artikel

Too Good To Go slaat aan bij Jumbo Wageningen

Formules 11136

WAGENINGEN – Jumbo breidt het aantal winkels waar de anti-verspillingsapp Too Good To Go wordt ingezet uit van veertien naar vijftig. Distrifood nam een kijkje bij Jumbo Verberne in Wageningen waar de boxen in korte tijd al populair zijn geworden bij de klanten. Op het moment dat de boxen beschikbaar komen, worden ze razendsnel gereserveerd door klanten.

Nieuwsgierig opent Ellen Vos haar boodschappentas die zojuist vanuit een Magic Box is gevuld. De inhoud is een verrassing, omdat van tevoren niet wordt verteld wat erin zit. De tas bevat onder meer twee broden, twee verpakkingen met vlees, wat gesneden groente, appelbeignets en twee stuks fruit. 19.00 uur is het tijdstip vanaf wanneer de via Too Good To Go aangschafte box kan worden afgehaald. Nog een drietal klanten meldt zich bij de servicebalie van Jumbo George Verberne in Wageningen. Boxen kunnen tot 21.00 uur worden afgehaald. ‘Maar ze zijn er dit keer vroeg bij’, zegt assistenthoofdcaissière Lydia van Bruggen.

Falco Zegveld vult een Too Good To Go-tas

Falco Zegveld vult een Too Good To Go-tas

Het is voor Vos de eerste keer dat ze een Magic Box van Too Good To Go ophaalt bij Jumbo Verberne. ‘Ik ben hier voor mijn dochter. Die heeft voor de eerste keer besteld. We zijn beiden nieuwsgierig. De inhoud verrast me wel. Ik denk dat we vaker gaan bestellen.’ Vos en haar dochter doen dat dan vooral om verspilling tegen te gaan. ‘Het is toch zonde als goed eten als varkensvoer eindigt’, zegt Vos.

Een tweede klant, die anoniem wil blijven, heeft maar liefst drie Magic Boxen besteld. Het is voor haar de tweede keer in korte tijd. ‘De eerste keer is heel goed bevallen.’ Dat ze zo meehelpt om voedselverspilling te voorkomen, is voor haar minder belangrijk. Voor haar telt vooral dat ze voor €4,99 per box voor meer dan €14,99 boodschappen krijgt. ‘Dit is gewoon hartstikke welkom. Met vijf kinderen thuis zijn vooral de financiën belangrijk.’ Ze gaat thuis de tassen in alle rust uitpakken. ‘Dan kan ik zien of ik ermee kan koken en wat ik dan nog nodig heb.’ Dat er af en toe verwenproducten in zitten, maakt het extra aantrekkelijk. ‘Dat is dan een leuke verrassing voor de kinderen.’

‘Weggooien is geen optie. We doen dit om voedselverspilling tegen te gaan’

Om tien over zeven zijn al acht van de twaalf beschikbare Magic Boxen afgehaald. Ook voor Remco Brand is het de eerste keer dat hij een box ophaalt. ‘Mijn vriendin had het gezien en heeft besteld. Ik kreeg opdracht het op te halen’, zegt hij lachend. Nieuwsgierig grasduint hij door de tas met producten. ‘Broden en vlees kunnen we invriezen. Groente en fruit zijn ook prima’, laat hij zien. Bij twee verpakkingen met elk drie appelbeignets haalt hij zijn neus op. ‘Die zou ik nooit zelf kiezen. Misschien dat we daar iemand anders blij mee kunnen maken.’ Want weggooien is voor hem geen optie. ‘We doen dit vooral om voedselverspilling tegen te gaan.’ Al met al valt de opbrengst hem niet tegen. ‘We zullen moeten koken met wat de box schaft, maar dat lijkt me geen probleem.’

Maaltijd aanpassen aan box

In de ruim een maand dat Jumbo Verberne nu ‘meedoet’ met Too Good To Go, halen Elly Holtslag en Geertje Davids respectievelijk voor de zesde en derde keer een Magic Box op. ‘Het bevalt goed’, zegt Davids, wier dochter ook meedoet. ‘We verdelen het een beetje en wat we eten passen we op de inhoud aan’, zegt ze. ‘Ik zoek soms al in de winkel op mijn telefoon naar een recept. Dan kan ik bijkopen wat nog nodig is. Het is pas één keer voorgekomen dat ik niks wist te verzinnen.’ Holtslag, die voor de zesde keer een box ophaalt, vindt dat verrassende juist leuk. ‘Er zitten dingen in die ik anders nooit zou kopen. Zoals duur vlees, als dit’, haalt ze een verpakking met luxe rundvlees uit haar tas.

De inhoud varieert per box

De inhoud van de Magic Boxen varieert

Medio februari startte Jumbo met een veertiental winkels een pilot. Jumbo-ondernemer George Verberne in Wageningen sloot zich toen ook bij Too Good To Go aan. ‘Maar voor ons is het geen pilot. Wij wilden hier gewoon mee starten en gaan er zeker mee door.’ Hij is enthousiast over het initiatief. ‘Het is echt een mooie aanvulling voor onze winkel. Want we hebben sowieso een focus op duurzaamheid. En het slaat aan bij klanten. De boxen zijn eigenlijk iedere dag razendsnel uitverkocht.’

‘Het is beleving, verrassing, service en geeft tegelijkertijd ook nog eens een goed gevoel’

Verspillingsschap

Datzelfde enthousiasme proeft hij ook bij klanten die de Magic Box bestellen. ‘Ze zien het ook wel als een feestje, een cadeautje. Het zit vaak vol met leuke lekkere dingen, het is beleving, verrassing, service en het geeft tegelijkertijd ook nog eens een goed gevoel.’ Dat laatste geldt ook voor hemzelf en de medewerkers. ‘Het maakt iedereen bewuster over voedselverspilling.’ Een bewustwording waar hij al langer aan werkt in foodstad Wageningen met haar talloze studenten van Wageningen University. ‘We hebben ook een verspillingsschap in de winkel. Daar staan producten zoals soepen die zijn gemaakt van dingen die anders zouden worden weggegooid.’ Too Good To Go sluit daar naadloos op aan. ‘Het zijn sympathieke manieren van benaderen van een probleem.’

De werkwijze van bestellen en afhalen bevalt hem. ‘Met de app doe je alles online, dat is goed geregeld. Je hoeft bij het afhalen alleen nog maar een telefoon te swipen, afrekenen is al gebeurd.’ Ook het verzamelen zorgt amper voor extra druk. ‘Je moet de schappen toch langs om op de datum te controleren’, zegt Falco Zegveld, teamleider van de kw-afdeling die eindverantwoordelijk is voor het verzamelen van de producten.

Klanten laten de app ‘swipen’ bij afhalen

Klanten laten de app ‘swipen’ bij afhalen

De inhoud van de Magic Boxen wisselt, maar het streven is om de boxen van ingrediënten te voorzien waarmee deels een maaltijd kan worden gekookt. ‘Er zit eigenlijk altijd wel panklare groente en vlees in’, zegt Verberne. Overigens verdwijnt er ook wel eens kw in de box. ‘Bijvoorbeeld producten die uit assortiment gaan.’

Too Good To Go klanten

Verberne is uitermate enthousiast, maar zou nog wel graag een aantal vragen beantwoord zien. ‘Ik zou graag willen weten wie de Magic Boxen kopen. Zijn het bestaande klanten? Zijn het nieuwe klanten? Checken ze de box en doen ze dan aanvullende boodschappen bij ons?’ Dat laatste gebeurt volgens assistent-hoofdcaissière Lydia van Bruggen geregeld. ‘Dan zie ik mensen checken en nog even de winkel inschieten.’

Ook zou Verberne graag onderzocht zien of wel alle producten uit de box worden gebruikt. Klanten kopen immers voor slechts €5 voor €15 aan producten. ‘Misschien gaan ze er doordat het goedkoop is, wel vanuit dat ze wat ze niet lekker vinden, toch wel weg kunnen gooien, omdat het zo goedkoop is. Dan schiet het zijn doel voorbij.’

Sinds de invoering van Too Good To Go gaan wat minder producten naar de Voedselbank, waarmee Verberne ook een afspraak heeft. ‘Dit zijn voor de Voedselbank vaak lastige producten. Ze hebben niet de infrastructuur om een paar pakjes gesneden groente op te halen en bij hun cliënten te brengen. Bovendien geef je het dan weg, nu brengt het
nog iets op.’

Reageer op dit artikel