artikel

Van Veen: Groei Jumbo bijna volledig autonoom

Formules 4827

VEGHEL – De groei van Jumbo in de eerste helft van het jaar is vrijwel volledig autonoom. Dat stelt Jumbo-cfo Ton van Veen in een interview met Distrifood.

Van Veen: Groei Jumbo bijna volledig autonoom

De consumentenomzet van Jumbo groeide in de eerste zes maanden met 3,8 procent, terwijl de autonome groei 3,3 procent bedroeg. Een daling in vergelijking met een jaar geleden. In dezelfde periode vorig jaar groeide de consumentenomzet immers met 4,7 procent en over heel 2017 met 5 procent. Toch is de financieel topman content met het resultaat.

‘We gaan inderdaad van 4,7 procent naar 3,8 procent. Alleen is het wel zo dat de markt gemiddeld ook minder hard is gegroeid, hebben we minder winkels geopend en is er een aantal vestigingen gesloten. Daar komt bij dat het tweede deel van het jaar, met de feestdagen, traditioneel betere resultaten oplevert. De groei die we nu noteren is bijna volledig autonoom. En door de toevoeging van omgebouwde Emté-winkels in de tweede helft van het jaar zal het groeipercentage alleen maar toenemen. 25 winkels worden omgebouwd naar Jumbo en daarnaast willen we nog 5 tot 10 winkels openen. Dat we ieder jaar boven de marktgroei zitten en een autonome groei noteren, geeft de bestendigheid van het bedrijf aan. Een percentage van 3,8, met nauwelijks winkelaanwas, is dus heel mooi wat mij betreft.’

Vergeleken met vorig jaar is online met tweederde gegroeid. Kunt u die groei in perspectief zetten?

‘Inmiddels komt ruim 3 procent van onze omzet binnen door online en dat gaat alleen nog maar groeien. We zien dat klanten vaak zowel online als in de winkel hun boodschappen doen en dat tegelijkertijd de loyaliteit toeneemt. Zowel bij afhaalpunten als thuisbezorging zien we een groei, maar die is bij thuisbezorging groter. We kijken ook naar mogelijkheden voor thuisbezorgen, zonder dat er een winkel tussen zit. Het aantal afhaalpunten zal ook nog groeien door de ombouw van de Emté-winkels, maar die toename zal geen gelijke tred houden met de online omzetgroei.’

Kan Jumbo de online groei aan?

‘Onze online groei wordt momenteel niet beperkt door de vraag, maar eerder door de capaciteit. Zo zit het dc in Den Bosch vol met 50.000 orders per week en is er in het dc in Raalte ruimte voor 30.000 orders. We denken inmiddels al na over een derde e-dc. Ook starten we met de nieuwbouw van een gemechaniseerd dc in Nieuwegein. Het is geen doel op zich dat straks alle filialen en ondernemerswinkels beschikken over online mogelijkheden. We kijken per marktgebied wat de klant wil. We leggen dus niets verplicht op, maar stimuleren online wel.’

Draagt Jumbo City al bij aan de resultaten?

‘We zijn zeker niet ontevreden over de omzet van Jumbo City. Je moet niet vergeten dat een formule neerzetten heel veel tijd kost. Die moet je eerst bouwen, laten landen en door de consument laten omarmen. Dat is een proces, een traject wat we ook bij de Foodmarkt hebben doorlopen. En dat is ook een formule die steeds wordt doorontwikkeld. We zien voor Jumbo City mooie omzetten en over de resultaten zijn we niet ontevreden. De ambitie is er nog steeds om er meer dan 100 te openen, alleen dat gebeurt niet in één of twee jaar.’

Wat gaat er gebeuren met de drie Jumbo-winkels die moeten worden afgestoten vanwege de Emté-deal?

‘Over de toekomst van die winkels is nog geen beslissing genomen, wel hebben we daar onze gedachtes over. Naast de ACM-locaties zijn er ook nog vraagtekens over de toekomst van een aantal van de 79 winkels die we hebben overgenomen van Emté. Bij een paar moet je de vraag stellen of daar wel een toekomstbestendige Jumbo kan komen. Dat Nijmegen in het ombouwschema als eerste aan de beurt is, heeft geen specifieke reden.’

Na de overname van C1000 duurde het een tijd om de gewenste omzet bij verschillende overgenomen winkels te behalen. Is er met de overname van Emté een kans op hetzelfde scenario?

‘De overname van Emté is veel beter te vergelijken met die van Super de Boer dan met de C1000-case. Qua omzet en vloerproductiviteit liggen de Emté-winkels meer in lijn met de Super de Boer-vestigingen. De C1000-supermarkten hadden gemiddeld een hogere vloerproductiviteit en die formule was in tegenstelling tot Jumbo heel erg actiegedreven. De C1000-klant moest echt afkicken van de aanbiedingen. Dan zie je dat je tijdelijk in omzet terugvalt, maar dat was goed verklaarbaar. Bij de Emté-winkels zijn we er van overtuigd dat we de omzetten kunnen vasthouden en we durven te stellen dat de omzetten gaan stijgen.’

Er zijn contracten afgesloten in België. Met vastgoedmensen of al met ondernemers?

‘Het één sluit het ander niet uit. De ambitie dat we eind 2019 de eerste winkel in België willen openen, die staat. Met Peter Isaac hebben we nu een managing director die gepokt en gemazeld is in België, hij kent het klappen van de zweep.’

Is er interesse van Nederlandse Jumbo-ondernemers om ook in België te beginnen?

‘Die belangstelling is er en wij sluiten ook zeker niet uit dat het gaat gebeuren. Als partijen kansen zien voor groei, vinden ze bij Jumbo altijd een gewillig oor. Alleen hoe die introductie in België er precies uit gaat zien, met filialen of ondernemers, laten we voorlopig in het midden. Daar hebben we nog meer dan een jaar de tijd voor. Of we in Bree beginnen? Dat kan ik nu niet zeggen.’

Is er in België plek voor een Foodmarkt?

‘Dat zou, denk ik, heel goed kunnen. De eetcultuur en de arbeidsmarkt in België is weliswaar op veel vlakken anders, maar er zijn ook veel gelijkenissen. Als we in België beginnen, doen we dat in ieder geval met onze eigen identiteit als familiebedrijf. Dus met de 7 Zekerheden. We zien in België ruimte voor verschillende concepten en ook een combinatie van concepten. Online is bijvoorbeeld nog niet zo ontwikkeld als hier, daar zien we mogelijkheden.’

Reageer op dit artikel