artikel

Tranen vloeien rond het verdwijnen van Agrimarkt

Formules 9497

Tranen vloeien rond het verdwijnen van Agrimarkt
Foto: Distrifood

GOES – Vooral Zeeuwse klanten zeggen Agrimarkt te gaan missen als de vestigingen worden omgebouwd naar Jumbo. Ze vrezen dat de winkels onpersoonlijker worden. Ze vrezen daarnaast dat het lokale assortiment en de afdeling Tuin & Dier verdwijnen. In het Zuid-Hollandse Middelharnis tekende Distrifood vooral positieve reacties op.

Joke Eversdijk, klant van van Agrimarkt Goes, de bakermat van de keten, schiet bijna vol. Ze vindt het ‘niet leuk’ dat haar favoriete supermarkt verdwijnt. ‘Ik doe hier al bijna 50 jaar de boodschappen.’ Bij het filiaal van Jumbo, hemelsbreed op een paar honderd meter gelegen, komt ze nooit. ‘Ik kom nog wel eens bij Dirk vanwege de aanbiedingen.’ Ze zegt vooral het regionale assortiment te gaan missen. ‘En het vlees, dat is geweldig.’

Wat vinden medewerkers van de verandering?

Een tweede klant, mevrouw Steenhart, mengt zich in het gesprek. ‘Het is jammer dat deze Agrimarkt verdwijnt. Van mij had het niet gehoeven.’ Ook zij prijst het vlees. ‘En de bloemen en planten, ik ben benieuwd wat Jumbo daarmee doet’, zegt ze wijzend naar de enorme afdeling Tuin & Dier. Een echtpaar dat liever anoniem blijft hoorde dat de medewerkers ‘het niet leuk vinden’.  Dat blijkt deels te kloppen, hoewel medewerkers niet het achterste van de tong laten zien. ‘Klanten vinden het vooral vervelend voor ons. We krijgen ook veel vragen van klanten, die vinden verandering niet leuk.’ Zelf zegt de oudgediende het ‘wel spannend’ te vinden en verder af te wachten.

Verkoop geen verrassing voor oud-regiodirecteur Cok/Midland

Dat Agrimarkt is verkocht, is volgens klant Adri Moerdijk geen verrassing. Zijn vakjargon, hij heeft het direct over de breedte en diepte van het assortiment, verraadt zijn afkomst. De al jaren gepensioneerde oud-regiodirecteur van levensmiddelengroothandel Cok/Midland (later Prisma en Sligro) beschrijft de formule: ‘Agrimarkt is een verouderd concept. Afgestemd op plattelanders die veel en groot inkopen en een grote diepvries hebben.’ Hij spreekt daarentegen vol bewondering over Jumbo. ‘Het is een beproefde formule die AH evenaart. Dat is tot nu toe nog geen ander gelukt.’ Met name het inventieve karakter van Jumbo spreekt hem aan. ‘Ze ontwikkelen de formule doorlopend. Ze hebben kennis van grote en kleine winkels.’ Het is volgens hem de kunst om een breed en diep assortiment te hebben, dat toch evenwichtig is. ‘Jumbo is daar goed in geslaagd.’

Adri Moerdijk (links): ‘ Agrimarkt is verouderd concept.’ Foto: Distrifood

Fan van producten van lokale leveranciers

De familie De Wild verlaat de winkel met een volle kar. Ze vinden het niks dat Agrimarkt verdwijnt. Ze zijn vooral fan van de producten van lokale leveranciers, de Zeeuwse boeren. Ze roemen het appel- en perensap, de Hoeksche chips en, net als andere klanten, het vlees. ‘Ze zijn niet alleen kwalitatief beter, die producten koop je ook voor Zeeland. Ze zijn van onze eigen boeren.’ Waar ze voortaan boodschappen gaan doen, weten ze nog niet. ‘We hebben geen hekel aan Jumbo. We zullen zien wat die hier brengt.’

Nieuwe vestiging Terneuzen liet nog ambitie zien

Vorig jaar april opende Agrimarkt, na jaren van stilstand, nog een nieuwe vestiging in Terneuzen, in een nieuw gebouwd winkelcentrum met een Jumbo op nog geen steenworp afstand. Commercieel directeur Wilfred van den Elzakker zei destijds in Distrifood dat de keten zeker ambitie had en er ‘meer interessante locaties waren.’ Ook was het winkelconcept verder gefinetuned, onder meer met een luxere presentatie op de agf-afdeling.

Sommige klanten in Terneuzen erg boos

De locatie van de winkel is een fijne, met ruim parkeergelegenheid en met trekkers waaronder Aldi, Action, Big Bazar en Kwantum. Het is dinsdag rond 12.00 uur rustig in de winkel. Winkelmedewerker Ivar van den Wege heeft sinds het nieuws bekend werd met diverse klanten gesproken die het zich flink aantrekken dat Agrimarkt verdwijnt. Sommige klanten reageerden zelfs boos: ‘Een paar dagen terug kwam er een vrouw in een scootmobiel naar me toe. Ze zei: Ik kan jullie de nek wel omdraaien en toen barstte ze in huilen uit.’ Volgens hem komt dat door de aandacht voor de klant en de service die ze bieden. Maar ook door producten, zoals mosselen van Neeltje Jans en het rundvlees van veeboer Masseurs. ‘Dat is topkwaliteit voor een supermarktprijs.’

Verschrikkelijk balen van verdwijnen Agrimarkt

Klant Nel de Vries ‘baalt verschrikkelijk’ dat de Agrimarkt Jumbo wordt. Ze heeft het niet op het nabijgelegen Jumbo-filiaal. ‘Bij Jumbo heb je veel lege vakken. En als ze bijvullen, lopen ze je voor de voeten. Daarbij kijken ze alsof jij lastig bent.’ Katinka Honcoop roemt ook de vriendelijke medewerkers van Agrimarkt. Het is dé reden dat ze van Jumbo naar Agrimarkt switchte. Hoewel prijsbewust, heeft ze daar ook geld voor over. ‘Voor 3 cent verschil ga ik niet naar Jumbo.’

Klanten vrezen voor teloorgang van streekproducten. Foto: Distrifood

Klanten in Middelharnis reageren wél heel positief

Het Zuid-Hollandse Middelharnis is de enige plaats waar Agrimarkt geen concurrentie van een Jumbo-vestiging heeft. De dichtstbijzijnde ligt op meer dan 20 kilometer. In het dorp met regiofunctie reageren de klanten die Distrifood spreekt diametraal anders dan in Zeeland. Jolanda van Mourik vindt het leuk dat ze een Jumbo in de buurt krijgt. ‘Nee, het maakt mij niets uit. Ik zie de tv-reclames van Jumbo en ik denk dat we hier leuk nieuw assortiment gaan krijgen. Daarnaast hoor ik louter positieve berichten over Jumbo.’ Ook Elco van Gurp zegt er niet wakker van te liggen. ‘Het is een goede zaak voor Middelharnis. Ik ben benieuwd naar Jumbo. Het zal prijstechnisch aantrekkelijker zijn en ik verwacht een breder assortiment.’ Beatrix Noordermeer zou het betreuren als de bloemen en planten verdwijnen. Maar ze is wel benieuwd naar Jumbo. ‘Ik hoor goede verhalen van mijn broer uit Voorburg en mijn dochter uit Den Briel.’

Vrees voor schrappen van regionaal assortiment

Supermarktmanager Richard Ouweneel, een trotse Agrimarkt-veteraan zegt, ondanks de door Distrifood opgetekende reacties, veel vragen van ongeruste klanten te krijgen. ‘Ze vrezen vooral het verdwijnen van streekproducten, zoals van de kaasboerderij Westplaat, hier uit het dorp.’ Ondanks zijn trots voor Agrimarkt zegt hij vooral met een positieve blik naar de overname door Jumbo te kijken. ‘Deze winkel heeft een oppervlakte van 2400 vierkante meter. Dat is genoeg ruimte om een mooie Jumbo neer te kunnen zetten.’

Katinka Honcoop vindt Agrimarkt klantvriendelijker dan Jumbo. Foto: Distrifood

Reageer op dit artikel