artikel

De uitrol van Coop Vandaag in acht vragen

Formules 6483

De uitrol van Coop Vandaag in acht vragen

VELP – Coop is begonnen met de uitrol van zijn stadsconcept Coop Vandaag. Afgelopen week ging de eerste vernieuwde vestiging open in Groningen en volgende week volgen de volgende twee in Sittard en Zwolle. Commercieel directeur Gerard Koning en Coop Vandaag-manager Dennis van Trierum geven antwoord op acht vragen over de lessen die zijn geleerd bij de eerste vestigingen, de uitrol de komende jaren en wat de formule nadrukkelijk niet wil zijn.

1. Coop opende in november 2015 in Rotterdam de eerste drie vestigingen van Coop Vandaag. Waarom heeft het zo lang geduurd voordat het supermarktbedrijf het concept uitrolt?

Gerard Koning: ‘Bij een nieuw concept heb je tijd nodig om alles te omvatten en te evalueren. Het is nu een jaar geleden dat we hebben gezegd: we gaan door. En op dat moment zijn we dus ook met acquisitie begonnen. Er kwamen redelijk snel wat mogelijkheden op ons pad, maar in een stadse omgeving loop je tegen zaken aan als vergunningen en dergelijke. De openingsdata die nu vastliggen, hebben om dat soort redenen enorm door de agenda’s gezweefd.’

2. Hoe ging het met die eerste vestigingen na de opening?

‘We waren met pers en relaties langs de winkels gereden en toen iedereen weg was, stond ik samen met de formulemanager in een lege winkel. Ik zal het nooit vergeten, het was 11.40 uur. Ik dacht: nu hebben we wel die winkels, maar dan moeten er wel klanten komen. En 10 minuten later kwamen ze ineens in rijen aanlopen. Kwamen naar binnen en begonnen broodjes te bestellen. Alsof we er al 40 jaar zaten. Dat was heel bijzonder. Vanaf dat moment is het eigenlijk altijd zo doorgegaan. Sinds 11.50 uur op de openingsdag heeft er progressie en groei ingezeten.’

3. Welke veranderingen zijn er geweest naast het toevoegen van kratten bier en portieverpakkingen aan het assortiment?

Koning: ‘Toen we begonnen, maakten we broodjes op aanvraag. Maximaal vers, maximaal ambachtelijk. Maar dan zag je op piekmomenten wachtrijen ontstaan bij de keuken. Daarom hebben we het proces aangepast: broodjes worden nu dicht op de klantenstroom gemaakt en neergelegd. Dat klinkt simpel, maar doet veel met je arbeidsproces. Je creëert een hele andere manier van werken.’ Van Trierum vult aan: ‘Op je eigen broodje wil je wel een paar minuten wachten, maar dat wil je niet voor dat van de persoon voor je in de rij. Bij de verse yoghurt hebben we hetzelfde gedaan. Die maken we nu voor een deel ook van tevoren klaar, speciaal voor de klant die vraagt om nog meer gemak en snelheid. Je ziet dat het een boost in je afzet geeft als je iets grab & go aanbiedt.’

4. Zijn er ook verrasssende ervaringen in Rotterdam?

Van Trierum: ‘We zaten laatst te kijken wat er van de gekoelde agf nou het best verkocht. Dan denk je aan gesneden aardappeltjes of champignons, maar dat blijkt dan spinazie te zijn. Dan denk je verder na, en dan bedenk je dat stadse klanten daar vaak smoothies van maken. Die hippe trends, je weet het, je leest het, maar in de gemiddelde Coop gebeurt het minder. In dit soort marktgebieden dus wèl.’
Koning noemt de uitrol van de formule ‘een beetje spannend’. ‘Omdat de winkels een ander type klant trekken dan reguliere Coops. En binnen de huidige twee Coop Vandaag-winkels verschilt het al sterk. In de ene zie je vooral veel studenten, zakenlieden en kleine huishoudens. In de ander veel etnische klanten. Daar verkopen we broodjes gezond bijvoorbeeld vaak zonder ham. Wat voor soort publiek de drie nieuwe winkels trekken, gaan we leren.’

Dennis van Trierum en Gerard Koning. Foto: Koos Goenewold

5. Hoe valt de formule te typeren, is het een gemaksformule?

‘Een stadsformule voor dagelijkse boodschappen rondom de maaltijdmomenten, met een sterke nadruk op convenience. Geen broodjeszaak waar nog wat supermarktassortiment ligt, geen to go-winkel en geen traditionele supermarkt. De rol en functie die we voor ogen hadden met Coop Vandaag, die komt eruit.’
Koning.

6. In hoeverre wijken de nieuwe winkels af van de vestigingen in Rotterdam?

‘We zijn nog een stukje verder gegaan in de doorontwikkeling. In de zin dat in de nieuwe winkels gemak en snelheid nog meer leidend zijn. Alles voor directe consumptie is vooraan in de winkel te vinden. De rest van de winkel is ingedeeld op de momenten van de dag: ontbijt, lunch, maaltijd en borrel. Waar je in Rotterdam nog binnenkomt op de keuken en de agf, is in de nieuwe lay-out agf naar achteren gehaald. Gemak en snelheid zijn ons bestaansrecht.’

7. Hoeveel ruimte is er voor de Coop Vandaag-formule?

‘Er zijn mogelijkheden, maar niet onbeperkt. In theorie is er meer ruimte, maar mensen die daar wonen doen natuurlijk al ergens boodschappen waardoor het ook een verdringingsmarkt is’, zegt Koning. Coop zoekt niet per se high-traffic locaties voor z’n gemaksconcept. ‘Er moeten vooral in een kleine straal om de winkel veel mensen wonen, werken of studeren. We mikken niet op passanten die alleen een kop koffie komen drinken. Dat mag uiteraard, maar dat is niet de primaire functie van Coop Vandaag.’

8. Hoe gaat de uitrol van de formule verder?

Koning: ‘Doordat er lokaal zoveel dingen spelen rond vestigingspunten is het heel lastig om te benoemen wanneer winkels openen. Natuurlijk hebben we een ambitie. Zonder aantallen te noemen kan ik zeggen dat er nog dit jaar, met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, Coop Vandaag-winkels bijkomen.’

Hieronder: Foto’s Coop Vandaag Groningen.

Foto's

Reageer op dit artikel