artikel

Food Data: Marktaandelen volgens Nielsen

Formules 5450

Food Data: Marktaandelen volgens Nielsen

DIEMEN – Onderzoeksbureau Nielsen heeft de marktaandeelcijfers over 2017 vrijgegeven. Jumbo heeft het gat met Albert Heijn iets verkleind tot 16,6 procent. Aldi heeft opnieuw terrein verloren, terwijl Lidl weer een stapje vooruit doet.

Spar Overige en Attent worden niet langer door Nielsen meegenomen, wat een kleine invloed heeft op de omvang van de totale markt. Nielsen publiceert de marktaandelen tot op één decimaal achter de komma. In totaal geeft Nielsen de cijfers van vijftien formules. Onder meer van Vomar en Nettorama wordt geen cijfer gegeven. Dat geldt wel voor de discounters. Bekijk ook onze pagina met marktaandelen volgens Nielsen en IRI.

Jumbo groeit harder dan AH

Als naar de cijfers gekeken wordt, blijft AH met grote afstand marktleider met een aandeel van 35,3 procent, een fractie hoger dan een jaar eerder. Jumbo is als de nummer twee een stuk kleiner (18,7%), maar doet met een sprong vooruit van 0,3 procentpunt wel een aanzienlijk grotere stap vooruit. Lidl blijft de nummer drie en gaat 0,2 procentpunt vooruit naar 10,5 procent.

Aldi levert opnieuw marktaandeel in

Aldi blijft verliezen. De prijsvechter zag volgens Nielsen het marktaandeel met 0,3 procentpunt afnemen tot 6,7 procent. De keten heeft wel netto acht winkels minder dan een jaar eerder (nu 490). Daarmee komt Plus dichterbij. De ondernemersformule met het hoofdkantoor in Utrecht gaat vooruit van 6,2 naar 6,4 procent.

Dirk wint licht

De enige andere door Nielsen gerapporteerde keten met een lager marktaandeel is Emté, dat 0,1 procentpunt inlevert en op 2,5 procent uitkomt. Dirk van den Broek won ééntiende procent naar 3,8 procent. De andere ketens blijven gelijk ten opzichte van 2017.

Formule   2017 2016
Albert Heijn 35,3 35,2
Jumbo 18,7 18,4
Lidl 10,5 10,3
Aldi 6,7 7,0
Plus 6,4 6,2
Dirk van den Broek 3,8 3,7
Emté 2,5 2,6
Coop 3,1 3,1
Deen 2,2 2,2
Hoogvliet 2,1 2,1
Dekamarkt 1,8 1,8
Spar 1,2 1,2
Jan Linders 1,1 1,1
Poiesz 1,0 1,0
MCD 0,5 0,5

Bekijk hier de marktaandelen in historisch perspectief >>>

Reageer op dit artikel