artikel

VriesVers winnaar: ‘Vegan vriesvers biedt hier een kans’

Formules 270

NIJMEGEN/HUISSEN – AH Huissen en Coop Burghardt van den Berghstraat in Nijmegen veroverden de hoofdprijzen in de winkelwedstrijd van het VriesVers Platform. Bij de Nijmeegse Coop zijn ze nog steeds een beetje verbaasd over de overwinning, want gedurende de wedstrijd was het voornamelijk business as usual.

Winnaars VriesVers-Wedstrijd:

De benadering waarmee de twee winnaars van de VriesVers Winkelwedstrijd de wedstrijd ingingen kon bijna niet verder uiteenlopen. Waar de AH, winnaar in de categorie boven de 1000 vierkante meter, vol inzette op cross-selling en een leuke aankleding van de vriesversafdeling, gebeurde dat bij het Nijmeegse Coop-filiaal amper. ‘We hebben de promomaterialen van de wedstrijd opgehangen en verder niets speciaals gedaan.’

De vestiging van Coop aan de Burghardt van den Berghstraat in Nijmegen ging er met de hoofdprijs in de categorie winkels tot 1000 vierkante meter vandoor in de VriesVers Winkelwedstrijd. Supermarktmanager Erik Felix en afdelingsverantwoordelijke Stijn van den Hoek waren verrast door de winst. Ze hadden ‘niets speciaals’ gedaan om de overwinning in de wacht te slepen. Felix: ‘Het enige extraatje was het promotiemateriaal van de wedstrijd. Daarnaast hebben we gefocust op de vulgraad.’ Dat ze geen speciale acties hielden, heeft ook met een recente verbouwing en vergroting te maken. ‘Door de drukte lag de focus nog vol op het gevuld houden van de winkel.’

‘We zouden zeker kunnen scoren als we meer vegetarisch en veganistisch gemaks-assortiment in vriesvers zouden kunnen bieden’

Erik Felix, supermarktmanager

De routing veranderde flink. De vriesversafdeling profiteert daar enorm van. Zo zijn de eilandvriezers samen met actievriezers stand-alone voor de kassa’s geplaatst. De daar liggende pizza’s vliegen de deur uit. ‘Dit is een winkel waar veel studenten boodschappen doen. Die kiezen voor gemak’, verklaart Felix, die de mysteryshoppers met verbazing zag kijken naar de hoeveelheid pizza’s die tijdens hun bezoek werden verkocht. Die keuze voor gemak ziet hij ook terug in de verkoop van gemaksproducten zoals Ping & Klaar en Roerbaksensatie van Iglo. ‘Dat zijn hier hardlopers.’

Omzetaandeel vriesvers groeit

Door de nieuwe opstelling groeit het aandeel vriesvers. ‘We groeien flink in omzet en het aandeel vriesvers groeit zelfs harder.’ Dat zou zelfs nog kunnen versnellen. Bottendaal, de wijk waar de Coop is gevestigd, is een ‘Groen Links-wijk’. ‘Veel klanten zijn heel bewust met hun eten en het milieu bezig.’ Van die klanten is een bovengemiddeld deel vegetariër of veganist. Bovendien komen de meeste klanten twee tot drie keer per week voor dagelijkse verse boodschappen. ‘We zouden zeker kunnen scoren als we meer vegetarisch en veganistisch gemaks-assortiment in vriesvers zouden kunnen bieden.’ Dat groene karakter is ook de reden dat ze de afdeling niet aankleden met strandballen, zoals AH Huissen dat doet. ‘Dan zouden we direct commentaar krijgen over het plastic. Met dat soort zaken moet je hier echt oppassen.’

Voor het overige is het zaak de afdeling goed gevuld te houden en om zelf in te spelen op onder meer het weer en op aanbiedingen. Zo bestelde Van den Hoek bij een actie met diepvriesfruit 800 extra verpakkingen. Het is immers een populair ingrediënt voor zelfgemaakte smoothies. ‘Het waren er te weinig. Ze waren in no time uitverkocht.’

Reageer op dit artikel