artikel

Download formuledata: AH gaat als wervelwind verder

Formules 5600

Distrifood stelt datasheets ter beschikking over de Nederlandse supermarktformules. Deze keer AH. Download de gratis factsheet AH samengesteld vanuit de Distrifood Dynamics Database.

Download formuledata: AH gaat als wervelwind verder

Download hier de gratis formulespiegel met de belangrijkste formuledata van Albert Heijn >>>>

AH blijft gas geven op de veranderingen. Het bedrijf wijst niet ten onrechte onder meer op ‘een fors aantal vernieuwende producten, zoals bloemkoolrijst, groentefriet en verse groente- en fruitspreads’. In totaal zijn 1100 nieuwe eigen merk producten geïntroduceerd en 1200 zijn er verbeterd in 2016. AH claimt ook dat in producten als yoghurt, vla, ketchup en koekjes het suikergehalte  tussen de 10 en 40 procent is gereduceerd.

Eigenlijk is dit beeld van succesvolle vernieuwing in de loop van het jaar niet wezenlijk veranderd. Het vleeschap kreeg een merk Streeckgenoten met topvlees van regionale topslagers. Albert Heijn ging het vleesschap ook toespitsen op regionale voorkeuren. Winkels in het oosten van Nederland krijgen een groter assortiment varkensvlees en in het westen van het land kwam het accent op rundvlees en biologisch vlees te liggen.

Vis betere navigatie

In vers was er de introductie van pureersoepen. Zelfs noten ontkwam niet aan de vernieuwing: Albert Heijn voegde 65 nieuwe producten toe en veranderde indeling in het schap. Bij vis heeft de marktleider de navigatie verbeterd om de klant met name beter wegwijs te maken in het bereiden van visgerechten. Zo kregen alle producten een nieuwe verpakking en staan er bereidingstips op de verpakking, aangevuld met ‘lekker met… tips’. Albert Heijn heeft daarnaast gekozen voor verschillende segmenten zoals bijvoorbeeld ‘Vlugge vis’, ‘Zo in de pan vis’ en ‘Vis door een pasta en salade’. Tevens zijn er nieuwe vissoorten in het schap te vinden. Het gaat hierbij om leng, koolvis, zeewolf, zalm voor in de magnetron en nieuwe sushisets.

E-commerce augmented reality

Op e-commerce gebied test AH ook volop. Zo was er een test met augmented reality op versproducten.  Albert Heijn startte ook met persoonlijke boodschappenlijstjes voor online boodschappen doen. Vermeldenswaard is de gestarte test met een zogenaamde inline-aanpak. In deze pilot worden online- en offline-elementen met elkaar gecombineerd. Op die manier wil Albert Heijn op de winkelvloer ook service bieden aan onlineklanten. Bij AH To Go wordt getest met flitsbezorging binnen het kwartier.

Appie als coach

In 2017 vierde AH ook nog het 130-jarig bestaan met een grote denksessie waarvoor allerlei stakeholders werden uitgenodigd. Het beeld dat daaruit naar voren komt, is dat van een marktleider die zich met voeding en formule meer zal richten op het gemak voor en de gezondheid van zijn klanten. Zo kan bijvoorbeeld Appie ‘een coach’ worden die de klanten helpt om ‘zijn of haar levensdoelen te realiseren’. Belangrijk is wel dat AH als een ‘ethische ridder’ zal omgaan met de big data die de klant bereid is te verstrekken.

Interesse in factsheets van andere formules: klik hier>>>>

Reageer op dit artikel