artikel

Plus Van Ee speelt met folder in op ramadan

Formules 9600

GOUDA – 12 Plus-vestigingen verspreiden dit jaar vlak voor de ramadan voor het eerst een speciale folder die vol staat met producten en aanbiedingen gericht op allochtone islamitische klanten. Plus Van Ee in Gouda dient als voorbeeld. Ondernemer Remco van Ee spint al jaren goed garen bij zo’n folder. In de ramadanweken is zijn omzet 10 procent hoger.

De folder wordt vlak voor de start van de ramadan, dit jaar van 5 mei t/m 4 juni, huis aan huis verspreid in het marktgebied van Remco van Ee, in de wijk de Korte Akkeren. Van oudsher een volkswijk waar nietwesterse allochtonen zo’n 30 procent van de bevolking uitmaken. De folder staat bol met op deze, in meerderheid van origine Marokkaanse, inwoners gerichte producten. Omdat de term ramadan gevoelig kan liggen, noemt Remco van Ee de folder liever een oosterse verrassingsfolder met als titel ‘Goed eten, is samen eten’. ‘We willen alle inwoners bedienen en verbinden.’

Zelf maakt Van Ee al 8 jaar zo’n folder speciaal voor deze vastenperiode, waarin de iftar, de gezamenlijke avondmaaltijd, een belangrijke rol speelt. Zodra de zon achter de horizon is verdwenen, mag er weer worden gegeten en gedronken. ‘Daar wordt dan speciaal en uitgebreid voor gekookt’, weet Van Ee. ‘Mijn vrouw is van Marokkaanse afkomst.’ Een van de meest gegeten gerechten tijdens de iftar is harira, een Marokkaanse soep. Als basis voor deze soep worden pakjes gebruikt met tomaten- en/of groentensoep. ‘Daarvan gaan er in vier weken zo’n 8000 doorheen.’ Ook andere producten, zoals bladerdeeg, dadels en honing, worden veel meer verkocht. ‘Normaal verkopen we misschien zo’n 10 potten honing per week. Met de ramadan zijn het er zeker 600 in vier weken.’

‘Normaal verkopen we misschien zo’n 10 potten honing per week. Met de ramadan zijn het er zeker 600 in vier weken’

Dat ging voorgaande jaren logistiek gezien niet altijd goed. ‘De soep en de honing liepen uit voorraad bij Plus.’ De formule hield er geen rekening mee, volgens Van Ee ook omdat de datum waarop de ramadan valt ieder jaar tien dagen opschuift. ‘Daarom ben ik ze zelf gaan inseinen om er rekening mee te houden.’ Daardoor ontstond bij Plus het idee om ook andere ondernemers die extra aandacht willen besteden aan de ramadan te faciliteren.

‘Plus maakt dit jaar de folder. Die is aangeboden op ondernemersplatform Plus Lokaal. Nu gaan ook andere ondernemers een folder verspreiden in hun marktgebied.’ Toen in voorgaande jaren enkele supermarktformules ‘iets’ met het Suikerfeest, het slot van de ramadan, deden in hun folders, volgden daar op social media negatieve reacties op. Die krijgt en kreeg Van Ee niet of amper op zijn speciale folder die huis aan huis wordt verspreid. ‘Nee, eigenlijk krijgen we, een uitzondering daargelaten, alleen maar positieve reacties’, aldus de ondernemer.

Suikerfeest of ramadan

Overigens is een focus op alleen het Suikerfeest volgens Van Ee geen goede keuze. ‘Het Suikerfeest is het slot en daar ligt de focus op zoetigheden. Je kunt beter op de totale ramadanperiode inspelen, want die duurt vier weken en daarin is veel aandacht voor het eten.’ Het samenstellen van een folder, was dankzij zijn echtgenote voor de ondernemer geen lastige opgave. ‘Ik heb haar gevraagd om een boodschappenlijstje te maken van wat er zoal met de iftar wordt gegeten. Daardoor had ik direct het juiste assortiment.’

‘Meer dan 11 m schapruimte aan buitenlands assortiment’

Van Ee heeft niet alleen tijdens de ramadan oog voor de gemêleerde samenstelling van zijn marktgebied. ‘We hebben meer dan 11 meter schapruimte aan buitenlands assortiment. Ook Pools en oosters. Dat is voor een groot deel eigen inkoop, deels komt het van Plus.’ Het assortiment weerspiegelt zijn klantenbestand. ‘Dat ligt in de lijn van de bevolkingssamenstelling.’ Ook de samenstelling van zijn team weerspiegelt de verhouding in de wijk. ‘Zeker 30 procent van onze medewerkers is van buitenlandse komaf. Ook daarin weerspiegelen we de filosofie van de formule dat je dingen ‘samen’ moet doen.’

Provincierapport

Reageer op dit artikel