artikel

Vijf vragen over de ombouw van Aldi

Formules 33053

CULEMBORG – Aldi kondigde zomer vorig jaar aan miljarden te pompen in een ombouwoperatie. Ook Nederland moet daarvan profiteren. Vijf antwoorden over het waarom en het mogelijke succes van de ombouwoperatie.

Vijf vragen over de ombouw van Aldi

Iedere week opent Aldi nieuwe winkels. Volgens de formule zijn het winkels met het Aniko 1.1 concept. Waarom bouwt Aldi om en is de ombouwoperatie succesvol?

Wat houdt de ombouwoperatie in?

Aldi Nederland staat aan de vooravond van de grootste ombouwoperatie in de geschiedenis. Doelstelling is om alle filialen om te bouwen naar de gemoderniseerde formule. De discounter zelf zegt hierover: ‘Ons doel is alle filialen te voorzien van de nieuwe formule volgens Aniko (Aldi Nord Instore Konzept, red.).’ Daarmee wordt verwezen naar de doorontwikkelde formule zoals die zichtbaar was in het Duitse Herten en die ook al in een aantal testwinkels in Nederland is uitgevoerd. In totaal trekt Aldi wereldwijd €5,2 miljard uit voor de ombouw.

Wat is Aniko?

Aniko staat voor het nieuwe winkelbeeld: Aldi Nord Instore Konzept. Het gaat om winkels met meer sfeer, een betere navigatie en aandacht voor vers en gemak. Eén van de elementen is bijvoorbeeld de uitrol van bake-off, maar ook biologisch assortiment wordt toegevoegd. De discounter spreekt van ‘lichtere, frissere winkels en een grotere focus op versproducten’. Aniko 1.0 werd al eerder uitgerold onder andere in Ijsselstein (zie hier de video). Deze formule is doorontwikkeld naar Aniko 1.1. Zie hieronder:

Waarom is de ombouwoperatie nodig

De discounter verliest al jaren marktaandeel. De formule heeft eerder laten doorschemeren dat de winst wel op peil bleef, maar de snelle groei van Lidl steekt. Ook uit de laatste Nielsencijfers blijkt dat de discounter in marktaandeel is gedaald in 2017 van 7.0 naar 6.7. Deels doordat de formule ook winkels afstoot. In 2017 8 winkels waardoor Aldi op 490 winkels het jaar afsloot.

Download hier de pdf met Nielsen-marktaandeelcijfers

Is de ombouw succesvol?

Over Nederland weten wij nog weinig, maar in Duitsland en in het Verenigd Koninkrijk slaat de ombouw wel aan. Volgens de GfK-cijfers uit Duitsland boekte Aldi Süd een omzetgroei van maar liefst 8,8 procent en Aldi Nord een omzetgroei van 5,8 procent. Cijfers die schril afsteken bij de ‘rapportcijfers’ van Lidl Duitsland: Lidl groeide over 2017 met ‘maar’ 3,7 procent. Naar verluidt is de snelle groei van Aldi reden geweest om het Duitse topmanagement te vervangen.

In Engeland groeit de omzet van de discounter met 16 procent. Dat is overigens net zoveel als Lidl daar groeit. In Engeland voert de discounter een agressieve expansiepolitiek. Maar autonoom groeien de winkels na ombouw ook, deels door prijsverlagingen. De Britse topman Matthew Barnes zegt hierover dat de omzetten in 2017 in de  bestaande winkels sterk zijn gegroeid en zelfs ‘versneld’.

Welk scenario staat Nederland te wachten?

Het is lastig iets te zeggen over het succes van de nieuwe formule in Nederland. De voortekenen zijn echter goed: in Duitsland slaat de Aniko 1.1-formule zogezegd dusdanig aan, dat het bij de Lidl-top begint te rommelen. Het lijkt er daar zelfs op dat Aldi het van Lidl ‘geleende’ concept beter neerzet dan Lidl zelf. De Duitse bake-off-afdelingen experimenteren met nog lagere prijzen voor bijvoorbeeld pizzasnacks (€0,20 goedkoper dan bij Lidl) of gevulde notencroissants (€0,10 goedkoper).

In ieder geval zal de ombouw de kosten voor de baat doen uitgaan. In Nederland zie je die keuzes gemaakt worden. Het aantal winkels neemt bijvoorbeeld af, Aldi wordt kritischer. En Aldi zal ook de winst zien dalen door de investeringen in ombouw. Uiteindelijk is de strategie om een stap terug te doen om verder te kunnen springen. Bronnen in de markt zeggen dat de groei van Lidl in Nederland lijkt te stokken. Dat blijkt niet uit de Nielsencijfers. Nielsen echter schat de omzetten van de discounters in.

Volgens IRI – en ook Nielsen – hebben de discountformules Lidl en Aldi in Nederland afgelopen jaar 0,1 procentpunt marktaandeel ingeleverd. Daarmee komt er een einde aan de groei van het gezamenlijke marktaandeel van Aldi en Lidl. Dat stond in 2011 op 14,2 procent en groeide naar 15,8 in 2016. In 2017 is het dus 15,7 procent.

Nog meer weten over Aldi: Download de formuledata over de discounter >>>

 

Reageer op dit artikel