artikel

Ekoplaza en Odin: Consolidatie in bio nog lang niet klaar

Formules 1244

Ekoplaza en Odin: Consolidatie in bio nog lang niet klaar

ZWOLLE – De consolidatieslag heeft de biologische sector bereikt. Ekoplaza en Odin werken, op eigen wijze, aan uitbreiding van hun winkelbestand. Erik Does, directeur Ekoplaza: ‘En wij zien nog meer kandidaten voor overname. Dat is ook gewenst, want we moeten meer naar het niveau van de grote foodretailers.’

Wie afgelopen week vanuit de gangen van de Zwolse IJsselhallen de belangrijkste hal van de Bio-Beurs betrad, liep direct tegen de stand van Odin aan. De groothandel en tevens bio-winkelformule presenteerde zich zelfbewust aan de buitenwereld. Dat deed Odin voor het eerst samen met groothandel De Nieuwe Band. De bedrijven fuseerden in 2018. Het moet leiden tot meer professionalisering en verdere groei.

Wind in de rug voor Odin

Merle Koomans van den Dries, directeur van Odin, ziet dat Odin na een aantal moeilijke jaren de wind weer in de rug heeft. Het bedrijf wist in 2018 een bescheiden omzetgroei te realiseren. En dat terwijl de markt voor biologische voeding vorig jaar een stuk minder hard steeg dan verwacht, zoals Distrifood vorige week berichtte. Koomans van den Dries vindt de vraag of ze dit verrassend vindt moeilijk te beantwoorden. ‘Omdat de groei de laatste jaren al niet in speciaalzaken zat. Maar als ik kijk naar de supermarkt, dan zie ik vaak dat biologische producten relatief snel weer uit het schap verdwijnen. Dus in die zin verbaast de stagnerende groei me persoonlijk niet. Overigens groeit de productie van bio nog wel door, hoewel daar ook een oorzaak in kan zitten. De aanvoer is soms krap, dat zou de groei kunnen remmen.’

Winkelaantal richting 30

Het winkelbestand van Odin werd medio november uitgebreid na de overname van de twee winkels van Simply Delicious in Velp en Oosterbeek. Het winkelaantal van de formule komt daarmee op 24. ‘Die winkels hebben we licht aangepast. We hebben de afgelopen jaren geleerd dat je winkels niet meteen volledig op de schop moet gooien. Je moet eerst dingen ontdekken, zoals hoe klanten door zo’n winkel gaan.’ De overname is volgens Koomans van den Dries niet per se een voorbode van meer overnames. ‘Het is onze ambitie om door te groeien, maar dat hoeft niet supersnel. We willen het rustig uitbouwen. Als we richting de 30 winkels gaan, is het mooi. Het belangrijkste is: het bedrijf moet economisch in balans zijn. En of we dat nu met 28 of 34 winkels doen, maakt me niet uit. We doen het in ons eigen tempo.’

Odin zoekt tussenvariant franchise

Koomans van den Dries (foto boven) vindt completer worden in assortiment momenteel belangrijker dan uitbreiding van het winkelbestand. ‘Dat is ons primaire doel. De markt verandert, klanten willen voor alles bij ons terechtkunnen. Na de overname van De Nieuwe Band is ons assortiment droge kruidenierswaren al drie keer zo groot geworden, daar moet nog een kwart bijkomen.’ Op de Bio-beurs afficheerde het bedrijf zich voornamelijk als Odin de groothandel, niet als Odin de winkelformule. ‘We zijn niet op zoek naar franchisenemers, die hebben we heel bewust niet. We zijn overigens wel op zoek naar een tussenvariant. Als groothandel beleveren we 780 retailers, horecazaken en instituten, van heel klein tot heel groot. We zouden hen meer ondersteuning willen geven met een uitgebreider servicepakket.’ Dat doet Odin volgens een heel duidelijke missie. Koomans van den Dries: ‘We zoeken naar authentieke merken, partijen die voor kwaliteit kiezen. Geen middle of the road. Men vraagt mij wel eens of ik me erger aan het feit dat er zoveel biologische producten worden verkocht die enkel aan de minimale eisen voldoen. Nee, helemaal niet. Maar wij doen het wel anders. Wij gaan een stap verder.’

‘Minder harde groei bio is gegoochel met cijfers’

Ook Erik Does, directeur van Ekoplaza, vindt dat zijn bedrijf het anders doet. ‘Wij hebben al veel eerder, en veel harder, die keuze gemaakt dan wie dan ook. Waar supermarkten bio zien als iets dat ze net zo makkelijk weer kunnen inruilen voor iets anders als dat meer oplevert, doen wij geen concessies op het gebied van biologische voeding. Het is onze missie. De minder harde groei van biologisch vind ik daarom een beetje gegoochel met cijfers, eerlijk gezegd. Het is niet onze groei. Kijk, toen supermarkten een aantal jaar geleden van geen bio naar een beetje bio gingen, was de groei groot. Dat snapt zelfs een kind van 3. Dat die nu minder is, is logisch.’
Does hield tijdens de Bio-beurs een bijeenkomst voor Ekoplaza-winkeliers, waarbij zij werden bijgepraat over de plannen voor 2019 en 2018 werd geëvalueerd. ‘Het is een praktisch moment om elkaar te zien’, aldus Does. ‘2018 was voor ons een mooi jaar, we hebben een aantal palen in de grond geslagen voor een stevige fundering voor 2019.’

 

‘Ik denk dat ondernemers wel vrolijk worden van de Ekoplaza-formule’

Erik Does, directeur Ekoplaza

Groot deel Natuurwinkels wordt Ekoplaza

Ekoplaza nam in 2018 de concurrerende keten Natuurwinkel over. Het betekende 24 extra vestigingen voor de marktleider onder de biologische winkels. Binnen een maand zal de eerste Natuurwinkel, in Emmen, worden omgebouwd naar de Ekoplaza-formule. Volgens Does is het geen verplichting voor Natuurwinkel-ondernemers om over te stappen. ‘Maar ik denk dat een groot deel van hen wel Ekoplaza wordt. Het is een veel actievere formule, waarvan ik denk dat ondernemers wel vrolijk worden. Ik bedoel, we gaan meer geld aan marketing uitgeven, welke winkelier wil dat nou niet?’

Consolidatie is Europese trend

Ekoplaza is na de Natuurwinkel-overname nog niet uitgewinkeld. Hij verwacht het huidige winkelaantal van 75 door de ombouw van Natuurwinkel naar een dikke 90 te brengen. Waar het eindigt, weet hij niet en daar wil hij ook geen voorspellingen over doen. Does wil ook geen namen noemen, maar hij zegt ‘meer kandidaten’ te zien voor overname. ‘Nee, de consolidatie is nog niet klaar binnen bio. Je ziet dat in heel Europa ook terug. En ik denk dat het ook gewenst is. Het is een ontwikkeling die de supermarktsector al eerder heeft doorgemaakt. We moeten meer naar het niveau van de retailers. Wij zijn dan wel de grootste binnen bio, maar een reguliere supermarkt met ons winkelaantal zou een overnameprooi zijn.’

Reageer op dit artikel