Jan Linders opnieuw Beste biersupermarkt van Nederland

Jan Linders opnieuw Beste biersupermarkt van Nederland
De trotse winnaars: ‘Beste biersupermarkt van Nederland’.

Bier is in de supermarkt een grote en groeiende categorie. Om de bierliefhebber op maat te bedienen en de verkoopkansen te benutten, is het voor de retailer belangrijk trends op de voet te kunnen volgen. Voor GfK reden namens Bierbrouwerij AB InBev het imago van de categorie te onderzoeken. Hieruit komt Jan Linders opnieuw naar voren als 'Beste biersupermarkt van Nederland'.

Meten is weten, luidt het gezegde en dat gaat in de Nederlandse supermarkten zeker op voor de   categorie bier. Trends komen en gaan en dat vergt van de retailer en de formule een actieve rol om met een zo up-to-date mogelijk assortiment de consument te verleiden en zo de categorie verder te laten groeien. Voor Bierbrouwerij AB InBev, bekend van merken als Jupiler, Leffe, Dommelsch, Hertog Jan en Corona, reden GfK te laten onderzoeken wat de consument van de biercategorie in zijn supermarkt vindt en hoe aspecten worden gewaardeerd.

Categorierapport Bier

‘In het Categorierapport Bier draait het om hoe de shopper over de categorie denkt en deze beoordeelt’, zegt senior consultant Marcel Temminghoff van GfK. ‘Dit jaar hebben we 7.000 shoppers gevraagd hun supermarktformule te beoordelen op punten als de breedte van het assortiment, vindbaarheid,  voorraad, prijsstelling, speciaalbier en 0.0-bieren. De uitkomsten van de waardering hebben we gekoppeld aan het belang van elk aspect en daar is een winnaar uit voortgekomen. Die formule mag zich dit jaar de ‘Beste biersupermarkt van Nederland’ noemen.’

Voldoende voorraad

Doel van het onderzoek is uiteraard om met de resultaten het schap te verbeteren en zo de categorie te laten groeien. ‘Ook dit jaar komt het belang van voorraad weer terug in het onderzoek’, zegt category manager Off Trade Edmée Linssen van Bierbrouwerij AB InBev. ‘Voldoende voorraad is belangrijk voor de consument, niet alleen in aanbiedingen maar ook in het schap zelf. Voorraad van bier tijdens  aanbiedingen is vaak een probleem.

Out of stock is een gigantisch probleem en daar willen wij iets aan doen”

Out of stock

Het is meestal zo’n succes dat bieren binnen no time zijn uitverkocht. De consument gaat in zo’n geval naar een andere supermarkt om daar zijn favoriete bier te halen. Out of stock is een gigantisch probleem binnen retail en hier willen wij iets aan doen. Door middel van geavanceerde technologie met automatische beeldherkenning meten wij de out of stock om het schap en assortiment bij de retailer te kunnen optimaliseren. Dit zorgt voor groei van de biercategorie en tevreden consumenten’, aldus Linssen.

Corona in de zomer

Volgens head of category management Pim de Beer van Bierbrouwerij AB InBev zijn er bieren die constant harder lopen, maar toch te weinig ruimte krijgen. ‘Corona in de zomer bijvoorbeeld. Heb je daarvan als het warm weer is te weinig, dan loop je omzet mis. Met de juiste indeling en signing kan er al veel worden verbeterd. Als Bierbrouwerij AB InBev hebben we op dit terrein veel kennis in huis en kunnen we onze retailpartners goed ondersteunen.’

De keuze van de brouwerDe keuze van de brouwer

Bierbrouwerij AB InBev heeft de ‘Keuze van de Brouwer’ geïntroduceerd. De display biedt een range internationale en regionale biervarianten en -merken in fles, blik en zelfs gekoeld voor directe consumptie.

‘Met de Keuze van de Brouwer spelen we in op de vraag naar bijzondere smaken en spannende bieren uit binnen- en buitenland’, zegt Pim de Beer. ‘Zo biedt de Keuze van de Brouwer bieren als Pauwel Kwak, Tripel Karmeliet, Ginette en Goose Island en is er een tablet aanwezig waarop de bierliefhebbers voor elk speciaalbiertje tips kunnen krijgen op bijpassende gerechten.’ Volgens Edmée Linssen zorgt het Keuze van de Brouwer meubel voor extra verkoopimpulsen in de biercategorie. ‘Het nodigt uit iets nieuws te proberen!’

Jan Linders de beste

Net als vorig jaar is Jan Linders de ‘Beste biersupermarkt van Nederland’. Volgens GfK scoort de formule uit Nieuw Bergen op veel aspecten als hoogste. Zo waardeert de consument de sfeervolle presentatie van het bierschap, de overzichtelijkheid en de duidelijke pricing. Informatiekaartjes helpen de consument bij zijn keuze. Ook krijgen de snelgroeiende segmenten speciaalbier, 0.0 en de laag alcoholische bieren volop ruimte in het schap. Nummer 2 in de verkiezing is Dekamarkt, gevolgd door Albert Heijn op plaats 3. ‘Dekamarkt stijgt dit jaar van 6 naar 2’, zegt Temminghoff. ‘De vernieuwing die Deka in het bierschap heeft doorgevoerd, wordt door de consument duidelijk herkend en positief gewaardeerd.’

Kritisch kijken

De populariteit van bier groeit, vooral de speciaalbieren en de alcoholvrije en -arme soorten. Hier zoekt de consument massaal naar nieuwe smaken, varianten en merken. Ontwikkelingen waar ook Bierbrouwerij AB InBev op inspeelt, zoals met nieuwe Leffe Blond 0.0, Leffe Zomer en Hertog Jan Enkel. ‘Er liggen nog enorme kansen’, zegt De Beer. ‘Door nieuwe mensen naar het schap te trekken kunnen we de categorie verder laten groeien. Stilstand is achteruitgang en daarom blijven we  innoveren en de biercategorie van impulsen voorzien. De retailers moeten hierin mee, want doe je dat niet dan word je door de concurrent ingehaald.’

Volgens Linssen moeten retailers kritisch kijken naar hun schapmeters. ‘Pils had eerst de meeste ruimte, maar dat aandeel is geslonken. Dit kan goed worden aangevuld met alcoholvrije en speciaalbieren. Ook valt er nog veel te halen op het gebied van presentatie, informatie en verleiding. Samen dagen we retailers uit om meer te vertellen over bier en de consument te verrassen.’

Bierbrouwerij AB InBev

Bierbrouwerij AB InBev is internationaal en lokaal, met sterke internationale merken zoals Corona, Jupiler, Leffe en Hoegaarden. Met brouwerijen in Dommelen en Arcen en merken als Dommelsch en Hertog Jan is de brouwer tegelijkertijd typisch Nederlands. Bierbrouwerij AB InBev legt de lat hoog in alles wat ze doet, ook qua duurzaamheid en verantwoord drinken. Zo wil de brouwer in 2025 wereldwijd onder meer 100% circulaire verpakkingen realiseren en 100% elektriciteit uit hernieuwbare bronnen gebruiken. Daarnaast wil de brouwer dat in 2025 20% van al het verkochte bier bestaat uit alcoholvrij en/of laag-alcoholhoudend bier.

Dit artikel is gesponsord door AB InBev