiding, wordt ze regelmatig aangesproken: ‘De brillenwinkel is hiernaast, hoor.’



Online is niet de oplossing voor te grote AH XL

Is online niet makkelijker?, luidt dan een vraag. ‘Ik ben Amsterdamse. Ik babbel graag’, zegt een dame met een glimlach en geeft de verslaggever er een klein kneepje in de elleboog bij. Alsof ze daarmee wil zeggen dat pakken en voelen belangrijk is voor deze groep. ‘Ik heb mijn slechtziend gemaakte buddy het verschil tussen een appel en een appel laten voelen. Dat is er dus niet’, zegt ze. Hoe weet ze eigenlijk wat in de Bonus is? ‘Ik heb een supermarktapp ontdekt die de aanbiedingen op een rijtje zet en aan mij voorleest’, vertelt ze.

Weet Peter in ’t Veen al waar de brainstorm naar zal leiden? ‘Veel is er al. Wij moeten het alleen slim aan elkaar koppelen.’ Hij toont een app die iedereen nu al kan downloaden: Seeing ai. Met de app maak je een foto en de telefoon vertelt wat erop staat. Terug op de redactie maakt de verslaggever een foto van de eindredacteur. Na wat ‘processing’ klinkt het: ‘Person sitting at a desk in front of a window.’ Dat klopt inderdaad helemaal.

Magisch!

Lees ook: handscanner en navigatie inéén is uitkomst hackathon


‘Deskundigen’ lopen slechtziend door de winkel.


Ton met zijn onafscheidelijke metgezel: het loepje dat 10x vergroot.

Zienden en slechtzienden gaan drie dagen brainstormen over het thema: ‘Super toegankelijk’.


De mobiele telefoon is een enorm grote hulp: appjes kunnen vergroten en het contrast verbeteren.


Kunnen de kleine prijsjes alsjeblieft groter getoond worden?

Reageer op dit artikel