artikel

Kleine winkels voor grote groei in Marqt-gebied

Formules 4248

HEEMSTEDE – Marqt experimenteert met kleine oppervlaktes. De duurzame supermarktketen is bezig met een pilot van vier supermarkten kleiner dan 500 m². De formule hoopt met deze nieuwe tactiek op meer vestigingen. De vier pilotwinkels staan in Amsterdam (twee), Heemstede en Bussum. De laatste moet nog geopend worden.

De winkel in Heemstede is slechts 300  groot. Opvallend is dat de winkel hetzelfde assortiment heeft als Marqts grotere winkels. Hierdoor staat het filiaal goed vol. Marqt zegt dat ze de nieuwe winkel hiermee de uitstraling van een Turkse bazaar willen geven. Ook zorgt deze nieuwe uitstraling ervoor dat de winkel voordeliger oogt. Ondanks de beperkte ruimte, lijkt de supermarkt niet slordig of te vol. Er is goed nagedacht over de indeling: het vers staat in het midden en is duidelijk gescheiden van de KW langs de wanden. Dit is in lijn met Marqts sterke focus op vers en gezonde producten. Er is niet voldoende ruimte voor personeel om achter hun afdelingen te staan. Daarom lopen ze rond door de winkel. Volgens Marqt-topman Joost Leeflang, bevordert dit juist het contact met de klant.

Foto: Salverius Fotografie

Kleine Marqten een logische keuze

Marqt is vooral actief in zeer stedelijke gebieden in de Randstad. Het openen van kleine supermarkten is dus een logische keuze. Veel grote locaties zijn in het Marqt-gebied van de keten al bezet door grote formules, zoals AH en Jumbo. Om maar niet te spreken over de huurprijzen van deze locaties. De supermarkt in Heemstede is de eerste Marqt buiten een grote stad. Tot nu toe had de formule alleen winkels in Amsterdam (12), Den Haag (2), Rotterdam (2) en Haarlem (1). Leeflang geeft aan deze stap zeker te willen herhalen: ‘Hoe groter we worden, hoe meer we kunnen groeien, en ook buiten het grootstedelijk gebied.’ De nieuwe supermarkt in Bussum past binnen dit streven.

Marqt-gebied groot genoeg

Volgens Leeflang is er in Nederland meer dan genoeg ruimte voor meer Marqt-vestigingen: ‘Als je kijkt naar Nederland, dan zou ik zeggen dat er ruimte is voor een groot aantal Marqten.’ Hoeveel dit er precies gaan worden, wilde Leeflang niet kwijt. Volgens hem is dit ook niet het belangrijkst: ‘De doelstelling van het aantal is nog niet eens zo belangrijk. Waar het echt om gaat, is dat we de goede locaties kiezen en dat in een groeitempo dat we kunnen managen.’ Leeflang legt wel uit wat hij bedoelt met goede locaties: ‘Plaatsen zoals Heemstede, mooie groeigemeentes, gemeentes met een hele mooie gemixte samenstelling van verschillende leeftijdscategorieën, verschillende achtergronden, nationaliteiten, dat soort dingen.’

 

‘Hoe groter we worden, hoe meer we kunnen groeien, en ook buiten het grootstedelijkgebied’

Marqt-topman Joost Leeflang

 

Leeflang: Marqt lijkt duur door niet gangbare producten

De nieuwste Marqt in Heemstede laat zien waar de focus voorlopig ligt: in gebieden waar mensen duurzaamheid kunnen en willen betalen. Leeflang stelt echter dat de prijzen van Marqt niet het probleem zijn. Volgens hem moet Marqt vooral werken aan prijsperceptie. ‘Als je kijkt naar onze biologische en verse producten in vergelijking met onze duurzame concurrenten, zijn we niet echt wezenlijk duurder.’ Leeflang zegt dat het prijsverschil vooral zit in Marqts niet-gangbare producten, zoals biologische oesters en biefstuk. ‘Hierdoor lijken we duur.’

Foto: Salverius Fotografie

Marqt werkt aan prijsperceptie

Leeflang wil dit dure imago veranderen. In Heemstede gebeurt dit niet alleen dankzij het kleine formaat van de winkel. Ook de ‘luxe uitstraling’ van de formule is aangepakt. De spotjes in voorgaande winkels zijn vervangen door tl-lampen. Maar dan wel LED, dus duurzaam. De felheid is met een dimmer aan te passen aan de hoeveelheid daglicht. Ook heeft Marqt in het nieuwste filiaal aan prijssignalen en gemak gedacht. Zo wordt de winkel nog toegankelijker. Op de ‘hulp in de keuken’ afdeling vindt de klant twee kant en klare maaltijden voor €12. De maaltijden worden bereid in Marqts eigen centrale keuken. Deze maaltijden zijn gemaakt van ingrediënten uit de winkel en voldoen daarmee aan dezelfde eisen op het gebied van duurzaamheid en verantwoord produceren, zegt Leeflang.

Focus blijft vers, bewust en duurzaam

Ondanks de nieuwe tactiek van kleine winkels, prijsvoordeel en gemak, blijft Marqt trouw aan zijn uitgangspunten. De focus op vers is onveranderd: het staat centraal in de winkel. Het kw staat langs de wanden. Het eerste dat de klant ziet is de groente- en fruitafdeling, met benevelaar. De benevelaar houdt groente en fruit houdbaar zonder plastic. Daarachter loopt de klant meteen door naar de afdeling met ‘groene proteïnen’, zoals noten, zaden en peulvruchten, en vleesvervangers. Waar andere supermarkten inzetten op hun vleesafdeling, focust ook deze Marqt juist op minder vlees. Het vlees dat er is, zijn vooral uit luxere, minder gangbare soorten. Deze nieuwe indeling past bij de Marqt-filosofie: ‘We weten dat, als je het met mate eet, vlees helemaal niet slecht is voor je. Maar we weten ook dat het zowel beter voor jezelf is als voor het milieu om minder vlees te eten. Dan moet je natuurlijk wel iets eten dat die voedingswaarden vervangt. Daar proberen we categorieën te helpen ontwikkelen. Onze rol zit echt in het ontwikkelen van die categorieën en het beschikbaar maken, samen met leveranciers van al dit soort producten,’ zegt Leeflang.

Foto: Salverius Fotografie

De focus op leveranciers en herkomst is ook in de winkel in Heemstede duidelijk. Door de hele winkel zijn borden te vinden met uitgebreide productinformatie. Van de olijven van boer Carlo tot levensomstandigheden van biologisch gekweekte vis. Ook op personeel bezuinigt de kleine winkel niet: alle versafdelingen zijn bemand en er loopt personeel rond door de winkel om klanten te adviseren. Hoewel de kleine winkels uiteraard moeten leiden tot meer groei, is winst niet het allerbelangrijkste volgens Leeflang. ‘Het is niet zo dat onze intentie is om erg veel winst te maken. We maken nog geen winst. Dat is niet onze primaire intentie.We hebben echt een sociale doelstelling en die is van wezenlijk belang in dit geheel.’

Provincierapport

Reageer op dit artikel