fotoreportage

Spar frist imago op met studentenformule

Formules

Spar frist imago op met studentenformule

AMSTERDAM – Ondernemers Erwin Binneveld en Mirjam Bestebreurtje hebben hun eerste winkel volgens de Spar University-formule geopend. De door de ondernemers in samenwerking met Spar ontwikkelde formule huist op universiteitsterreinen en richt zich voornamelijk op studenten.

Voor de ondernemers is dit de tweede winkel op een universiteitsterrein: sinds 1999 hebben zij al een Spar op de Uithof in Utrecht. Later dit jaar wordt deze winkel omgebouwd naar Spar University. Bij de Erasmus Universiteit in Rotterdam komt dit jaar een derde vestiging van de formule, in 2015 volgt de TU Delft. Daarnaast zijn Binneveld en Bestebreurtje met andere partijen in gesprek voor meer vestigingen.

Touchscreens

De winkel bevat tal van bijzondere elementen die nieuw zijn in het Nederlandse supermarktlandschap. Zo kunnen klanten middels een soort beursspel de prijs van een bepaald actieartikel drukken. Door de prijs op een touchscreen (en online via de speciaal ontwikkelde community Campuslife) naar beneden te stemmen, wordt het artikel goedkoper. Maar doen teveel mensen dit, stijgt de prijs juist door de toegenomen vraag. Ook kunnen klanten nieuwe producten in het assortiment laten opnemen door deze via een touchscreen te ‘liken’ of ‘unliken’. Heeft een product na de actieperiode meer dan 50 procent ‘likes’, wordt het in het assortiment opgenomen. Beide initiatieven zijn bedoeld om de interactie tussen winkel en klant te vergroten.

Self-checkout

Er werken drie vaste medewerkers in de winkel, aangevuld met zo’n twintig parttimers. De caissière is verdwenen uit de winkel. Klanten rekenen via pin af op een self-checkoutmeubel waar ze hun boodschappen zelf scannen. Twee supervisors houden een oogje in het zeil en staan klanten bij waar nodig. Voor klanten die per se cash willen betalen, is er een speciale kassa waar met munten en bankbiljetten betaald kan worden. De kassa’s zijn voorbereid op nieuwe technieken waarbij contactloos betaald wordt. Voorbij de kassa’s zijn twee magnetrons waar aankopen ter plekke verwarmd kunnen worden. De ondernemers willen in de nabije toekomst ook een waterkoker toevoegen voor de bereiding van noedels, naar eigen zeggen een van de hardlopers van het assortiment.

Directe consumptie

De formule richt zich hoofdzakelijk op directe consumptie, zo’n 70 procent van het assortiment is hierop afgestemd. Zo zijn er vers belegde boterhammen, warme snacks, koffie, voorverpakte sandwiches, gekoelde drank en gesneden fruit. Volgens de ondernemers zijn ze in het ‘to go-assortiment’ tot wel 40 procent goedkoper dan andere formules.
De overige 30 procent van het assortiment bestaat uit een compleet basisassortiment boodschappen voor uitgestelde consumptie, zowel A-merken als huis- en budgetmerken.  De prijzen die worden gehanteerd voor dit deel van het assortiment zijn op Spar-niveau.

Signing

De ‘tone of voice’ van de winkel richt zich volledig op studenten (waarvan er 25.000 studeren aan de VU) en het studentenleven. Zo hangen op diverse plekken in de winkel borden met grappige teksten die betrekking hebben op het studentenleven en in de taal van de jongeren zijn geschreven. De naam Spar komt weliswaar niet naar voren in het logo, maar is wel overal in de winkel aanwezig.

Ludieke acties

De ondernemers willen geen voorspelling geven wat betreft de omzet van de Spar University in Amsterdam. ‘Je hebt sowieso te maken met een aanloopperiode voordat iedereen weet dat je er zit’, zegt Bestebreurtje. ‘We hebben in ieder geval veel geflyerd en blijven dat ook doen. Ik ga ook zelf gewoon de bibliotheek hier in om met studenten te praten. Daarnaast hebben we een aantal ludieke acties klaarliggen. We hebben wat leuke gadgets geregeld bij leveranciers en daar gaan we wat mee doen. Bovendien wordt in oktober het plein waaraan we liggen officieel geopend, daar komt ook de nodige aandacht voor. We merken al wel dat het zich snel verspreidt onder studenten.’

De vent maakt de tent
Formulemanager Mariëlle Witjes van Spar is blij met de ontwikkeling die het bedrijf momenteel doormaakt. Vorige week opende in Wageningen al de Buurtwinkel 3.0 en in september wordt de nieuwe generatie Spar City Store onthuld in Den Haag. En deze week dus de universiteitssuper. Mogelijk krijgt dit concept in de toekomst zelfs een vervolg op stations of ziekenhuizen, zegt Witjes. ‘Ik sluit niet dat we in de toekomst ook specifieke winkels neerzetten op andere high-trafficlocaties. Maar eerst gaan we dit goed neerzetten, daarna zien we wel verder.’ De Spar University (met een vvo van 190 vierkante meter) vindt ze overigens geen aparte formule. ‘Het is meer een soort label dat je erop plakt. Zoals Albert Heijn dat vroeger had met 1,2,3,4,5 om aan te geven wat voor soort assortiment die winkel had. Deze winkel krijgt een extra label omdat we het anders aanpakken dan in reguliere Spar-winkels.’ Volgens Witjes had Spar de University-formule niet zelf kunnen neerzetten. ‘We hebben heel nauw samengewerkt, maar Erwin en Mirjam hebben de ervaring en de creativiteit ingebracht. Bij Spar geven we ondernemers ook de ruimte voor hun eigen inbreng. De vent maakt de tent, dat geldt bij ons echt zo.’

Reageer op dit artikel