artikel

AH Berghem: Verwachte omzet grootste vraag

Formules 8860

BERGHEM – ‘Wat is straks de omzet? Dat is voor mij de vraag die voor de meeste spanning zorgt.’ Rodney van der Burgt, AH-ondernemer in Grave, regeert sinds kort ook over de Albert Heijn in Berghem.

Het verhaal is bekend. Lange tijd deelde franchiser Gerrit van Noort hier de lakens uit. Hij raakte vorig jaar (wederom) in conflict met het hoofdkantoor, waarna Albert Heijn stopte met leveren. Gevolg: lege schappen, personeel dat niet betaald werd, treurende klanten die hun favoriete supermarkt zienderogen zagen aftakelen én het definitieve vertrek van Van Noort. Zijn huurcontract liep eind januari af, net als z’n franchiseovereenkomst met Albert Heijn.

Het niet meer leveren aan een franchiser was een unieke situatie. Het is een machtsmiddel wat Zaandam nog nooit heeft ingezet

Het niet meer leveren aan een franchiser was een unieke situatie. Het is een machtsmiddel wat Zaandam nog nooit heeft ingezet

Onder leiding van Van der Burgt wordt de draad in het kerkdorp, onder de rook van Oss, weer opgepakt. De nieuwe aanvoerder zit vol met plannen, maar wat voor invloed heeft het donkere verleden van de winkel op de toekomst? Komen de klanten wel terug? Of is de Jumbo, pal naast de Albert Heijn, nu dé plek in Berghem waar omwonenden hun boodschappen gaan doen?

Pal naast de winkel staat een gigantisch doek met daarop de logo’s van Albert Heijn, Etos en Gall&Gall. Vergezeld van de tekst ‘vertrouwd alles onder 1 dak’, ondersteund met een zwarte pijl die potentiële bezoekers de juiste richting geeft (zie grote foto bovenaan). Het idee voor de beeldvullende creatie komt uit het brein van Van der Burgt zelf, zo vertelt hij tegen Distrifood. Om maar aan te geven dat de ondernemer en zijn team er alles aan doen er een succes van te maken. Aan vertrouwen geen gebrek. ‘Het klantenbestand van mijn Albert Heijn in Grave is de afgelopen 5,5 jaar harder gegroeid dan de gemiddelde Albert Heijn’, weet Van der Burgt. En toch, toch is er niets zeker. De supermarkt moet immers weer vanaf nul beginnen.

‘In de oude situatie waren er alleen maar verliezers. Ik wil ervoor zorgen dat er alleen maar winnaars zijn’

Rodney van der Burgt

Van der Burgt wil tijdens het gesprek graag dat de deur van het kantoor open blijft. ‘Ik houd niet van een dichte deur. Soms is het nodig bij bepaalde gesprekken, maar ik wil dat er in mijn winkels geen drempel is voor medewerkers om iets te vragen.’ Een flink contrast met de afgelopen periode in Berghem, waar het personeel vol met vragen zat, die niet werden beantwoord. ‘De mensen worstelen met name met de waarom-vraag. Waarom is het zo gelopen zoals het is gelopen? Waarom zitten we in deze situatie? Nee, ik heb ze daar zelf geen antwoord op kunnen geven. Ik ga ook niet over de geschiedenis. Wel over de toekomst, die kan ik ze geven.’

Trof u een emotionele groep aan?
‘Er is sprake van oud zeer, maar dat heeft de band tussen de mensen ook versterkt. Dit is een heel hechte groep, ze doen veel dingen samen. En ook de band met de klanten is bijzonder. We hebben hier echte fans. Ze maken een taart, een gedichtje. Dat is gewoon schitterend. Mensen komen naar me toe en zeggen: nu hoef ik niet meer naar Oss, of naar de Jumbo. En ook oud-medewerkers kloppen weer aan de deur en willen aan de slag. Ja, ik neem iedereen mee die hier werkt.’

Gaat die sympathie u helpen?
‘Het zorgt in ieder geval voor een goede basis. De Etos en Gall&Gall zorgen daarnaast voor toegevoegde waarde. Ik verwacht dat potentiële klanten uit buurtschappen rond Berghem, of uit Oss, nu sneller voor ons kiezen. En het is hier ook nog eens makkelijk parkeren. De verwachte omzet? Dat vind ik koffiedik kijken, daar kan ik op dit moment niets zinnigs over vertellen. Hier moet eerst de rust en regelmaat terugkeren.’

Verschillende medewerkers ontvingen op een gegeven moment geen loon meer. Hoe is dat afgehandeld?
‘Wat voor mij voorop staat is dat alles netjes wordt afgerond, ook met Gerrit van Noort. Vooropgesteld: ik heb absoluut niets tegen Gerrit van Noort. Wie schuldig aan de hele situatie is geweest, geen idee. Daar kan ik niet over oordelen. Ik wil dat er uiteindelijk geen verliezers meer zijn, maar alleen winnaars. En door die keuze zal ik moeten investeren. De achterstallige betalingen aan het personeel zijn inmiddels verrekend. Wie daarvoor heeft gezorgd? Dat hebben we contractueel met Gerrit van Noort vastgelegd. Inhoudelijk wil ik daar niet te veel over zeggen.’

‘De achterstallige betalingen aan het personeel zijn inmiddels verrekend. Dat hebben we contractueel met Gerrit van Noort vastgelegd’

Rodney van der Burgt

Is nu alles met Van Noort afgehandeld?
‘We hebben nog contact over de afhandeling van verschillende contracten. Denk aan partijen als leveranciers, verschillende partners, de KPN, energie, water, licht. Dan maak je afspraken als ‘deze maand is de energie nog voor jou en de andere elf voor mij’. Dat heb je in feite altijd bij een overname. Alleen afspraken maken is nu lastig, omdat ik heel druk ben met de opening.’

Met wie heeft u over welke onderdelen moeten onderhandelen?
‘Met Gerrit van Noort onderhandel ik over het bedrijf. Met pandeigenaar Kees Boeijen over het huurcontract en met Albert Heijn onderhandelde ik over de formule en de formuleovereenkomst.’

De heer Boeijen wilde u het liefst al met de Kerst in het pand hebben.
‘Ik wilde altijd al een tweede vestiging hebben. Alleen de locaties die vrijkomen bij Albert Heijn zijn heel schaars. Of de afstand met Grave is me te ver. In Distrifood las ik over het niet doorgaan van de verplaatsing van deze winkel. Ik heb vervolgens contact gezocht met Kees Boeijen. Die kende ik nog als Albert Heijnondernemer. Van hem begreep ik dat de huur met Van Noort opgezegd is. Na de zomer hebben de eerste gesprekken met Boeijen plaatsgevonden. Hij stond ervoor open dat ik de nieuwe huurder zou worden. De rechtszaak rond Kerst komt ook voort uit het enthousiasme van Kees Boeijen. Hij heeft een blauw hart, is emotioneel betrokken en door de oplopende huurachterstand wilde hij een nieuwe huurder.’

Hoe verliepen de onderhandelingen met Albert Heijn?
‘In het begin stond er een muurtje voor Albert Heijn. Zij wilden pas zaken met me doen, wanneer de formuleovereenkomsten met Van Noort waren beëindigd. Vorige week dinsdag is ook pas de formuleovereenkomst met Albert Heijn getekend. Al die tijd heb ik dus maar moeten gokken dat ook Albert Heijn erin mee zou gaan. Toch heb ik steeds het gevoel gehad dat het goed zou komen. Eind januari heb ik met Albert Heijn rond de tafel gezeten. Daar gingen vervolgens weer een paar dagen overheen, omdat de overname besproken moest worden binnen de directie. Vervolgens moest ik een lange termijnplanning voor de komende jaren aanleveren, oftewel de prognose. Wat voor omzet verwacht ik te draaien en wat zijn de kosten, dat soort vragen.’

Wat voor plannen heeft u met de winkel?
‘Uiteindelijk wil ik ’m vergroten en inrichten volgens de Echt Vers-formule. Als alles volgens plan verloopt over een jaar, anderhalf jaar. De eerste maanden gaan we kijken wat de omzet gaat doen, alvorens we daarover gaan praten.’

Is dat waar bij u de meeste spanning zit, de verwachte omzet?
‘Ik voel dat er heel veel potentieel in deze winkel zit, maar tegelijkertijd is het ook een sprong in het diepe. Ook de vraag of Albert Heijn meegaat in mijn plannen heeft voor spanning gezorgd. En wordt alles netjes afgehandeld? Alleen het allerspannendste is, hoe is het straks met de omzet? Normaal gesproken spring je bij een overname van een winkel op een rijdende trein. Deze situatie is niet te vergelijken. Hier moet als het ware eerst de rails nog worden gelegd, wil de trein weer gaan rijden.’

‘Normaal gesproken spring je bij een overname van een winkel op een rijdende trein’

Rodney van der Burgt

En u heeft ook nog een Jumbo naast de deur.
‘Beter een directe concurrent naast je, dan drie of vier kilometer verderop. In dat geval moet de klant pas echt keuzes maken en raak je mensen helemaal kwijt. Ik denk dat de situatie in Berghem, een Jumbo en Albert Heijn naast elkaar, prima is voor beide winkels.’

U trof hier een verouderde, lege winkel aan. Wat moest er allemaal aan gebeuren?
‘Albert Heijn is erg behulpzaam en heeft sinds het tekenen van de overeenkomst de druk opgevoerd om de systemen weer op orde te krijgen. Daarnaast moest er veel gebeuren aan de uitstraling van de winkel. De supermarkt was gelukkig niet extreem vies, alleen wel verouderd. De gevel moest worden gereinigd, de binnen- en buitenkant van de winkel schoonmaken en verven, ook de paaltjes voor de ingang. Kapotte inventaris vervangen, de kantine op orde maken. Ik begrijp wel dat dit onder Gerrit van Noort niet is gebeurd, aangezien er plannen waren om de winkel te verhuizen.’

Het moet enorm hectisch zijn, deze periode.
‘Gisteravond om 19.30 uur zette ik de telefoon uit. Vanochtend om 8.30 uur kijk ik op de telefoon en zie dat ik 39 mailtjes heb ontvangen die gaan over de winkel. Laat ik het vergelijken met mijn tijd bij C1000. Ik ben in Grave begonnen als C1000-ondernemer. Door de overname van Jumbo werd die Albert Heijn. Dat moest ook in twee, drie weken gebeuren en die hectiek beleef je nu weer. Alleen dat ik zoveel moet regelen in anderhalve week, heb ik niet eerder meegemaakt. Normaal gesproken zou ik graag helpen met het vullen van de schappen, maar dat gaat me niet lukken. Ik ben te druk met de voorbereidingen van de opening en het overzetten van contracten. Dat is voor mij ook wennen. Dat voelt voor mij heel vreemd aan. En de winkel in Grave vraagt natuurlijk ook aandacht. Is ook even wennen, omdat ik altijd en overal de regie in handen had. Mooi om te zien dat er nu een hecht collectief staat.’

De dagen zijn in feite te kort.
‘Van de ombouw van mijn C1000-winkel naar Albert Heijn heb ik geleerd dat doorwerken tot diep in de nacht geen goed idee is. Je bent overdag niet fris op de momenten dat het echt moet. De productiviteit zakt in en je moet natuurlijk ook tijd vrijmaken voor de kinderen. Maar ik weet door die tijd ook dat je moet genieten van dit soort momenten. Bewust zijn van wat je samen doet, de hectiek en de aandacht die je krijgt van klanten en de media.’

Reageer op dit artikel