artikel

Download formuledata: Jumbo zoekt naar verdere groei

Formules 3895

Download formuledata: Jumbo zoekt naar verdere groei

Distrifood stelt datasheets ter beschikking over de Nederlandse supermarktformules. Deze keer Jumbo. Download de gratis factsheet Jumbo samengesteld vanuit de Distrifood Dynamics Database.

Download hier de gratis formulespiegel met de belangrijkste formuledata van Jumbo >>>>

Jumbo komt dit jaar het meest ter sprake als het gaat om de prijsverlagingen. De branche was bang voor een prijzenslag, maar die bleef uit nadat Jumbo de prijzen van 100 producten, waaronder een groot aantal huismerken, had verlaagd. Naast die prijsverlagingen ging de formule uit Veghel echter ook zijn assortiment C-merken saneren.

De prijzenactie en het verbouwen van de huismerkarchitectuur is opvallend, omdat de keten goede resultaten boekt, althans in de eerste helft van 2017. Jumbo Supermarkten heeft daarin een consumentenomzet van €3,757 miljard behaald. Dat is 4,7 procent meer dan in het eerste halfjaar van 2016.

Jumbo flirt met Emté

Opmerkelijk was de flirt met Emté. Jumbo flirtte openlijk en wilde een ‘vriendelijke’ overname. Toen Sligro daar niet van gediend was, zag het af van een bod. De Telegraaf sprak eerder van een overnamesom van €300 miljoen. ‘Als Sligro dat niet wenst, dan respecteren we dat. It takes two to tango’, aldus financiële topman Ton van Veen. Coop zou als mede biedende partij een rol spelen.

Na de overname van Super de Boer en C1000 zit deze vorm van groei de formule in de haarvaten. Laatselijk was het nieuws dat na het ‘Emté-blauwtje’ de Belgische markt wordt verkend. Frits van Eerd hierover in het AD: ‘We kijken naar opties om zelf winkels te openen in België, maar ook naar opties om er supermarkten over te nemen.’ Jumbo wil al in 2019 30 vestigingen hebben in België.

Online is verliesgevend

Op online wordt nog steeds verlies geleden. De keten heeft er naar eigen zeggen €130 miljoen in geïnvesteerd, al werd aanvankelijk gedacht aan slechts €30 miljoen. Om geld te verdienen is ‘nog steeds geen model gevonden’.

Belangrijk wapenfeit van Jumbo in 2017 is ook de opening van de eerste gemakswinkels. De eerste in Groningen opende nog onder de naam Foodmarkt City by Jumbo. De naam werd daarna veranderd bij de opening van de tweede vestiging in Eindhoven in Jumbo City vanwege de te geringe naamsbekendheid van Foodmarkt.

Download hier de gratis formulespiegel met de belangrijkste formuledata van Jumbo >>>>

Interesse in factsheets van andere formules: klik hier>>>>

Reageer op dit artikel