artikel

Zeven vragen aan Spar-topman John van der Ent

Formules 4198

Zeven vragen aan Spar-topman John van der Ent
John van der Ent. Foto: Koos Groenewold

HEELSUM – Een flexibiliteit die je maar zelden ziet in een onderneming, zo omschrijft John van der Ent de Spar-organisatie, waarvan hij sinds begin dit jaar topman is. Hij was naar eigen zeggen ‘positief verrast’ door het stevige fundament dat voorganger Sjaak Kranendonk en zijn team hadden neergezet.

Een fundament met vijf formules onder het Spar-label: buurt, City, University, Express en Enjoy. Om het Spar-huis af te bouwen, gaat momenteel veel aandacht uit naar de volgende stap: de logistieke kant. Vanuit Heelsum, waar de lokale Spar als eerste lunchroomconcept Spar Lokaal heeft, vertelt Van der Ent over hoe hij Spar-topman werd, hoe de buurtsuperformule er voor staat en welke uitdagingen hij heeft.

Het was tijdens een fietstocht op Ibiza toen John van der Ent ineens besefte: ik mis ‘mijn winkeltjes’. Er begon iets te kriebelen bij de man die al 30 jaar in de retail zat, maar na zijn vertrek bij V&D koos voor een adviesrol en verschillende commissariaten had. Het was september 2017 en Van der Ent begon wat rond te bellen. Prompt bleek er een plekje vrij te komen bij Spar, waar Sjaak Kranendonk na 9 jaar zijn afscheid aankondigde. Ze kenden elkaar goed uit hun gezamenlijke Ahold-tijd, waar Kranendonk verantwoordelijk was voor Jamin en Van der Ent Etos-De Tuinen deed. ‘Sjaak en ik hebben sindsdien ook altijd contact gehouden.’

Het is toch bijna té toevallig dat u Kranendonk opvolgde?

‘Sjaak en ik hebben het er nooit over gehad. Het contact liep via een headhunter en de Raad van Comissarissen van Spar. Ik heb in die tijd ook bewust even geen contact opgenomen met Sjaak. Dat ik het van hem overnam, maakte de overdracht natuurlijk wel heel soepel en prettig. We weten wat we aan elkaar hebben en Sjaak gaf aan heel blij te zijn dat ik het van hem overnam. En ik was weer heel blij met de staat waarin ik Spar aantrof.’ Sjaak heeft met zijn team een fantastisch fundament neergezet. Ik weet hoe moeilijk het is om een merk weer levendig te krijgen, maar dat heeft hij geweldig gedaan.’

Dit jaar zijn al zestig Spar Express-vestigingen geopend. Wat doet dat met de organisatie?

‘Dat is een flinke slag voor de organisatie. Vanuit bijna 300 winkels er ineens 130 toevoegen, betekent wat voor elke afdeling. Groei managen is net zo ingewikkeld als een bedrijf leiden dat bijna onder water staat. Het grappige van de Spar-organisatie is dat er een mentaliteit en flexibiliteit heerst om het zeer pragmatisch te doen, met heel korte lijnen. We moeten ervoor zorgen dat we die houden in het bedrijf, ondanks de snelle groei. De grote uitdaging betrof de distributie. Ons dc in Waalwijk is ooit gebouwd op 60 procent kw en 40 procent vers. Inmiddels is het echter bijna andersom, waardoor we al ruimtegebrek hadden. En dat was nog zonder die 130 Express-winkels.’

John van der Ent

Hoe gaat u het oplossen?

‘De oplossing staarde me aan toen ik uit het raam keek. Letterlijk aan de overkant van ons hoofdkantoor staat een 3 jaar oud, volautomatisch, gerobotiseerd distributiecentrum dat voorheen van de Blokker-organisatie was. Daarvan hebben we nu de inhoud gekocht, het pand huren we van HB Capital, de vastgoedtak van Blokker. Waarschijnlijk krijgen we volgende maand de sleutel, in maart willen er we er van start gaan. Dan zijn we na
Albert Heijn (dat waarschijnlijk binnenkort in Zaandam een dergelijk dc in gebruik neemt, red.) de tweede supermarktorganisatie met een dergelijk dc. We verhuizen alle slow-moving kw daarheen, zodat we in ons andere dc meer ruimte hebben voor vers en fastmoving kw. Alles klopt, het lijkt wel of het dc voor ons is gebouwd. Er kan met 20 medewerkers een aantal colli worden verwerkt, waar je normaal meer dan 100 man voor
nodig hebt. Het is een logistieke revolutie. Niet alleen kunnen we hier jaren mee vooruit, het geeft ook een bepaalde trots in het bedrijf. We hebben al vijf mooie winkelconcepten. Met deze logistieke stap kunnen we nog meer gas geven.’

Hoe doen de Spar Express-winkels het?

‘We zijn erg tevreden. Met name over de manier waarop het ons imago versterkt. Consumenten zijn blij verrast als ze zo’n Spar binnenkomen, door het assortiment en door de prijs. Ineens worden we geroemd om onze prijs, dat is wel heel grappig. Het is wel een investering. In Engeland en andere landen is bewezen dat het kan, maar je moet de consument die beweging wel laten maken. Wat extra derving moet je dan voor lief nemen. Als je mensen aan gemak wilt laten wennen, kost dat soms tijd, maar je moet wel doorzetten. Onze partner EG Group (het bedrijf achter Texaco en Esso, red.) staat daar ook helemaal achter. Die weten uit Engeland hoe succesvol het kan worden. Een goede regel in de retail is altijd geweest: wat in de VS en Engeland gebeurt, komt over twee jaar bij ons. Zo is het met openingstijden bijvoorbeeld ook gegaan.’

Ondertussen zoekt Spar fanatiek naar ondernemers voor Spar City. Is het moeilijk franchisers te vinden?

‘Nee, het is niet moeilijk. Maar wel voor het tempo waarin we willen. Je ziet dat het City-concept aanslaat, vooral in grotere steden. We hebben inmiddels een aantal franchisers met twee winkels. Als je je als ondernemer hebt bewezen, is dat zeker mogelijk. Jonge ondernemers met potentie vinden dat interessant. Het is belangrijk wat er in de winkel gebeurt, maar ook wat je aan b2b-omzet binnenhaalt. De creativiteit van die jongens is niet te stoppen. Er wordt voor hele kantoorflats lunches verzorgd, echt heel mooi.’

John van der Ent

Steeds meer buurtwinkels worden omgebouwd naar de 3.0-formule. Hoe groot is de staart nog?

‘We zijn halverwege, er zijn nog zo’n 100 winkels om te bouwen. We willen dat binnen drie jaar iedereen wel om is. Belangrijk is dat het samen moet, de S van Spar staat niet voor niets voor samenwerken. Dat wordt per geval goed bekeken. Het succes van omgebouwde winkels is onze belangrijkste ambassadeur. Ondernemers die hebben omgebouwd, zeggen: dat had ik twee jaar eerder moeten doen. Ondernemers praten er onderling over, steken elkaar aan. Dat zijn dingen die veel beter werken dan dat ik met mijn mapje binnenkom en zeg hoe ze iets moeten doen. Dat is ook Spar, geen ingewikkelde studies maar gewoon doen. Inmiddels willen steeds meer ondernemers over naar 3.0, onze bouwmeester zit tot Kerst overvol. We zijn nu voor het volgende half jaar aan het plannen.’

We spreken elkaar in de Spar in Heelsum, waar voor het eerst de module Spar Lokaal is toegepast. Gaan we die vaker terugzien?

‘Een winkel moet er natuurlijk de ruimte voor hebben. Maar als die er is, heeft het echt toegevoegde waarde voor de buurt. Het is een ontmoetingsplek en daarbij een stukje commercie. Maar ook symboliseert het de grote, vooraanstaande rol van de Spar-ondernemer in de buurt. Er staat een volgende Spar Lokaal op de planning. Zoals hier in Heelsum is wel echt het model, vanwege de ruimte. Maar het zou ook op de helft van dit oppervlak kunnen. Als er maar een tafel kan staan en een paar zitjes. Het moet geen koffiezetapparaat met twee stoeltjes zijn, zoals in elke supermarkt.’

Het complete interview met John van der Ent staat in Distrifood 37 die zaterdag 15-09 verscheen. Dit nummer is voor abonnees hier ook online te lezen.

Reageer op dit artikel