artikel

Formulespiegel: Hoogvliet scoort met vers en online

Formules 1295

Hoogvliet is één van de formules die hard duwt op groei én marge. Vandaar de investeringen in een web-operatie (groei) en het feit dat er volop wordt geëxperimenteerd met de versaanpak.

Formulespiegel: Hoogvliet scoort met vers en online
De Hoogvliet-vestiging in Overvecht.

Het zijn grote winkels die Hoogvliet exploiteert: de formule behaalt een omzet van €727 miljoen (2015) op een gemiddelde vvo van 1385 vierkante meter. Het leidt tot een marktaandeel van 2,2% (IRI) en 2,1 % (Nielsen). Daarbij duwt Hoogvliet hard op groei. Groei die de formule ziet in internet. Maar ook door het openen van verswinkels op relatief kleine oppervlaktes. Het is een steile leercurve, want de Hoogvliet Versmarkten lijken alweer passé en de learnings worden direct uitgerold in bestaande winkels.

Elementen uit Versmarkt in reguliere winkels

Klik op de grafiek voor een grotere versie.

Klik op de grafiek voor een grotere versie.

Zo sloot Hoogvliet relatief snel de beide pilotwinkels in Hendrik-Ido-Ambacht en Zaltbommel.Tegelijkertijd sluit de formule ook niet echt uit dat er nieuwe Versmarkten worden geopend. Directeur De Haan bevestigde al eerder tegenover Distrifood dat elke nieuwe supermarkt van Hoogvliet die vanaf nu wordt geopend, de beschikking krijgt over elementen uit het Versmarkt-concept. ‘In de formule-ontwikkeling richting 2020 zal dat inderdaad het geval zijn.’

Hoogvliet investeerde in centrale bakkerij

Ook in bestaande vestigingen van de supermarktketen gaat de formule door met het integreren van Versmarkt-elementen. De Haan: ‘Het betreft meerdere Hoogvliet-winkels, maar over het aantal doen we geen mededelingen.’ Een voorbeeld is de supermarkt aan de Theresiastraat in Den Haag, waar elementen uit het versconcept zijn toegevoegd. Daarbij moet ook worden genoemd de investering in de gloednieuwe centrale bakkerij, waardoor Hoogvliet zich als supermarkt ‘warme bakker’ noemt. Automobilisten op de A12 herkennen het pand.

Thuisbezorging via tuktuks

Ander speerpunt is online, waarop Hoogvliet vol inzet door binnen én buiten de bestaande marktgebieden marktaandeel te veroveren. Zo startte Hoogvliet in Den Haag met thuisbezorging via tuktuks. In oktober 2015 is Hoogvliet daarnaast de samenwerking aangegaan met PostNL. Na de proefperiode in Amsterdam en Hendrik-Ido-Ambacht, start Hoogvliet nu een pilot van een half jaar in Den Haag. Klanten kunnen kiezen voor bezorging tussen 18.00 en 21.30 uur op dinsdag, donderdag en vrijdag. Een sms laat vooraf tot op een uur nauwkeurig weten hoe laat de bezorger voor de deur staat.

Reageer op dit artikel