fotoreportage

Fotorepo: ‘Halal-Jumbo’ Amsterdam

Formules 4542

Fotorepo: ‘Halal-Jumbo’ Amsterdam
Diederik van der Laan

AMSTERDAM – Jumbo opende woensdag op Plein 40-45 in Amsterdam Slotermeer een filiaal waarin meer dan in welke andere Jumbo de focus ligt op allochtone klanten.

De winkel heeft het breedste halalassortiment van de formule, is de eerste die dagvers Turks en Marokkaans brood verkoopt en heeft de grootste sortering etnisch assortiment. ‘Ik word hier heel enthousiast van’, zegt Islamic Branding Expert Abdelaziz Aouragh met wie Distrifood een bezoek bracht aan de winkel.

Ruimste sortering halalvlees

Aouragh heeft een duidelijke visie, en steekt deze niet onder stoelen of banken. Als filiaalmanager Willem van der Woude en Joris Malipaard, binnen Jumbo mede-verantwoordelijk voor de totstandkoming van deze winkel, een rondleiding door de winkel verzorgen, neemt de expert al snel het woord. Van der Woude en Malipaard hebben juist vol trots verteld dat de tweeënhalve meter halalvlees- en vleeswaren die de winkel biedt, de ruimste sortering is binnen Jumbo. Aouragh is gematigd enthousiast. ‘Het bekende merk Walid is prominent aanwezig. De branding daarvan vind ik helemaal niks. Er staat wel vijf keer het woord ‘halal’ op de verpakking. Dat is te veel. Islamitische klanten denken: het staat er zo vaak op, daar zit een luchtje aan.’

Schepvis een goede zet

Aouragh is na het halalvlees doorgelopen naar de schepvis, een van Jumbo’s paradepaartjes. ‘Dat vind ik een hele goede zet. Marokkanen eten erg veel vis, dus ik denk dat dit heel populair zal zijn.’ Prompt begint een Marokkaanse vrouw bakken vol gamba’s vol te scheppen. Ook over de keuzes bij de broodafdeling is hij enthousiast. Jumbo verkoopt op Plein ‘40-’45 voor het eerst dagvers Turks en Marokkaans brood. ‘Superhandig om te hebben, nu hoeven klanten niet per se naar de Marokkaanse bakker.’ De gebakafdeling heeft geen specifiek assortiment, maar er valt wel wat op. Op de signing wordt nadrukkelijk vermeld dat alle gebak zonder varkensgelatine is. Malipaard: ‘Dat was al zo, maar hier laten we dat voor het eerst naar voren komen.’

Jumbo heeft Tanger als buurman

Aouragh noemt de locatie van de nieuwe Jumbo aan Plein 40-45 strategisch goed. Met Tanger en Action als bovenburen is traffic verzekerd. Hoe kijkt Jumbo tegen Tanger aan? ‘We zien die winkel heel duidelijk als versterking, en andersom is dat ook zo’, zegt Van der Woude. ‘Tanger heeft een regionale functie, het is hun best draaiende winkel van het land. Laat mensen daar dan maar hun kip kopen en hier de rest.’ De filiaalmanager denkt dat beide ketens dingen van elkaar kunnen leren. ‘Zij hebben een bepaalde ervaring met de doelgroep, zijn niet voor niets succesvol. Wij zijn daarin nog zoekende. Ik denk echter dat wij ook dingen beter doen dan zij. Wat? Dat zeg ik liever niet.’

Reageer op dit artikel