artikel

Zeven vragen aan Marqt-topman Leeflang

Formules 1327

Zeven vragen aan Marqt-topman Leeflang

AMSTERDAM – De opdracht die Joost Leeflang (51) bij zijn aantreden als Marqt-topman afgelopen zomer kreeg was duidelijk: groeien. In zeven vragen geeft Leeflang aan hoe dat gaat gebeuren.

Marqt en z’n investeerders willen de impact die ze maken op het gebied van goede, lekkere en gezonde voeding vergroten. En daarvoor zijn meer winkels nodig. Op termijn moet het huidige winkelbestand van 15 vestigingen verdrie-of viervoudigen.

Bij uw aantreden werd gezegd dat uw primaire doel is om Marqt te laten groeien. Hoe moet die groei eruit zien?

‘Hoe meer mensen worden meegenomen in ons gedachtengoed, hoe meer er verandert. Hoe meer bijvoorbeeld ook een leverancier de mogelijkheid krijgt om te groeien, of meer boeren die hun producten kunnen afzetten. Allemaal met het doel om de voedselketen te verbeteren. Want we zijn natuurlijk echt nog steeds niet waar we moeten zijn. Ik ben stomverbaasd over enerzijds de politieke discussie dat onze voeding moet verbeteren, dat er een groot obesitasprobleem is en dat boeren beter moeten worden betaald, en anderzijds dat de btw op groenten en fruit naar 9 procent gaat. Dat rijmt niet, is gewoon heel gek. Je ziet een enorme trend die vanuit allerlei kanten wordt gepropagandeerd, vooral vanuit de retail, maar ook vanuit de politiek. En dan wel die btw-verhoging. In dit kader hebben wij een hele wezenlijke functie, we moeten aantrekkelijk genoeg zijn voor mensen om die ketenverandering te ondersteunen.’

Wanneer wordt het huidige bestand van 15 winkels uitgebreid?

‘Binnenkort staat een winkelopening op het programma, waar dat is wil ik nog even voor me houden. Daarna staan er nog een paar op het programma. Wat we merken is dat een geoliede machine voor het openen van winkels echt een expertise is. We zijn sinds begin vorig jaar bezig om daar op voor te sorteren. Dat begint er nu goed uit te zien. De eerste nieuwe winkel wordt daarin essentieel. Als die goed is, kun je daar op verder bouwen. Daar moet een goed economisch model achter zitten. Onze eerste winkel aan de Overtoom is met 1000 vierkante meter een hele grote, onze latere winkels zijn 300 à 400 vierkante meter. Met dat formaat kun je veel makkelijker bij de mensen komen. Immers, de grote weekboodschappen worden met de auto gehaald of thuisbezorgd. Je ziet daarnaast steeds meer, met name in stedelijk gebied, dat mensen de dagelijkse boodschappen doen op basis van de vraag van dat specifieke eetmoment. Met ons concept kunnen wij daarin een rol spelen.’

Waarin verschillen de toekomstige winkels van de huidige?

‘Ze zullen dezelfde look-and-feel hebben, met dezelfde merkbeleving. Wel kunnen consumenten er sneller die laatste boodschap doen. Daarin ontzorgen we hen. We maken het makkelijker om onze kant-en-klaarmaaltijden te kopen, met daarin niet te veel zout en suiker, een goede hoeveelheid groente en met goede producten gemaakt. Dat is echt een speerpunt. Daarnaast willen we bij onze bemande onderdelen, vis, brood, agf en kaas, een verhaal vertellen. Dat kun je doen met kaartjes, bordjes en verpakkingen, maar dat we laten liever door onze medewerkers doen. We zien dat klanten dat plezierig vinden. Onze producten kent men niet van radio en tv. Wij hebben paarse en oranje bloemkool, daar moet je een verhaal over vertellen. Onze mensen moeten bevlogen zijn, productkennis hebben en goed advies kunnen geven.’

Is het moeilijk om locaties te vinden voor nieuwe winkels?

‘Je ziet dat er steeds meer mogelijkheden zijn, doordat andere retailers en bijvoorbeeld banken niet meer dichtbij de klant hoeven te zijn. We moeten wel zitten op plaatsen waar voldoende mensen omheen wonen. Voor die locaties zijn natuurlijk meer kapers op de kust, maar we merken dat wij wel een graag geziene gast zijn. Mensen vinden Marqt een fijne aanvulling in hun buurt. Ook neemt de omzet van speciaalzaken toe als Marqt zich in de omgeving vestigt. Dat is heel positief.’

Kan Marqt renderen buiten de Randstad?

‘De bedoeling is voorlopig dat we winkels zoeken binnen een uur rijden vanaf Amsterdam, vanwaar onze distributie plaatsvindt. Verder weg doen we voorlopig niet, omdat dat immers weer implicaties heeft voor de logistiek. Marqt zou echter ook in Arnhem of Enschede kunnen renderen, dat wijst vestigingsplaatsonderzoek uit. Maar dat is echt weer een volgende fase. Op termijn denk ik dat we ons huidige winkelbestand drie tot vier keer kunnen vergroten. Waar het uiteindelijk om gaat, is dat we die voedselketenverandering kunnen blijven supporten, op een bedrijfsmatige manier. En er moet onder aan de streep iets overblijven.’

Zijn de bestaande winkels nog up-to-date?

‘We hebben 15 keer een andere winkel, en daarin zie je dat we echt een start-up waren. Elke keer werd het concept een beetje aangescherpt. De laatste jaren zijn er echter geen grote aanpassingen gedaan aan die vestigingen. Met het concept waar we nu naartoe gaan, kunnen we de huidige winkels achterwaarts upgraden.’

Hoe is het met de winstgevendheid gesteld?

‘Er wordt geen winst gemaakt momenteel. Dat komt ook omdat we sinds vorig jaar de investeringsmachine aan hebben staan om het bedrijf klaar te maken voor de volgende fase van groei. Daarnaast zijn we bezig om het hele assortiment te veranderen en herijken. Om daarin weer leidend te zijn. We zijn te gewoon geworden, laten te weinig zien welke voortrekkersrol we hebben. Terwijl we juist met ons assortiment kunnen laten zien wie we zijn en wat we doen. We hebben ook geen deadline gesteld vanaf welk moment we winst moeten maken. Wat wezenlijk anders is dan bij een gewone onderneming, is dat we heel duidelijke impactdoelstellingen hebben gedefinieerd. Zo willen we zo volledig mogelijk weten waar een product vandaan komt en dat het voldoet aan onze criteria op het gebied van mens, natuur, milieu en dier. We willen dat klanten met onze winkel een duidelijke keuze kunnen maken voor eerlijk eten. Daarin zijn we voorloper ten opzichte van een heleboel anderen. Het helpt als je aandeelhouders hebt die daarop gefocust zijn, en niet alleen op de financiële impact.’

Reageer op dit artikel