artikel

VriesVers winnaar: ‘Vriesvers goed voor 4 procent van omzet’

Formules 668

NIJMEGEN/HUISSEN – AH Huissen en Coop Burghardt van den Berghstraat in Nijmegen veroverden de hoofdprijzen in de winkelwedstrijd van het VriesVers Platform. De vorig jaar geopende AH van multifranchiser Hans Geveling ging vol voor de winst en zette nog harder dan anders in op demonstraties, proeverijen en cross-selling.

Winnaars VriesVers-Wedstrijd:

De benadering waarmee de twee winnaars van de VriesVers Winkelwedstrijd de wedstrijd ingingen kon bijna niet verder uiteenlopen. Waar de AH, winnaar in de categorie boven de 1000 vierkante meter, vol inzette op cross-selling en een leuke aankleding van de vriesversafdeling, gebeurde dat bij het Nijmeegse Coop-filiaal amper. ‘We hebben de promomaterialen van de wedstrijd opgehangen en verder niets speciaals gedaan.’

Ondanks dat ijs en ijsblokjes zijn geplunderd na een warme zomerse zondag staat de vriesvers-afdeling van AH Huissen er strak bij. ‘We zorgen altijd dat het goed gespiegeld is’, zegt Danny Milder, verantwoordelijke voor vriesvers. De afdeling is in zomerstijl aangekleed met strandballen in een visnet en zwembandjes. Dat is dagelijkse praktijk bij de Huissense AH en niet alleen voor de wedstrijd gedaan. ‘We kleden bepaalde afdelingen altijd aan. We spelen in op het seizoen of op de feestdagen’, zegt supermarktmanager Torsten van Mierlo. Daarbij moet het ook weer niet overdadig worden: ‘Ik heb weleens gezien dat ze een kuub zand naar binnen haalden voor de strandsfeer. Dat gaat te ver. We willen het winkelbeeld niet te druk maken.’

‘Less is more. We willen het winkelbeeld niet te druk maken’

Danny Milder, verantwoordelijke voor vriesvers

Hij weet van de klanten dat die het overzichtelijke karakter en het rustige winkelbeeld waarderen. De vriesversafdeling is als een winkeltje in een winkel gepositioneerd. De eilandvriezers zijn lager dan gebruikelijk. De afdeling oogt daardoor ruimtelijk. Klanten voelen zich, ook doordat het winkeltje naast de looproute ligt, niet opgejaagd. Van Mierlo: ‘Daardoor kunnen ze rustig rondkijken en kiezen.’ Overigens is een deel van de vriesversafdeling bij het vers ondergebracht, pal naast het vlees. Daar is schepvis en luxe vlees te vinden. ‘Dat ligt daar veel beter. Als het barbecueweer is, verkopen we er veel luxe vlees, zoals picanha’s’, zegt Milder.

Samen zorgt dat volgens Van Mierlo voor het voor een ‘stadse’ winkel hoge omzetaandeel van 4 procent. ‘Gemiddeld is dat schat ik rond de 3,8 procent.’ Overigens is die filosofie in de hele winkel doorgevoerd. ‘Less is more. Maar dat betekent niet dat we minder assortiment hebben. We vullen het anders in, in de winkel’, zegt Van Mierlo, die met 2500 vierkante meter winkeloppervlak kan spelen.

Cross-selling

Op de afdeling staan actiedisplays met frituurvet. De vetten zijn in de folderaanbieding bij AH. Cross-selling is een belangrijk punt van aandacht om ook extra omzet buiten de vriesverscategorie te genereren. ‘We spitten altijd van te voren de aanbiedingen door, zijn op zoek naar kansen’, zegt Milder. ‘Dan combineren we aanbiedingen met verwante producten.’ Als bakken met ijs in de aanbieding zijn, komen er hoorntjes, wafels en slagroom te staan. Bij de pizza’s zijn pizzasnijders te vinden. ‘En als de hamburgers in de actie zitten, zetten we er hamburgerbroodjes bij.’

De aankleding en aandacht voor cross-selling is regulier. Speciaal voor de wedstrijd zijn ook demo’s verzorgd op de vriesversafdeling. Daarbij speelde AH Huissen in op de gezondheidsbewuste klant. ‘We hebben met gebruik van airfryers nieuwe airfryer-snacks, zoals een soort röstibolletjes van Aviko, laten proeven. Die raakten direct uitverkocht.’

Reageer op dit artikel