artikel

Food Data: prijsverschillen binnen Jumbo

Formules 5403

Food Data: prijsverschillen binnen Jumbo

VEGHEL – Klanten van Jumbo’s in Arnhem, Groningen en de Randstad betalen in vergelijking met Jumbo-klanten in Eindhoven soms (bijna) het dubbele voor producten.

In Eindhoven betalen klanten €1,29 voor het product 8×4 Men Musk Perfume Anti-Transparant 150 ml. Hetzelfde product kost in Amsterdam en Rotterdam €2,79 en in Arnhem en Groningen zelfs €2,84. Een Groninger moet bij zijn Jumbo dus €1,55 meer neerleggen voor dezelfde bus deodorant, een verschil van 120 procent. Dat is één van de conclusies uit een prijsonderzoek van supermarktapp Hiiper, uitgevoerd op 27 maart van dit jaar in opdracht van Distrifood. In bijgevoegde tabel staan nog acht andere producten waarbij de prijsverschillen fors zijn. Ook is te zien dat de formule uit Veghel voor deze artikelen drie verschillende prijslijnen hanteert. In alle gevallen is de klant in Eindhoven volgens Hiiper een stuk goedkoper uit dan de consumenten in de eerder genoemde plaatsen. Het relatieve prijsverschil in deze ‘top-9’ is per product 80 procent of meer.

Prijsafstand minimaal 48 procent

Hiiper noteerde in totaal 30 producten van Jumbo waarvan de onderlinge prijsafstand minimaal 48 procent bedraagt. Het gaat in bijna alle gevallen om kw-producten,  zoals de eerdergenoemde deodorant, wasmiddel, snoepjes, wasverzachter en tandpasta. Koopt de Jumbo-klant in Eindhoven al die 30 producten, dan betaalt hij voor 26 artikelen minder of exact hetzelfde als consumenten in Amsterdam, Arnhem, Groningen en Rotterdam. Bij producten met prijsverschillen is de klant in Eindhoven in 84 procent van de gevallen goedkoper uit. Begin maart ontstond er landelijke commotie over het bestaan van verschillende prijslijnen bij Jumbo. De Consumentenbond publiceerde een verhaal waarin de bekende prijsstrategie werd bevestigd. Prijsbewuste consumenten uitten vervolgens hun ongenoegen over het beleid. Jumbo schrok niet van de ophef. ‘We zien verschillende reacties, dus ook dat dit geen nieuws is en dat bekend is dat andere supermarktketens een dergelijk prijsbeleid hanteren’, zei Jumbo toen tegen Distrifood.

(tekst gaat door onder grafiek)

1160 goedkopere producten

Prijsvergelijker Superscanner haakte in op de commotie en onderzocht begin maart of een klant in een winkel met een hoge prijslijn ook daadwerkelijk altijd duurder uit is. Dit bleek niet het geval te zijn. Superscanner ontdekte in een ‘dure’ Jumbo 606 producten waarvoor de klant minder moest betalen dan in een relatief goedkope vestiging. Hiiper constateert in zijn onderzoek van 27 maart nog grotere verschillen. ‘Als je bijvoorbeeld Arnhem vergelijkt met Eindhoven dan zijn in Arnhem 1160 van de 7656 producten goedkoper’, zegt Jasper Gerritsen. Jumbo zegt niet op de bevindingen in te willen gaan. ‘We doen geen mededelingen over onze prijslijnen. Dit betreft concurrentiegevoelige informatie.’

Hoogvliet heeft ook prijsverschillen

Jumbo is volgens Hiiper niet de enige supermarktketen in ons land met flinke onderlinge prijsverschillen. Zo nam men ook de twee prijslijnen bij Hoogvliet onder de loep. Hiiper stelt in een meting van 3 april dat voor 8 procent van het totale assortiment van de supermarktketen twee prijslijnen worden gehanteerd. Het gemiddelde prijsverschil is volgens de supermarktapp 11,9 procent.

Lees ook: Hiiper: Forse groei prijsvariatie Jumbo

Reageer op dit artikel