artikel

Formulespiegel: Emté zoekt merkkracht

Formules 1538

De Emté-klanten zijn tevreden, maar de resultaten zijn wat dof. Is de formule te onbekend? De formule heeft het actiebeleid aangescherpt om gas op de omzet te geven. Een tweede belangrijke joker moet toch de uitrol worden van de 3.0-formule. Vraagteken is wat moeder Sligro wil.

Formulespiegel: Emté zoekt merkkracht
Foto: Distrifood

Distrifood berichtte al eerder over de cijfers. Emté had inmiddels vier kwartalen van negatieve identieke omzet achter de rug. Tegelijkertijd ontvangt geen supermarktketen een hoger rapportcijfer van zijn klanten dan Emté. Een merkwaardige paradox, zo noemde dit blad het. Met als lichtpuntje aan de horizon: de nieuwe 3.0-formule. Die zou de markt wel bijhouden. Dat is hard nodig, want met een daling van de identieke omzet van 1,8 procent in het derde kwartaal loopt de formule niet strak. Een chronische kwaal: van de laatste twaalf kwartalen kwam de identieke omzet van Emté in zeven periodes onder de nul uit. Dat is bevreemdend, want de klanten zijn dik tevreden.

Klik op de grafiek voor een grotere versie.

Klik op de grafiek voor een grotere versie.

Emté is ambitieus met loyaltyprogramma Fijnproevers

In het laatste zomerrapport was Emté met 7,84 nog de beste formule in waardering. Als een reden waarom de resultaten van Emté een tegenvaller zijn, noemde dit blad al eerder de grootschalige introductie van het loyaltyprogramma Fijnproevers. Een ambitieus programma, waarbij klanten kunnen sparen voor uitjes en cadeaus, gekoppeld aan een systeem dat het aankooppatroon van klanten koppelt aan individuele aanbiedingen. Hoewel er in maart 2015 al 350.000 geregistreerde kaarthouders waren, is dit programma blijkbaar niet succesvol genoeg om de identieke groei bij Emté een beslissend duwtje in de rug te geven. Emté zelf ziet het vooral als een programma voor de lange termijn, dat bijdraagt aan de hoge waardering van klanten.

Stevig ombouwprogramma naar Emté 3.0

Lichtpuntjes zijn, naast de waardering, de supermarkten onder de vorig jaar gelanceerde 3.0-formule. Die doen het wel goed. ‘Dat geldt ook voor de meest recent naar 2.0 omgebouwde winkels. Maar wij zitten met relatief veel verouderde winkels’, liet topman Slippens optekenen. Onlangs, op de kop af een jaar na de eerste in Dieren, ging in Wijchen de 13e vestiging open. Daarbij is het dus dat tegen de 90 procent van de vestigingen nog in de oude stijl zijn, waardoor de resultaten van 3.0 nog niet al te zwaar meewegen in de resultaten van Emté. Eind dit jaar moet de teller op 15 staan, terwijl er volgend jaar nog minimaal 20 volgen. Met daarna nog zo’n 100 vestigingen te gaan.

Reageer op dit artikel