artikel

Formulespiegel: Plus staat voor ‘goed eten’

Formules 1077

Formulespiegel: Plus staat voor ‘goed eten’

Plus profileert zich als de formule van het ‘Goede Eten’. Daarmee vangt het duurzaamheid én kwaliteit in één begrip. De jongste pilot van Briljant getuigt van lef door het ambacht op de vloer terug te brengen.

Briljant is de kurk waar Plus op drijft. Zo mag de Plus-directie het graag omschrijven. De formule haalt year-to-date een omzetplus van 3,3 procent. De markt zit op 2,3 procent. Directeur Jan Brouwer verwacht met het huidige winkelbestand de
komende drie jaar nog zeker 10 procent in omzet te kunnen groeien. Plus groeit sneller dan de markt door slim aan een aantal knoppen te draaien. Zo wordt hard gewerkt aan een onderscheidende formule door een stevig duurzaamheidsstempel op assortimentsgroepen te drukken.

Klik op de grafiek voor een grotere versie.

Klik op de grafiek voor een grotere versie.

Plus werkt met een laatjesmodel

Klik op de grafiek voor een grotere versie.

Klik op de grafiek voor een grotere versie.

Tegelijkertijd heeft Plus het prijsimago stevig aangescherpt door de introductie van een actiestraat, maar ook door prijs op versafdelingen nadrukkelijker onder de aandacht te brengen. Daarin heeft de formule geleerd van het nu verdwenen C1000. Plus is overigens niet één formule. Het servicekantoor in Utrecht biedt een ‘laatjesmodel’, waarbij individuele onder-
nemers accenten kunnen leggen. Zo is met codewoord ‘Achilles’ het mogelijk een laatje open te trekken met aangescherpte prijslijnen. Op de achtergrond is Plus echter ook hard aan het werk om product- en assortimenskwaliteit een podium te
geven. Dat is te zien aan een aantal keuzes. Bijvoorbeeld door Noord-Hollandse Klaverland-kaas of Korenlander-brood een prominente plek te geven.

Het online omzetaandeel ligt op 2 procent

Maar het laat zich ook zien in de jongste pilot van Plus Briljant waar de gegrilde kip niet wordt geglaceerd – dan wordt het een suikerbom. In de pilot van Briljant in Aboude is ook te zien dat de formule wil leren van de horeca. Centraal staat een afdeling als de ‘makerij’, waar verse maaltijden, pizza’s, vlaaien en smoothies worden geassembleerd. Online heeft Plus een geheel eigen aanpak. Het online omzetaandeel ligt op 2 procent en orderpicken vindt in de winkel plaats. Ergens eind volgend jaar, begin 2018, wil Plus pas een e-dc openen.Voordelen van de huidige aanpak: de leadtime is kort, klanten kunnen online lokaal assortiment bestellen en de omzet valt bij de ondernemer. Nadelen is dat de winkelklant met de orderpicker te maken krijgt, als Plus online doorgroeit. En ook a-typische bestellingen als tien kratten bier trekken de schappen leeg.

Reageer op dit artikel