artikel

‘Concurrentie kan niet opboksen tegen Lidl’

Formules 22310

‘Concurrentie kan niet opboksen tegen Lidl’

HUIZEN – Met name de Superunie-leden leden kunnen niet opboksen tegen het kerstoffensief van Lidl.

Die conclusie trekt retailexpert Erik Hemmes na het bestuderen van de nieuwe kerstfolder van de discounter. ‘Ik zie het initiatief van Lidl vooral als een bedreiging voor de (regionale) grootwinkelbedrijven. Formules als Dirk, Vomar, Deen, Hoogvliet en Jan Linders kunnen hier niet tegenop’, zegt Hemmes.

80 nieuwe producten

De nieuwe kerstfolder van de supermarktketen telt 116 pagina’s. Hierin presenteert de formule onder meer een groot aantal Delicieux-producten. Volgens Lidl-woordvoerder Sascha van der Helm is dit Delicieux-assortiment in de aanloop naar de feestdagen flink uitgebreid. ‘Lidl heeft dit jaar 80 nieuwe Delicieux-producten toegevoegd. Het hele Delicieux assortiment bestaat uit ruim 500 luxe producten.’

Feestkleding en jacuzzi

Lidl presenteert daarnaast ook een assortiment feestkleding, andere non-food producten (waaronder een jacuzzi voor €289) en reizen naar kerstmarkten. Volgens Hemmes zal dit veel klanten naar de winkel trekken. ‘Het zijn allemaal betaalbare producten die er verzorgd uitzien. Dat krijgt niemand anders voor elkaar. Ik kan me voorstellen dat veel gezinnen denken: Op naar Lidl. Je krijgt het gevoel dat je kunt baden in luxe en het is ook nog eens allemaal te betalen. Dat wil je toch als klant?’

Variëteit van het aanbod

Volgens de retailkenner zit de kracht van Lidl’s kerstoffensief hem in de variëteit van het aanbod. ‘Het is niet alleen het verrassende assortiment, zoals het vers afbakken van oliebollen. Lidl biedt ook menu-suggesties aan, geeft heel veel informatie aan de klant. Daarnaast is er het sociale aspect. Niet alleen door een samenwerking met het Nationaal Ouderenfonds (Lidl zet zich met de Ouderenbond in voor feestmiddagen, red.), je ziet het ook in het interview met Beau van Erven Dorens in het blad. Een verhaal waarin onder meer het belang van het sociale contact wordt benadrukt. Lidl laat daarmee zien dat ze middenin de maatschappij staan.’

Zie ook: Paascampagne Lidl van start

Reageer op dit artikel