artikel

Formulespiegel: Dirk schaaft aan formule

Formules 2584

Formulespiegel: Dirk schaaft aan formule

Dirk van den Broek schaaft aan de formule. De prijs(perceptie) blijft een sterk punt. De formule experimenteerde met een kleiner assortiment en opende zijn eerste stadswinkel. Eigenwijsheid zit in kleine dingen zoals de broodsnijmachine in alle filialen.

Eén van de meest in het oog springende ontwikkelingen in de formule van Dirk van den Broek was toch wel de opening van de eerste stadswinkel, een volwaardige supermarkt op 450 vierkante meter. De winkel is interessant omdat het ook als een soort van testlab voor de formule geldt. Dirk was van oudsher een A-merkendiscounter, maar is de formule aardig aan het bijstellen. Hoewel, de scherpe A-merkpijzen zijn wel een wapen tegen Aldi en Lidl.

Klik op de grafiek voor een grotere versie.

Klik op de grafiek voor een grotere versie.

Schermen met informatie voor klant en medewerker

‘In deze winkel gaan we heel veel testen. En voor alles geldt: als het succesvol is, dan gaan we het bij meer winkels doen. Zo hebben we hier meer biologisch in het assortiment dan we bij Dirk gewend zijn. En er staan er bij de verschillende afdelingen schermen met informatie voor zowel de klant als de medewerker.  Dat is ook voor het eerst. Zo communiceren we via de schermen de acties van de winkel. Ook een primeur. Niet eerder was er een Dirk die zijn eigen acties heeft en waar de landelijke acties uit de folder niet gelden. Best spannend om te zien wat dat gaat doen. Het betekent immers wat voor je omzet. En bij de agf hebben we digitale schermen waarop de prijzen staan. Door dit systeem kunnen we ieder moment reageren op bewegingen in de markt. Ja, ook dit gaan we in andere winkels introduceren’, vertelde directeur Huizing bij de opening over de stadswinkel.

Assortiment ingedikt na heel programma

Daaraan voorafgaand was er ook al een heel programma geweest, waarbij het assortiment werd doorgelicht – lees: ingedikt. Het assortiment bleef net zo breed, maar werd wel minder diep. In de testwinkels stonden aldus nog maar vijf soorten mosterd in plaats van acht. Er was toen sprake van het aantal artikelen in assortiment met 1400 artikelen te laten dalen tot zo’n 7800. ‘De producten die we hebben, kunnen we hierdoor groter en beter presenteren’, luidde het. Overigens is daarbij wel weer geïnvesteerd in een betere versaanpak.

Formule brak door grens van 110 winkels

Al met al is de formule behoorlijk succesvol en slaagde ze er onlangs in door de grens van 110 winkels te breken. Dirk is nu goed voor een omzet van ruim €1,3 miljard en 4 procent marktaandeel.

Reageer op dit artikel