artikel

Test: Modelbakkerij Van Tol op Bonaire

Formules 5463

Test: Modelbakkerij Van Tol op Bonaire
Foto: Casper Douma

KRALENDIJK (BONIARE) – Groothandel Van Tol test in een supermarkt van Van den Tweel op Bonaire zijn nieuwste bakkerijconcept. De verse Hendrickx-module kan op termijn ook voor Nederlandse zelfstandigen beschikbaar komen.

Het ideaalplaatje van de nieuwe bakkerij-afdeling voor Van Tol bevindt zich op dit moment in het Caribische deel van Nederland, op Bonaire. In Choi’s Supermarkten en winkels van Van den Tweel in Suriname en op Curaçao waren al eerder bakkerij-elementen toegevoegd, maar op Bonaire komen alle wensen samen. Daar is de versbeleving optimaal en wordt de hele dag door brood afgebakken.

Diepvries-dc Versunie

De traditionele gedachte dat ’s ochtends het brood in de schappen ligt en er daarna bijna niets meer gebeurt, is met dit concept verleden tijd. Gedurende de hele dag, van 8 tot 8, wordt er gebakken en aangevuld. ‘Dat waren de klanten niet gewend’, zegt Harry Oenema, export manager trade Caribbean bij Van Tol. ‘Het assortiment is compacter en de omloopsnelheid hoger. Wij hebben de beste bake-off-producten van Nederlandse, Belgische en Franse bakkerijen geselecteerd en die gaan vanaf het diepvries-dc van Versunie in Heerhugowaard naar de Van den Tweel-supermarkten op de eilanden.’

Assortiment desembroden bevalt Bonairianen

Het assortiment desembroden, die een langere bereidingstijd vergen en gebakken zijn op steen, springen bij de Bonairianen in het oog. ‘We werken er naar toe dit concept ook voor ondernemers in Nederland te realiseren. Een tijdspad hiervoor is nog niet bekend. Duidelijk is dat we de module op maat voor iedere winkel kunnen maken’, zegt Oenema.

Voormalige formule-manager van ’t Stoepje

Het concept is bedacht door formule- en conceptontwikkelaar Henk Kroesen, die in opdracht van Van Tol het idee handen en voeten heeft gegeven op de eilanden. De voormalig formule-manager van Bakkerij ’t Stoepje heeft niet alleen het assortiment onder handen genomen, maar ook de look-and-feel, samen met Domburg Interieurbouw uit Bodegraven. Oenema: ‘De meubels zijn relatief klein. Doordat het assortiment iets kleiner is geworden en er de hele dag door kan worden gebakken, is er minder schapruimte nodig.’

Eerste resultaten module zijn goed

Ondernemers die ermee werken worden van begin tot het eind begeleid door Van Tol op gebied van inrichting, logistiek en verkoopcampagnes. De eerste resultaten zijn volgens storemanager Eefje van Rassel, na 11 dagen ermee gewerkt te hebben, goed. Zij zwaait sinds de opening van de winkel op Bonaire in november 2011 de scepter. Oenema was gedurende 2,5 jaar haar assistent-manager, dus de afgelopen weken werd het duo tijdelijk herenigd bij de opbouw van de nieuwe module.

Klant denkt in ambachelijke bakkerij te zijn

‘Klanten hebben het idee dat ze in een ambachtelijke bakkerij binnenkomen. Een bakkerij binnen de muren van een supermarkt’, zegt Van Rassel. ‘Het ruikt hier u naar versgebakken brood. We bakken 90 procent van de producten nu af in twee verrijdbare karren met vier ovens. Alles in het zicht van de klant. Voorheen bakten we 60 procent in de winkel af en was de rest afkomstig van een grote lokale leverancier.’

Omzetten in kleinbrood en stokbrood fors omhoog

De meeste klanten zijn erg enthousiast over de nieuwe broodsoorten, maar ook zijn er die hun ‘gewone’ brood missen. ‘Dat heb je in het begin altijd’, weet Van Rassel. ‘Mensen moeten eerst wennen, maar dat gaat heel snel. Vooral in kleinbrood en stokbrood zijn de omzetten fors gestegen. De steenovenbaguettes met olijven en uien slaan enorm aan.’

Module kan ook in Nederlandse winkels slagen

Van Rassel denkt dat de nieuwe module ook in Nederlandse winkels kans van slagen heeft. ‘Iedere supermarkt heeft er baat bij dat een ambachtelijke bakkerij zo goed wordt nagebootst. Het trekt extra klanten’, zegt ze.  Veel ervaring in de supermarktwereld had ze tot 2011 niet. Van Rassel was 1,5 jaar bij de Flevolandse AH-franchiser Cees Weernekers in dienst en daarvoor in de kledingbranche. Na bijna 9 jaar is ze zó verknocht aan het eiland en de winkel dat ze niet meer terug wil. En vernieuwingen als deze geven een extra boost.

Reageer op dit artikel